جوانانِ تراز گام دوم انقلاب اسلامی؛ عنصر دفاعی در مقاومت وحدت‌آفرین و تمدن‌ساز(مٶلفه‌ها و چگونگی‌ها)

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسنده

دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

برابر معارف انقلاب اسلامی و منظومۀ فکری امامین انقلاب، خطی که نظام جمهوری اسلامی ایران طی می‌کند، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. از این منظر و در راستای افق تمدنی انقلاب اسلامی، پرداختن به شایستگی‌های جوانانِ تراز گام دوم انقلاب اسلامی و نیز تبیین نحوه نقش‌آفرینی آنان با نگاه وسیع فرامرزی و امتداد عمق راهبردی (به تعبیر رهبر معظم انقلاب: از واجب‌ترین واجبات کشور) و تغییر نظم نوین جهانی در عرصه‌های مختلف اعتقادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و... با شاکله دفاعی مقاومت با بهره‌مندی از ظرفیت وحدت تمدن‌ساز در سطح امت اسلامی، از جمله ضرورت‌هایی است که باید مورد اهتمام و تأکید قرار گیرد. بدین‌منظور در این مقاله تلاش گردید با رویکرد استقرایی و روش کیفی، با تحلیل مضمون متن بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن معرفی شایستگی‌های جوانان تراز در قالب 3 مضمون اصلی و 72 مضمون فرعی، مبتنی بر سپهر اندیشۀ رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، مراتب وحدت تمدن‌ساز و چگونگی نقش‌آفرینی جوانان تراز ذیل نظریۀ مقاومت نیز تبیین گردد. مبتنی بر یافته‌های پژوهش حاضر و به منظور پیوند حوزۀ نظر و عمل و زمینه‌سازی نقش‌آفرینی مؤثر جوانان تراز گام دوم انقلاب اسلامی در عرصه‌های جهانی با رویکرد تمدن نوین اسلامی، پیشنهادهایی در سطوح راهبردی و عملیاتی با رویکرد زنجیرۀ گفتمان‌سازی ـ نظام‌سازی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Youths in Proportion to the Second Phase of the Islamic Revolution; The Defensive Factor in the Resistance Creating Unity and Building Civilization (Components and Howness)

نویسنده [English]

  • majid bisheh
PhD in Human Resource Management, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

