دکترای علوم قرآن و حدیث و استاد دانشکدة الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
جهانبینی اسلامی، تأمین سعادت فردی و اجتماعی انسان را مقصد قرار داده و در مسیر نیل بدین مقصود الگوهای رفتاری متعددی در حوزههای مرتبط با حیات وی ارائه نموده است. اقتصاد یکی از رموز بقای خانواده و بالتبع جامعة اسلامی میباشد. تأکید قرآن کریم بر اخلاق محوری، آخرت گرایی، زمینه سازی جهت تولید و توزیع، لزوم اتخاذالگوی صحیح مصرف وعدالت مداری، لزوم اهتمام والدین به تعلیم و تربیت اقتصادی را مبرهن میسازد.
خانواده به عنوان کانون تعالی انسان، از طریق آموزش فرزندان نسبت به التزام به اصول ارزشمند اخلاقی در حوزة اقتصاد سبب خواهد شد ، افراد از عنفوان جوانی با برخورداری از حُسن رفتار و تدبیر در عرصههای اقتصادی خانواده، توانمندی لازم نسبت به عهدهداری مسؤولیتهای کلان در تحولات اقتصادی جوامع را کسب نمایند. بدین سان نظارت مستمر والدین، رفتارهای مدبرانة اقتصادی را نهادینه خواهد ساخت. بر این مبنا ، پایبند نمودن فرزندان به اصل میانهروی، تقریب مفهوم «مدارا» با «اقتصاد » در اندیشة فرزندان، بیان انگیزههای انجام فعالیتهای اقتصادی برای فرزندان، تلقین مطلوبیت کار و نکوهش راحتطلبی و سوقدهی فرزندان به ارتقاء تعهد، تخصص و نوآوری از جمله مصادیق تعلیم و تربیت اقتصادی فرزندان محسوب میشوند.