کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه تهران (نویسندة مسؤول)
چکیده
برای رساندن پیام الهی اولین و اصلیترین هدف پیامبران به ویژه پیامبر اسلام9، تبلیغ بوده است. مقالة حاضر میکوشد تا با استفاده از روش اسنادی به این سؤال پاسخ دهد که چگونه پیامبر توانست در فرصتی محدود و با امکانات ارتباطی ناچیز چنان تحولی در مردم به وجود آورد که پس از مدتی جامعهای کاملاً متفاوت با آنچه پیش از آن بوده به وجود آید. فرضیة پژوهش این است که پیامبر با استفاده از راهکارهای خاص تبلیغی و استفاده از تکنیکهای ارتباط اثربخش توانست به این مهم نایل گردد. در واقع فرضیة پژوهش به این امر میپردازد که استفاده از شیوههای تبلیغی کارامد و مؤثر در امر تبلیغ، مهمترین رمز پیروزی یک جریان تبلیغی است؛ به طوری که میتوان میزان و درجة موفقیت یک مبلغ را از روی شیوههای تبلیغی استفاده شده از طرف او تعیین کرد. پیامبر9 نیز در سیرة تبلیغیشان از روشهای متنوعی بهره بردهاند که میتوان گفت تأثیر ژرف و گستردة حضرت در امر هدایت بشر، رابطة مستقیم با این گونه شیوهها دارد. ضرورت پرداختن به این پژوهش نیز مطالعة نظام ارتباطی و تبلیغی پیامبر9، جهت تبلیغ صحیح دین اسلام است، به این معنا که حضرت رسول9 به لحاظ مقتضیات زمان و مکان، چه روشهای تبلیغی و شیوههای ارتباطی مؤثری برای پیشبرد اهداف اسلام در پیش میگرفتند.