%0 Journal Article %T تربیت اجتماعی با تأکید بر آموزه‌های تربیتی ـ روان‌شناختی %J پژوهش های اجتماعی اسلامی %I دانشگاه علوم اسلامی رضوی %Z 1029-0117 %A پناهی, علی احمد %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 22 %N 111 %P 157-183 %! تربیت اجتماعی با تأکید بر آموزه‌های تربیتی ـ روان‌شناختی %K تربیت اجتماعی %K تفاوت‌های فردی %K ظرفیت‌های روانی %K روابط کلامی %K یادگیری مشاهده‌ای و انگیزش %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای تأثیرگذار در تحقق و ایجاد تربیت اجتماعی است. سؤال اساسی این است که بایسته­ها و نبایسته­های تربیتی، اجتماعی و روان­شناختی در راستای نیل به تربیت اجتماعی افراد چیست؟ روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و روان­شناسی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و راهبردهای آموزشی، تربیتی و روان­شناختی مستفاد بیان گردید. نتایج نشان داد که شاخص­ترین راهبردهای تربیتی، اجتماعی و روان­شناختی که می­تواند در تحقق تربیت اجتماعی تأثیرگذار باشد و مربیان را در نیل به این هدف یاری رساند عبارتند از: آگاهی از محتوای تربیت اجتماعی، آگاهی از راه­کارهای انتقال پیام، ایجاد انگیزه و رغبت در متربی نسبت به تحقق جامعه­پذیری، توجه جدی به تفاوت­های فردی و جنسیتی در فرایند آموزش تربیت اجتماعی، بهره­گیری صحیح از روش یادگیری مشاهده­ای، بهره­گیری گسترده از ارتباط کلامی و غیر کلامی، و ساده­گویی و مدارا  با متربی. %U https://iss.razavi.ac.ir/article_361_1df9ccab7b16633591be101262f4d069.pdf