دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121نقد برون گفتمانی پارادایم های عدالت در اندیشه سیاسی غرب33230FAسیدزکریامحمودی رجادانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمحمد علیتوانااستادیار علوم سیاسی دانشگاه یزدسید عبداللههاشمی اصلدانشجوی دکتری اندیشههای سیاسی دانشگاه شیرازجوادجریدهدانشجوی دکتری اندیشههای سیاسی دانشگاه شیراز.Journal Article20190121<em>هدف مقالۀ حاضر، واکاوی و نقد پارادایمهای گوناگون فلسفی غرب در باب عدالت است. از آغاز شکلگیری فلسفۀ سیاسی در یونان باستان، مفهوم عدالت در کانون توجه بوده است. ماحصل جدالهای نظری و معرفتی در مورد مقولۀ عدالت، شکلگیری پارادایمهای فکری ـ تاریخی متفاوت در اندیشۀ سیاسی غرب بوده که میتوان آنها را در سه دستۀ کلان پارادایم کلاسیک، مدرن و پسامدرن جای داد؛ اما در درون هر کدام از این پارادایمها، شباهتها و تفاوتهایی رخنمایی میکند. به نظر میرسد این پارادایمها، کمتر مورد نقد برون گفتمانی قرار گرفتهاند. ازاینرو، پژوهش حاضر حول این پرسشها شکلگرفته است: 1. مهمترین وجه تمایز، میان پارادایمهای عدالت در اندیشۀ مغرب زمین چیست؟ 2. از منظر برون گفتمانی، چه نقدهایی میتوان بر این پارادایمها وارد نمود؟ یافتههای پژوهش بر مبنای رویکرد نظری تحلیل گفتمان انتقادی، حاکی از آن است که وجه ممیزۀ پارادایم کلاسیک، عدالت متافیزیکگونه، وجه ممیزۀ پارادایم مدرن، عدالت قراردادگرایانه و انسانمدار (اومانیسم) و وجه ممیزۀ پارادایم پسامدرن عدالت، نسبیتگرایی و تکثر ذاتی است. همچنین، مطلقانگاری عدالت در پارادایم کلاسیک، ماتریالیستی بودن عدالت در پارادایم مدرن و بیبنیانی و ضدجوهرگرایی بودن مقولۀ عدالت در پارادایم پسامدرن، مهمترین انتقادات برونگفتمانی از پارادایمهای مذکور حاکم بر دنیای غرب است. </em>https://iss.razavi.ac.ir/article_30_50637553bcb2013a2cd4ed4679fe38c8.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121کاربست و سنجش نظریۀ «محرومیت نسبی» در انقلاب اسلامی ایران335839FAبهزادقاسمیاستادیار دانشکده و پژوهشکده مطالعات بینالملل، دانشگاه جامع امام حسینمحمدبختیاریاستادیار گروه تاریخ دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین.Journal Article20190121<em>در پژوهش حاضر، کوشش میشود نظریۀ محرومیت نسبی تد</em><em> </em><em>رابرت گار در قالب چارچوب نظری، انتخاب و در انقلاب اسلامی ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. بر این اساس، سؤال اصلی مقاله این است که نظریۀ محرومیت نسبی، قابلیت و توانایی تحلیل تحوّلات انقلاب اسلامی ایران را دارد. در صورت توانایی تبیینپذیری یا عدم انطباقپذیری، علت آن چیست؟ پس از کاربست این نظریه در انقلاب ایران مبتنی بر روش توصیفی و تحلیلی، بر اساس دلالتهای مشترک آن، علل ناسازگاری نظریۀ مذکور با انقلاب ایران بیان شده است. در تحلیل بحث، مدل نظری گار با مجموع گزارههای انقلابی جامعۀ ایران در طول انقلاب نشان میدهد که این رهیافت نظری با رویکرد ویژۀ خود، تنها توانایی ارزیابی و تحلیل بخشی از انقلاب را در عرصۀ اجتماعی دارا است. </em><br /> <em>در مجموع، یافتههای این مقاله دیدگاه نظری انقلاب تدگار در ایران و محرومیت نسبی را در تحوّلات اجتماعی اسلامی در ایران معاصر تأیید نکرد، نه از این منظر که تحوّلات اجتماعی در ایران انطباق با نظریه را ندارد، بلکه بخشی از تحوّلات انقلابی در حوزۀ تبعیض و درک شکاف با این نظریه همخوانی داشته و برخی نیز به علّت ماهیت و محتوای انقلاب اسلامی، ابطالپذیر میباشد. در نتیجه، هر انقلاب یک تئوری خاص خود را دارد و بر اساس هویت، فرهنگ، اجتماع خود شکل گرفته و تولید میشود. </em>https://iss.razavi.ac.ir/article_39_95562d4a6536effc1ac22cf80144fc39.