1
کارشناس پیوسته رستة علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفة آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
چکیده
هدف این نوشتار، بازشناسی و بررسی مؤلفههای تربیت شهروندی از منظر قرآن کریم و اهلبیت: بوده است. در این راستا با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش کتابخانهای و اسنادی، به اجمال پس از بازبینی منابع، مؤلفههای تربیت شهروندی از دیدگاه قرآن کریم و اهلبیت: توصیف و احصاء شده است. مؤلفههای تربیت شهروندی مطابق با دیدگاه قرآن کریم و اهلبیت: و در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری به شرح زیر است. بعد شناختی شامل داناییمحوری، برابری، آزادی بیان و اندیشه، تفکر انتقادی، حقوق بشر، شور و مشورت؛ بعد عاطفی شامل احساس تعهد، وطندوستی، نوعدوستی، مسؤولیتپذیری، عزت و اعتماد به نفس و حسن ظن؛ بعد رفتاری شامل اطاعت از قانون، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، تحمل و سعة صدر، امانتداری، احترام و حفظ کرامت انسانی میباشد، که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است.