It is narrated from Imam Reza (pbuh) that looking at women's hair can lead to arousal of desire and social harms. Most studies on justifying ḥijāb share this viewpoint. However, the question remains whether this narration can fully justify the obligation of ḥijāb with all its boundaries and realize gender justice in this context. This article examines the primary question using library resources and a descriptive-analytical method. The aim is to analyze the philosophy of ḥijāb and explain its relationship with the issue of gender justice, focusing on the aforementioned narration. The findings indicate that while considering the arousal of desire as a reason is a necessary condition for perceiving gender justice, it cannot be considered the sole reason for the legal obligation of ḥijāb in current jurisprudence. On the other hand, recognizing the arousal of desire as a wisdom, although consistent with legal necessities, is only a necessary condition for perceiving gender justice. Only cases of ḥijāb that involve the harm of arousal can be justified in this way. However, legal exceptions to hijab and rare cases where arousal is entirely absent cannot be justified. The concept of ḥijāb with all its boundaries can only be justified by emphasizing the necessity of obedience to religious commands, and the words of Imam Reza (pbuh) should be understood at this level. The mentioned narration is only a necessary condition for perceiving gender justice in the context of ḥijāb, not a sufficient one.
طبرسی، حسن بن فضل. (بیتا). مکارم الأخلاق. بیجا: الشریف الرضی.
فاضل موحدی لنکرانی، محمد. (۱۴۲۵). ثلاث رسائل. (محمد فاضل موحدی لنکرانی). قم: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع).
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی. (۱۴۰۶). الوافی، (ضیاءالدین علامه و کمال فقیه ایمانی). اصفهان: مکتبة الإمام أمیرالمؤمنین علی(ع) العامة.
کرکی، علی بن حسین. (۱۴۱۴). جامع المقاصد فی شرح القواعد. قم: مؤسسة آل البیت(ع) لإحیاء التراث.
کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۴۰۷). الکافی (اسلامیه). (محمد آخوندی و علیاکبر غفاری). تهران:دار الکتب الإسلامیة.
محقق داماد، محمد. (۱۴۱۶). کتاب الصلاة. (عبدالله جوادی آملی و محمد مؤمن قمی). قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم. مؤسسة النشر الإسلامی.
مطهری، مرتضی. (۱۳۷۶). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا.
مظاهری، حسین. (۱۳۸۷). اخلاق و جوان. قم: شفق.
مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۸۵). اخلاق در قرآن. (ناصر مکارم شیرازی و مؤسسة آل البیت(ع) لاحیاء التراث). قم: مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع).
مکارم شیرازی، ناصر. (بیتا). الفتاوی الجدیدة. (کاظم خاقانی و ابوالقاسم علیاننژادی). مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع).
مؤسسة آل البیت(ع) لاحیاء التراث؛ و کانون نشر و ترویج فرهنگ اسلامی حسنات. (۱۳۸۹). سیری در سپهر اخلاق. قم: صحیفه خرد.
موسوی خویی، سیدابوالقاسم. (۱۴۱۸). مؤسوعه الامام الخوئی. قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی.
یزدی، سید محمد کاظم (1421). حاشیه المکاسب. قم: اسماعیلیان.
یزدی، سید محمد کاظم (بیتا). العروة الوثقی. (عده من الفقهاء العظام و احمد محسنی سبزواری). جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم. مؤسسة النشر الإسلامی.
Shajarian, M. (2024). The Philosophy of Hijāb in the Shadow of Gender Justice in the Words of Imam Reza. Islamic social studies, 30(129), 53-76. doi: 10.30513/iss.2025.6387.1365
MLA
Shajarian, M. . "The Philosophy of Hijāb in the Shadow of Gender Justice in the Words of Imam Reza", Islamic social studies, 30, 129, 2024, 53-76. doi: 10.30513/iss.2025.6387.1365
HARVARD
Shajarian, M. (2024). 'The Philosophy of Hijāb in the Shadow of Gender Justice in the Words of Imam Reza', Islamic social studies, 30(129), pp. 53-76. doi: 10.30513/iss.2025.6387.1365
CHICAGO
M. Shajarian, "The Philosophy of Hijāb in the Shadow of Gender Justice in the Words of Imam Reza," Islamic social studies, 30 129 (2024): 53-76, doi: 10.30513/iss.2025.6387.1365
VANCOUVER
Shajarian, M. The Philosophy of Hijāb in the Shadow of Gender Justice in the Words of Imam Reza. Islamic social studies, 2024; 30(129): 53-76. doi: 10.30513/iss.2025.6387.1365