%0 Journal Article %T شایستگی‌های مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان %J پژوهش های اجتماعی اسلامی %I دانشگاه علوم اسلامی رضوی %Z 1029-0117 %A آقامحمدی, جواد %A اسدی, سیداحسن %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 22 %N 109 %P 75-102 %! شایستگی‌های مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان %K شایستگی %K تربیت اسلامی %K تربیت سیاسی و اجتماعی %K معلمان %K دانش‌آموزان %K آموزه‌های اسلامی %R %X در فرایند تربیت، مربیان که به لحاظ کسب شایستگی­های فردی و جمعی و وصول به مرتبة شایسته­ای از حیات طیبه مسؤولیت کمک به هدایت متربیان را به عهده گرفته­اند، نقش اصلی را در طراحی و انجام تدابیر و اقدامات زمینه­ساز تکوین و تعالی پیوستة هویت متربیان به عهده دارند و گام نخست و محوری در این فرایند را با فراهم آوردن شایستة مقتضیات رشد متربیان و رفع و دفع موانع آن برمی­دارند. این مقاله با هدف بررسی شایستگی­ها و صلاحیت­های مورد نیاز معلمان در تربیت اجتماعی و سیاسی دانش­آموزان مبتنی بر آموزه­های اسلامی تدوین شده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. از منابع و متون کتابخانه­ای جهت گردآوری و بررسی اطلاعات استفاده شده است. مبنای نظری تحقیق حاضر، آموزه­های اسلامی و متون و منابع معتبر بوده است. یافته­های تحقیق حاضر در زمینة کسب شایستگی­ها مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی که مستخرج از متون معتبر و اسناد ارزش­مندی همچون قرآن کریم و نهج­البلاغه بوده است، عبارتند از: داشتن تربیت اخلاقی و ایمانی، مسؤولیت­پذیری، عدالت تربیتی، داشتن بصیرت و آینده­نگری، ظلم­ستیزی و نفی استکبار، آراستگی باطنی و ظاهری، اعتدال و میانه­روی و قانون­مندی و پرهیز از خودمحوری و قانون­گریزی. %U https://iss.razavi.ac.ir/article_582_2e5b2fed6050d62b0c1ba47c02d99a88.pdf