The aim of this study was to express the methods of training moral feelings and tendencies in moral conversations in the Holy Quran. The method of this research is descriptive-analytical. In this way, first related research was studied and filmed; Then all the verses of the Qur'an were studied, studied and filmed with this view. The results of this study show that the purpose of training moral feelings and tendencies in moral conversations in the Qur'an is to restrain negative emotions and tendencies and to arouse positive emotions and positive tendencies in the audience. In these conversations, in order to train the audience's moral feelings and tendencies, methods of using physical and verbal attractions, introducing moral patterns, inciting and deterring, and friendship and love have been used. According to the findings of this study, parents and those who are in the position of moral education of others, should use the method of conversation well, use the mentioned educational methods to train the emotions and moral tendencies of children and educators.
حقیقت، شهربانو و مزیدی، محمد، «بررسی و ارزیابی زمینة فلسفی و روشهای آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر»، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، 1387، 26: 105-134.
داودی، محمد، «رویکردها و پرسشهای بنیادین در تربیت اخلاقی»، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن معارف اسلامی؛ 1385، سال دوم، 2: 153-175.
ــــــ ، سیرۀ تربیتی پیامبر و اهل بیت ( تربیت اخلاقی)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1388.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، دمشق، دارالعلم، 1412.
رضوانی، علیاصغر، آداب گفتوگو و مناظره از دیدگاه قرآن و روایات، تهران، دلیل ما، 1392.
روحی برندق، کاووس، «اخلاق گفتوگو در قرآن و حدیث؛ با تأکید بر مناظرههای امام رضا»، فصلنامۀ مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 1397، سال بیست و دوم، 1: 53-74.
زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407.
ساجدی، ابوالفضل، «دین و بهداشت روان 3»، مجلۀ روانشناسی و دین، 1387، سال اول، 3: 7-37.
ساعدی، آمنه، بررسی آیین خطاب و گفتوگو در قرآن، نقد کتاب قرآن و حدیث، 1396، 12: 18-5.
سجادی، سید ابراهیم، «قرآن و ارزش اخلاقی عواطف و احساسات»، مجلۀ پژوهشهای قرآنی، 1390، 68: 20-43.
سلحشوری، احمد و احمدزاده، محمدرضا، جایگاه عقل و عاطفه در تربیت اخلاقی، فصلنامۀ تربیت اخلاقی، 1390، 12: 121-139.
شریفی اصفهانی، مهین، آیین خطاب و گفتوگو در قرآن؛ پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، استاد راهنما آذرتاش آذرنوش، تاریخ دفاع: 1381.
صادقزاده قمصری، علیرضا، طلایی، ابراهیم و صالحی متعهد، زهرا، «گفتوگوی تربیتی و اصول و روشهای آن: واکاوی گفتوگوهای تربیتی قرآن»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 1393، سال بیست و دوم، دوره جدید، 25: 119-141.
طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1417.
طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، بیجا، منشورات الشریف الرضی، 1392.
ــــــ ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو، 1372.
عائشة عبد الرحمن بنت الشاطى، الإعجاز البیانی للقرآن؛ چ2، قاهره، دار المعارف، 1404.
عزیزی، بختیار و مهدوی فرید، علی، آداب گفتوگو از نگاه قرآن و پیامبر اعظم؛ Pure Life؛1393، ۱: ۳۶-۵۷.
علوى مهر، حسین، روشها و گرایشهاى تفسیرى، چ1، قم، نشر اسوه، 1381.
فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، قم، انتشارات هجرت، 1401.
فضل الله، سید محمدحسین، تفسیر من وحی القرآن، چ2، بیروت، دار الملاک للطباعة و النشر، 1419.
کاظمی، حمیدرضا، ملکی، حسن، شاملی، عباسعلی، «برنامۀ درسی، ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی»، مجلۀ اسلام و پژوهشهای تربیتی، 1390، سال سوم، 2: 77-98.
کریمینیا، محمد مهدی، گفت و گو در قرآن کریم، رواق اندیشه؛1383، 29: 105-86.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، چ4، تهران، دار الکتب الإسلامیه، 1365.
متقی هندی، علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، تحقیق: الشیخ بکری حیانی، بیروت، مؤسسة الرساله، 1409.
مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، انتشارات صدرا، 1382.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیه، 1374.
منصوری قزالحصار، شرف الدین، صلاحیت حرفهای معلمان مقطع ابتدایی شهر تربت جام در تربیت اخلاقی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد، 1394.
موحد، صمد و باقری، خسرو و سلحشوری، احمد، بررسی تطبیقی دیدگاههای امام محمد غزالی و نل نادینگز دربارۀ تربیت اخلاقی، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، 1387، 27: 39-60.
مهرمحمدی، محمود، بررسی ابعاد نظری و عملی تعلیم و تربیت سؤال محور، مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1374، 54: 63 -76.
نجفی، محمد و متقی، زهره و نصرتی هشی، کمال، سازماندهی نظام تربیت عاطفی مبتنی بر آموزههای قرآنی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 1394، 29: 49-82.
نراقی، ملا محمدمهدی، جامع السعادات، نجف، دار النعمان للطباعة و النشر، بیتا.
نصیری، محمد، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، قم، دفتر نشر معارف، 1393.
(2022). methods of educating moral feelings and tendencies in moral conversations in the Holy Quran. Islamic social studies, 27(124), 131-152. doi: 10.30513/iss.2022.2852.1161
MLA
. "methods of educating moral feelings and tendencies in moral conversations in the Holy Quran", Islamic social studies, 27, 124, 2022, 131-152. doi: 10.30513/iss.2022.2852.1161
HARVARD
(2022). 'methods of educating moral feelings and tendencies in moral conversations in the Holy Quran', Islamic social studies, 27(124), pp. 131-152. doi: 10.30513/iss.2022.2852.1161
CHICAGO
, "methods of educating moral feelings and tendencies in moral conversations in the Holy Quran," Islamic social studies, 27 124 (2022): 131-152, doi: 10.30513/iss.2022.2852.1161
VANCOUVER
methods of educating moral feelings and tendencies in moral conversations in the Holy Quran. Islamic social studies, 2022; 27(124): 131-152. doi: 10.30513/iss.2022.2852.1161