1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2
کارشناس ارشد مطالعات برنامة درسی از دانشگاه شاهد (نویسندة مسؤول)
3
دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی فلسفة تربیتی فارابی و روسو است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیل اسنادی، و ابزار گردآوری اطلاعات فرمهای فیشبرداری بوده است. نتایج پژوهش نشان داد یکپارچگی هستی، امکان شناخت و درک حقیقت و معرفت از طریق حواس،آفرینش پاک انسان و برخورداری انسان از ارزش مهم در جهان، فضائل اخلاقی راه دستیابی به سعادت و استفاده از هنر و ذوق ابزاری برای کسب آرامش روحی از وجوه اشتراک به ترتیب در ابعاد هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی دو فیلسوف است. از سوی دیگر، تقسیمبندی جهان به مراتب مختلف، تقسیمبندی مختلف از علوم و معرفت، درجهبندی نفس آدمی، روش تربیت منفی و اکتسابی و انتسابی بودن اخلاق آدمی از وجه افتراق به تربیت در ابعاد هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی دو فیلسوف میباشد.
فضل الهی قمشی, سیف الله , امیدی, محمود و نجفی, حسن . (1394). مقایسة مبانی فلسفی و آراء تربیتی فارابی با روسو. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 21(106), 3-26.
MLA
فضل الهی قمشی, سیف الله , , امیدی, محمود , و نجفی, حسن . "مقایسة مبانی فلسفی و آراء تربیتی فارابی با روسو", پژوهش های اجتماعی اسلامی, 21, 106, 1394, 3-26.
HARVARD
فضل الهی قمشی, سیف الله, امیدی, محمود, نجفی, حسن. (1394). 'مقایسة مبانی فلسفی و آراء تربیتی فارابی با روسو', پژوهش های اجتماعی اسلامی, 21(106), pp. 3-26.
CHICAGO
سیف الله فضل الهی قمشی , محمود امیدی و حسن نجفی, "مقایسة مبانی فلسفی و آراء تربیتی فارابی با روسو," پژوهش های اجتماعی اسلامی, 21 106 (1394): 3-26,
VANCOUVER
فضل الهی قمشی, سیف الله, امیدی, محمود, نجفی, حسن. مقایسة مبانی فلسفی و آراء تربیتی فارابی با روسو. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 1394; 21(106): 3-26.