هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای تأثیرگذار در تحقق و ایجاد تربیت اجتماعی است. سؤال اساسی این است که بایستهها و نبایستههای تربیتی، اجتماعی و روانشناختی در راستای نیل به تربیت اجتماعی افراد چیست؟ روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و روانشناسی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و راهبردهای آموزشی، تربیتی و روانشناختی مستفاد بیان گردید. نتایج نشان داد که شاخصترین راهبردهای تربیتی، اجتماعی و روانشناختی که میتواند در تحقق تربیت اجتماعی تأثیرگذار باشد و مربیان را در نیل به این هدف یاری رساند عبارتند از: آگاهی از محتوای تربیت اجتماعی، آگاهی از راهکارهای انتقال پیام، ایجاد انگیزه و رغبت در متربی نسبت به تحقق جامعهپذیری، توجه جدی به تفاوتهای فردی و جنسیتی در فرایند آموزش تربیت اجتماعی، بهرهگیری صحیح از روش یادگیری مشاهدهای، بهرهگیری گسترده از ارتباط کلامی و غیر کلامی، و سادهگویی و مدارا با متربی.