1
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد تهران شمال، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
2
استادیار حقوق عمومی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
«جامعهی بهسامان ایرانی» در همپوشانی با «جامعه مدنی» از صافی اصالتهای مذهبی، فرهنگی و قومی گذشته و تامین کننده مدارا و مروت برای تامین آسایش و رفاه شهروندان است. جامعه بهسامان، تحت تاثیر جدی دو مولفهی قانون اساسی و دولت قانونمدار برآمده از آن است. ترجیح یکی از مضامین «جامعه مدنی» یا «مدینه فاضله» که اولی ناظر بر علوم جدید و الگوی غربی و دومی ناظر بر آموزههای دینی اسلام است ناشی از محتوای قانون اساسی و چالش دهها ساله جامعه کنونی ایران است. بدیهی است که ضمن ارایه تعریف و تبیین حدود هر کدام از معانی فوق و تحلیل آرای اختلافی به بررسی مضمون و نقد آرمان هر یک برای تامین رواداری و عقلانیت دینی و خرد جمعی پرداخته شده است. همچنین در این مقاله سعی شده است ضمن واکاوی خاستگاههای فکری جامعه آرمانی اسلامی و بررسی جامعه مدنی مطلوب غربی و نمایاندن اقتضایات و ویژگیهای جامعه کنونی ایران؛ چالشهای نیل به وضعیت مطلوب و «جامعه بهسامان» شناسایی شوند. برای تامین این اهداف ضمن مطالعه منابع کتابخانهای به آرای اندیشمندان و ایدیولوگهای حوزهها و نحلههای مختلف فکری پرداخته شده و ضمن تطبیق، تحلیل گردیدهاند.
بزرگی, احسان, حسنوند, محسن, & آقامحمداقایی, احسان. (1399). بنیانهای جامعه بِهسامان ایرانی، دولت قانونمدار و قانون اساسی. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 26(121), 3-28.
MLA
احسان بزرگی; محسن حسنوند; احسان آقامحمداقایی. "بنیانهای جامعه بِهسامان ایرانی، دولت قانونمدار و قانون اساسی". پژوهش های اجتماعی اسلامی, 26, 121, 1399, 3-28.
HARVARD
بزرگی, احسان, حسنوند, محسن, آقامحمداقایی, احسان. (1399). 'بنیانهای جامعه بِهسامان ایرانی، دولت قانونمدار و قانون اساسی', پژوهش های اجتماعی اسلامی, 26(121), pp. 3-28.
VANCOUVER
بزرگی, احسان, حسنوند, محسن, آقامحمداقایی, احسان. بنیانهای جامعه بِهسامان ایرانی، دولت قانونمدار و قانون اساسی. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 1399; 26(121): 3-28.