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121مقایسه تطبیقی نقشهای جنسیتی در رویکرد اسلامی و جامعهشناختی598243FAفاطمهقاسمپورعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانوادهJournal Article20180818<em>تمایز در تعریف نقشهای جنسیتی، از مهمترین ممیّزههای رویکرد اسلامی و جامعهشناختی است. طبق دیدگاه جامعهشناختی، فرهنگ از منابع مهم در تعریف نقش جنسیتی است، یعنی در فرهنگهای مختلف تفاوتهای بارزی بین نقشهای اجتماعی وجود دارد. همچنین تقسیمبندی نقشها بر اساس جنسیت، به شکل متمایز یافتۀ آن پس از صنعتی شدن جوامع رخ داده است و سرعت تغییر جوامع و دگرگونیهای اجتماعی بر تغییر نقشهای اجتماعی مؤثر بوده و به حذف یا تعدیل نقشها منجر شده است. اما در دیدگاه اسلامی زن از نظر انسانیت، ارزشمندی و کرامت انسانی، هیچ تفاوتی با مرد ندارد، اما در نقشهای خانوادگی، اجتماعی و برنامهریزیها باید به تناسبات تکوینی و کارکردهای متمایز ایشان توجه شود و تفاوتهای طبیعی، منشأ انتظارات از نقشهای زنانه و مردانه قرار گیرد. مقایسۀ دیدگاه دینی با رویکرد جامعهشناختی نشان میدهد که عمدۀ تفاوت رویکرد دربارۀ نقشهای جنسیتی به تعریف متفاوت جنسیت به عنوان امری اجتماعی یا طبیعی باز میگردد. </em>https://iss.razavi.ac.ir/article_43_62413f085a720674509af43508fe34ce.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121قرآن، نظام احسن و سبک زندگی در عصر تکنولوژی8311047FAغلامعلیمقدمعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20190119<em>امروزه یکی از بحرانهای جدی در جوامع انسانی، مسألۀ سلطۀ تکنولوژی و سبک زندگی است. این مسأله، بهویژه در برنامۀ زندگی دینی که با محدودیتهایی روبروست، جدیر است. فضای مجازی، بر ابعاد مختلف فکری و عملی جامعه و سبک زندگی افراد تأثیر گذاشته است. قرآن و معارف دینی، با طرح نظام احسن در تکوین و تشریع و انطباق آن دو با هم، تعدّی از مرزهای شریعت را مایۀ اخلال و اختلال در سعادت دنیوی و اخروی دانسته و منشأ نابسامانی در جهان و انسان معرفی کردهاند. آیا میتوان مبتنی بر این ارشاد قرآنی و استدلال عقلی، به ممنوعیت و حرمت وجه افراطی استفاده از این فضا حکم کرد؟ ادلۀ این حکم چیست؟ و چه نمونۀ عینی برای آن میتوان ذکر کرد؟ این مقاله با روشی تحلیلی به این مسأله پرداخته و پس از تبیین چیستی و ضرورت نظام احسن، پیگیر اثبات این فرضیهها بوده است: 1. نظام عالم در حوزۀ تشریع و تکوین، نظام احسن است؛ 2. هر گونه اختلال در نظام احسن، به حکم عقل و شرع ممنوع است؛ 3. ارتباطات و فضای مجازی در وجه افراطی خود، از مصادیق این تغییر خلقت و اختلال نظام به شمار میآید؛ 4. اختلال در نظام خانواده، نمونهای مصداقی از وجه افراطی این فضاست و در مسائلی چون تهدید کانون خانواده، افزایش بیاعتمادی و سوء ظن، گسترش شایعات و تاراج آبرو، اشاعۀ فساد و فحشا، تحریک غریزۀ جنسی، معارضه با غیرت مردانه و حسّاسیت زنانه، دشواری اطاعت از احکام دینی و... نقش دارد. </em>https://iss.razavi.ac.ir/article_47_7ef1c7fb5b2e1a07649afd5326b2333d.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121بررسی مؤلّفههای سبک زندگی شهدای مدافع حرم (مطالعۀ موردی: وصیتنامۀ 27 تن از شهدای مدافع حرم)11113848FAJournal Article20181223<em>سبک زندگی، مجموعهای از اعمال و نگرشهاست که در متن و زمینههای خاص قابل درک هستند. از آنجا که سبک زندگی هر فرد و جامعه به لحاظ نظری، برآمده از آموزههای اعتقادی و ارزشی حاکم بر روح و روان آنهاست، کسب آگاهیهای لازم در خصوص مفهوم سبک زندگی و باورهای دینی و تعامل این دو مقوله ضروری مینماید. از دیگر سو، دلیل همۀ انحرافات سیاسی و اعتقادی که بعضاً منجر به نابودی و انحطاط ملتها میشود، تصمیمات و رفتارهای بدون بصیرت است. شهدای مدافع حرم، در زمرۀ بصیرترین افراد جامعۀ امروزند که بصیرت و عمل را در هم آمیختند و با تشخیص درست موقعیت و درک صحیح شرایط زمانه، در آزمون ولایتپذیری سربلند گشتند. آنان نه تنها بصیر، بلکه بصیرتآفرین هم هستند. هدف پژوهش حاضر این است که اندیشه و عمل و سلوک والای آنان را در قالب مضامین سبک زندگی، شناسایی و مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور، تعداد 27 وصیتنامه با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی گردید و تعداد 253 کد حاصل از آن، در قالب چهار مؤلفۀ ولایتپذیری با ابعاد نگرش ولایی و رفتار ولایی (11 شاخص)، هدف از جهاد و شهادت با ا بعاد نیروی محرّکۀ عشق و احساس مسئولیت دینی (13 شاخص)، ویژگیهای شخصیتی با ابعاد روابط اجتماعی، خصوصیات فردی و انضباط مالی (28 شاخص) و توصیهها با ابعاد عبادی معنوی و سیاسی اجتماعی (25 شاخص)، دستهبندی گردید و الگوی انتزاعی پژوهش منطبق با آن ارائه گردید. </em>https://iss.razavi.ac.ir/article_48_ee881ab4707cc103cda953b1dfbacd69.