1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، آموزش و پرورش کردستان
2
کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران ـ مدرس دانشگاه فرهنگیان سنندج
چکیده
در فرایند تربیت، مربیان که به لحاظ کسب شایستگیهای فردی و جمعی و وصول به مرتبة شایستهای از حیات طیبه مسؤولیت کمک به هدایت متربیان را به عهده گرفتهاند، نقش اصلی را در طراحی و انجام تدابیر و اقدامات زمینهساز تکوین و تعالی پیوستة هویت متربیان به عهده دارند و گام نخست و محوری در این فرایند را با فراهم آوردن شایستة مقتضیات رشد متربیان و رفع و دفع موانع آن برمیدارند. این مقاله با هدف بررسی شایستگیها و صلاحیتهای مورد نیاز معلمان در تربیت اجتماعی و سیاسی دانشآموزان مبتنی بر آموزههای اسلامی تدوین شده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. از منابع و متون کتابخانهای جهت گردآوری و بررسی اطلاعات استفاده شده است. مبنای نظری تحقیق حاضر، آموزههای اسلامی و متون و منابع معتبر بوده است. یافتههای تحقیق حاضر در زمینة کسب شایستگیها مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی که مستخرج از متون معتبر و اسناد ارزشمندی همچون قرآن کریم و نهجالبلاغه بوده است، عبارتند از: داشتن تربیت اخلاقی و ایمانی، مسؤولیتپذیری، عدالت تربیتی، داشتن بصیرت و آیندهنگری، ظلمستیزی و نفی استکبار، آراستگی باطنی و ظاهری، اعتدال و میانهروی و قانونمندی و پرهیز از خودمحوری و قانونگریزی.
آقامحمدی, جواد, & اسدی, سیداحسن. (1395). شایستگیهای مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 22(109), 75-102.
MLA
جواد آقامحمدی; سیداحسن اسدی. "شایستگیهای مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان". پژوهش های اجتماعی اسلامی, 22, 109, 1395, 75-102.
HARVARD
آقامحمدی, جواد, اسدی, سیداحسن. (1395). 'شایستگیهای مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان', پژوهش های اجتماعی اسلامی, 22(109), pp. 75-102.
VANCOUVER
آقامحمدی, جواد, اسدی, سیداحسن. شایستگیهای مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 1395; 22(109): 75-102.