معصومان:، به عنوان تبیین کنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود شیوههایی را برای انتقال مفاهیم تربیت دینی به کارگیری مینمایند که با بررسی احادیث ایشان این شیوهها را، البته در شرایط گوناگون انتقال پیام، میتوان استخراج و دستهبندی نمود.
هدف از تدوین این نوشتار استخراج و دستهبندی بعضی از شیوههای انتقال مفاهیم تربیتی در گفتار و رفتار امام رضا7 است؛ با لحاظ این مطلب که این شیوهها در ابواب مختلف حدیثی امام7 و نه صرفاً ابواب تربیتی احادیث ایشان موجود است.
این نکته مورد تأکید است که دوران امامت آن حضرت، به ویژه تنوع سه دورة مختلف و به تبع آن مخاطبان مختلف دورهها، میتواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد.
در این مقال به شیوههایی همچون استفاده از دعا، بهرهگیری از رسانة شعر، بهرهگیری از شیوة استدلال و نیز پرسش و پاسخ با مخاطب اشاره شده است.
همچنین در رفتار ایشان نکاتی موجود است که به این انتقال مؤثر کمک مینماید. از آن جمله است توصیه به جلوگیری از افراط و تفریط در رفتار مردم، توصیه به مرزبندی در ارتباطات به شیعیان، صبر در ارتباطات برای تکمیل این فرایند، توجه امام به سطح فهم مخاطب و ارائة تدریجی اطلاعات به مخاطب.
جانفزا, علی, خیاط, علی, & جلائیان اکبر نیا, علی. (1392). روششناسی انتقال مفاهیم تربیتی از نگاه امام رضاعلیه السلام. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 19(99), 61-80.
MLA
علی جانفزا; علی خیاط; علی جلائیان اکبر نیا. "روششناسی انتقال مفاهیم تربیتی از نگاه امام رضاعلیه السلام". پژوهش های اجتماعی اسلامی, 19, 99, 1392, 61-80.
HARVARD
جانفزا, علی, خیاط, علی, جلائیان اکبر نیا, علی. (1392). 'روششناسی انتقال مفاهیم تربیتی از نگاه امام رضاعلیه السلام', پژوهش های اجتماعی اسلامی, 19(99), pp. 61-80.
VANCOUVER
جانفزا, علی, خیاط, علی, جلائیان اکبر نیا, علی. روششناسی انتقال مفاهیم تربیتی از نگاه امام رضاعلیه السلام. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 1392; 19(99): 61-80.