According to the Islamic revolution teachings and both Imams of the Revolution, the way which the Islamic republic covers is to achieve a new Islamic civilization. From this perspective and along with the civilizing horizon of the Islamic Revolution, concerning the competence of the youths in proportion to the second phase of the Islamic revolution and also determining how to act with a comprehensive view of cross-border and strategic longitudinal direction as stated by the great Islamic revolution leader is the most mandatory (required) in comparison to other necessities and the change of the world modern order in the different religious, political, scientific, cultural, economic areas and with the defensive nature of the resistance with using the capacity of unity building civilization at the level of the Islamic community is of the necessities which should be paid attention and emphasized. For this reason, while defining the merits of the proportional youths, the note has attempted to determine the stages of the unity-building civilization and the way of the role-playing of the proportional youth under the theory of the resistance in 3 primary themes and 72 sub-themes based on the system of the supreme leader thought of Islamic Revolution. According to the findings of the present research and for establishing the connection between the theory and practice areas and planning the effective role-playing of youths in proportion to the second phase of the Islamic revolution in the world areas with the approach to the modern Islamic civilization, suggestions have been presented in the strategic and practical levels with the approach of discourse making-systemization chain.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The new Islamic civilization
  • The proportional youths
  • The second phase of the Islamic revolution
  • The resistance
  • Unity building civilization
  1. قرآن کریم.
  2. نهج‌البلاغه.
  3. اکبری، حسین، «رابطه عزت ملی و حمایت از جبهه مقاومت در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه گام دوم»، مقاله در: مجموعه مقالات گام دوم انقلاب: الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز؛ عزت ملی و روابط خارجی، جلد دوم، 1397 ش.
  4. بهمنی، محمدرضا، «تمدن نوین اسلامی در اندیشه آیةاللّٰه خامنه‌ای (چیستی و چگونگی تکامل تمدنی جمهوری اسلامی ایران)»، نقد و نظر (فصلنامه فلسفه و الهیات)، سال نوزدهم، شماره 2 (پیاپی 74)، تابستان 1393 ش.
  5. بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران، 22/11/1397 ش.، قابل دسترس در پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری به نشانی <https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673>.
  6. بیشه، مجید، نقش معنویت اسلامی در بروز رفتار شهروندی سازمانی در سازمان ثبت احوال کشور، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، 1391 ش.
  7. همو، «هم‌افزایی کارگزارانِ تراز به مثابۀ سفیرانِ تحول‌گرا، تعالی‌بخش و تمدن‌ساز (شایستگی‌ها و راه‌های تقویت آن)»، فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای دانش راهبردی، سال دوازدهم، شماره 46، بهار 1401 ش.
  8. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیةاللّٰه العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به نشانی <https://khamenei.ir> ـ مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (مجموعه بیانات).
  9. پورجبلی، ربابه، و صمد عابدینی، «بررسی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر پدیده انسجام بین نسلی در میان جوانان (نسل جدید) و مقایسه آن با والدین (نسل قدیم)»، فصلنامه جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شماره 5، بهار 1391 ش.
  10. تولایی، روح‌اله، و مهرداد محمدزاده علمداری، فنون و ابزارهای روش تحقیق در مدیریت، تهران، جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی امیرکبیر، 1396 ش.
  11. جعفری، روح‌اللّٰه، گزارش حکمرانی پیشرفت، تهران، پژوهشکده اندیشه دفاعی مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی ودجا، 1399 ش.
  12. داودی، محمد، «راهبردهای وحدت ملی در استحکام‌بخشی قدرت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، فصلنامه امنیت ملی، سال نهم، شماره 33، پاییز 1398 ش.
  13. درگاهی، حسین، محمدحسن علیپور فلاح‌پسند، و هادی حیدری قره‌بلاغ، «ارائۀ مدل شایستگی در توسعه منابع انسانی؛ مطالعه موردی شایستگی مدیران فرهنگسراهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»، فصلنامه راهبرد توسعه، شماره 33، پاییز 1389 ش.
  14. رعنایی، حبیب‌اله، مریم سلطانی، و حمیدرضا یزدانی، «شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی مدیران: تحلیل محتوای مدل‌های شایستگی مدیران»، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، سال اول، شماره 3، بهار 1391 ش.
  15. رودساز، حبیب، و مجید بیشه، «نقش معنویت اسلامی در بروز رفتار شهروندی سازمانی»، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، سال اول، شماره چهارم، زمستان 1393 ش.
  16. سعیدی شاهرودی، علی، گفتمان اصولگرایی، قم، زمزم هدایت وابسته به پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق‰، 1390 ش.
  17. شیرازی، جعفر، «الگوی دشمن‌شناسی مبتنی بر دیدگاه حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، فصلنامه پژوهش‌های حفاظتی ـ امنیتی دانشگاه جامع امام حسین‰، سال هشتم، شماره 31، پاییز 1398 ش.
  18. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، 1368، <https://www.shora-gc.ir/fa/news/4707>.
  19. قربانی‌زاده، وجه‌اللّٰه، مجید بیشه، و فرزاد جهان‌بین، «شایستگی‌های کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدن نوین اسلامی»، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال چهارم، شماره 15، پاییز 1399 ش.
  20. لوننبرگ، فردریک سی.، و بورلی ج. آیربی، روش‌شناسی تحقیق و نگارش پایان‌نامه در علوم اجتماعی (چگونه یک پایان‌نامه یا رساله موفق بنویسیم؟)، ترجمه وجه‌اللّٰه قربانی‌زاده و سیدمحمدتقی حسینی‌مرام، تهران، بازتاب، 1393 ش.
  21. مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهارŒ، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403 ق.
  22. Campion, Michael A. & Alexis A. Fink & Brian J. Ruggeberg & Linda Carr & Geneva M. Phillips & Ronald B. Odman, “Doing Competencies Well: Best Practices in Competency Modeling”, Personnel Psychology, Vol. 64(1), 2011.
  23. Chen, Tao & Meiqing Fu & Rui Liu & Xuanhua Xu & Shenbei Zhou & Bingsheng Liu, “How do project management competencies change within the project management career model in large Chinese construction companies?” International Journal of Project Management, Vol. 37(3), 2019.
  24. Hwang, Huei-Lih & Tian-Yuan Kuo, “Competency in delivering health education: A concept analysis”, Journal of Interprofessional Education & Practice, Vol. 11, 2018.
  25. Suhairom, Nornazira & Aede Hatib Musta’amal & Nor Fadila Mohd Amin & Yusri Kamin & Nur Husna Abdul Wahid, “Quality culinary workforce competencies for sustainable career development among culinary professionals”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 81, 2019.