1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2
کارشناس ارشد مطالعات برنامة درسی از دانشگاه شاهد (نویسندة مسؤول)
3
دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی فلسفة تربیتی فارابی و روسو است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیل اسنادی، و ابزار گردآوری اطلاعات فرمهای فیشبرداری بوده است. نتایج پژوهش نشان داد یکپارچگی هستی، امکان شناخت و درک حقیقت و معرفت از طریق حواس،آفرینش پاک انسان و برخورداری انسان از ارزش مهم در جهان، فضائل اخلاقی راه دستیابی به سعادت و استفاده از هنر و ذوق ابزاری برای کسب آرامش روحی از وجوه اشتراک به ترتیب در ابعاد هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی دو فیلسوف است. از سوی دیگر، تقسیمبندی جهان به مراتب مختلف، تقسیمبندی مختلف از علوم و معرفت، درجهبندی نفس آدمی، روش تربیت منفی و اکتسابی و انتسابی بودن اخلاق آدمی از وجه افتراق به تربیت در ابعاد هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی دو فیلسوف میباشد.