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121الگوی شایستگیهای اجتماعی در روابط اجتماعی معصومین با تأکید بر فرهنگ علوی و رضوی13917649FAاحساننامدار جویمیدانشجوی مقطع دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستانسیدعلی قلیروشندانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستاننورمحمدیعقوبیاستاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستانبدرالدیناورعی یزدانیدانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستان.Journal Article20190121<em>در این پژوهش، به دنبال الگویی از شایستگیهای اجتماعی در سیره و فرهنگ معصومین</em><em>، بهخصوص فرهنگ علوی و رضوی در روابط اجتماعی هستیم</em> <em>تا با شناخت هر چه بهتر آن، توسط دیگران بهکار بسته شود. هدف از انجام این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگیهای اجتماعی برای سرمایۀ انسانی بر اساس سیرۀ معصومین</em><em>، با تأکید بر فرهنگ علوی و رضوی است و با توجه به هدف پژوهش، سؤال پژوهش عبارت است از این که الگوی (ابعاد و مؤلفههای) شایستگیهای اجتماعی از دیدگاه اسلام (قرآن و معصومین</em><em>)، با تأکید بر فرهنگ علوی و رضوی کدام است؟ در این راستا و برای پاسخگویی به این سؤال، از روش تحلیل محتوا از نوع کیفی به روش تحلیل مضمون (تماتیک) به کمک تکنیک دلفی، برای تأیید اعتبار و اطمینان آن استفاده شده است. پس از مطالعۀ دقیق متون (اسناد و مدارک علمی و آیات و روایات)، مفاهیم حاصل از آن استخراج گردید و به هر کدام، یک کد اختصاص داده شد. سپس، مفاهیم مشابه شناسایی شد و با ترکیب آنها، تمهای (مقوله) فرعی تدوین گردید و در نهایت، به تأیید اجماع متخصصان در سه مرحله رسید و الگوی نهایی استخراج و تأیید شده است. بهطور کلی، یافتههای پژوهش در دو تم اصلی شروع رابطه (آغازگری) و ارتقاء رابطه (خودگشودگی و همدلی) است که هر کدام، دارای زیر تمهای (تمهای فرعی) متعدّدی هستند که در بخش یافتههای پژوهش آورده شده است. </em>https://iss.razavi.ac.ir/article_49_da7ddf5fab61a0d4ce04a4cdd4993a7c.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121تبیین عوامل ایجاد تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری17720550FAمحمد باقرفرزانهدبیر شورای عالی حوزۀ علمیه خراسانعلیخیاطاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویهادیصفرپوردانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20180421<em> با پیروزی انقلاب اسلامی، نقطۀ عطفی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی به وجود آمد و با دگرگون شدن معادلات حاکم بر زندگی جمعی، فضای مناسبی برای تمدنسازی اسلامی فراهم شد. مبحث تمدن نوین اسلامی، از آنجا که اصطلاحی نوظهور و برای مفهومی خاص بوده است که در چند سال گذشته توسط رهبر انقلاب مطرح گردیده، نظریهپردازی و نگارش اثری مستقل در این موضوع صورت نگرفته است. تمدن نوین اسلامی، موضوعی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح و به عنوان غایت انقلاب اسلامی ایران معرفی شد. دستیابی به تمدن نوین اسلامی را میتوان بزرگترین آرمان انقلاب اسلامی دانست که راه رسیدن به آن، به دلیل عدم بررسی ابعاد مختلف آن مشکل مینماید. تبیین عوامل ایجاد تمدن نوین اسلامی در اندیشۀ مقام معظم رهبری، نیل به این مقصود را سادهتر میکند. در این مقاله، اندیشۀ مقام معظم رهبری مبنی بر تمدن نوین اسلامی تبیین شده است. نوع تحقیق حاضر، توصیفی تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی میباشد. </em>https://iss.razavi.ac.ir/article_50_1db9932a9be2646d86b2efa162e5cefc.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172411820190121فهرست مقالات1251FAJournal Article20190428فهرست مقالات مجله پژوهش های اجتماعی اسلامیhttps://iss.razavi.ac.ir/article_51_e9faeed8c04d60adced73ae86226d6b3.pdf