2024-03-29T11:55:01Z
https://iss.razavi.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=135
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
بررسی نهادها، ابزارها و تکنیکهای تبلیغی پیامبر
سیده مریم
موسویان
برای رساندن پیام الهی اولین و اصلیترین هدف پیامبران به ویژه پیامبر اسلام9، تبلیغ بوده است. مقالة حاضر میکوشد تا با استفاده از روش اسنادی به این سؤال پاسخ دهد که چگونه پیامبر توانست در فرصتی محدود و با امکانات ارتباطی ناچیز چنان تحولی در مردم به وجود آورد که پس از مدتی جامعهای کاملاً متفاوت با آنچه پیش از آن بوده به وجود آید. فرضیة پژوهش این است که پیامبر با استفاده از راهکارهای خاص تبلیغی و استفاده از تکنیکهای ارتباط اثربخش توانست به این مهم نایل گردد. در واقع فرضیة پژوهش به این امر میپردازد که استفاده از شیوههای تبلیغی کارامد و مؤثر در امر تبلیغ، مهمترین رمز پیروزی یک جریان تبلیغی است؛ به طوری که میتوان میزان و درجة موفقیت یک مبلغ را از روی شیوههای تبلیغی استفاده شده از طرف او تعیین کرد. پیامبر9 نیز در سیرة تبلیغیشان از روشهای متنوعی بهره بردهاند که میتوان گفت تأثیر ژرف و گستردة حضرت در امر هدایت بشر، رابطة مستقیم با این گونه شیوهها دارد. ضرورت پرداختن به این پژوهش نیز مطالعة نظام ارتباطی و تبلیغی پیامبر9، جهت تبلیغ صحیح دین اسلام است، به این معنا که حضرت رسول9 به لحاظ مقتضیات زمان و مکان، چه روشهای تبلیغی و شیوههای ارتباطی مؤثری برای پیشبرد اهداف اسلام در پیش میگرفتند.
ارتباطات
تبلیغات
ارتباطات اسلامی
پیامبر
2015
08
23
3
38
https://iss.razavi.ac.ir/article_697_59c819e4d790dce2c24721fd2db875d3.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
رسالت حوزه علمیه در تبیین فلسفه سیاسی اسلام
علی اکبر
نوایی
فلسفة سیاسی اسلام در چهرة عام خود به تبیین عقلانی و فلسفی پرسشهای بنیادی دربارة حکومت، حکمرانی، نقش مردم، مقولة قدرت و فلسفة آن، ادارة جامعه و مسائل متعلق به آن میپردازد. فیلسوفان و حکیمان نام آور اسلامی در قالب ارائة تئوریها و نظریههای فلسفی ملهم از دین، دربارة حکومت و قدرت و ادارة جامعه پرداخته و به پرسشهای بنیادین و اساسی این مقوله در قالب نظام شهرهای اسلامی نظیر مدینة فاضلة اسلامی فارابی و شهر حکمت و حکیمان سهروردی و حکومت اسلامی امام خمینی1 و نظایر آن پرداختهاند. روح نوشتار این است که اسلام دارای فلسفة برجسته و روشنی است و بدون آن، اسلام در حد یک نام فروکاسته خواهد شد و دیگر اثری عملی از آن نمایان نخواهد شد. بدین روی حوزههای علمیه که رسالت تبیین اسلام را برعهده دارند، باید به عمق این فلسفه دست یازند، زیرا در غیر این صورت، حوزهها قادر نخواهند بود که رسالت عظیم و جامعه ساز خود را به انجام رسانند. حوزههای علمیه باید پشتوانة فکری و تئوریک نظام اسلامی باشد. لذا تبیین این فلسفة سیاسی ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را چند اصل مهم توضیح میدهد. اصل نیاز انقلاب اسلامی به پشتوانة نظری و نرم افزاری، ضرورت تمدن سازی دینی و اسلامی که با فقاهت تمدن ساز باید شکل یابد. اصل ابهام زدایی از چهرة اسلام، تقابل با سلطههای استعماری، اصل عزت و شوکت مسلمین و... که مصادیقی از این ضرورتند.
فلسفة سیاسی
حکومت
قدرت
جامعه
تمدن
فقاهت
روحانیت
2015
08
23
39
68
https://iss.razavi.ac.ir/article_698_18b6835cd02479b01293b89bc5039cab.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
بررسی بایستههای امر به معروف و نهی از منکر در فضای حقیقی و مجازی
محمدحسین
پژوهنده
امر به معروف و نهی از منکر دو باب مهم از فروع دین هستند که نسبت به سایر فروع از التفات کمتری برخوردارند و علت آن به نظر نگارندة این متن مسائل کلیدی فراموش شدهای است همچون ابهام در موقعیت و ماهیت آن دو؛ همچنین شرایط خاص و متفاوت بسیاری که این دو را از جمله عناوین تخصصی پرگستره قرار داده است، به گونهای که هر کس با اندک بضاعت علمی نمیتواند اقدام به انجام این دو فریضه نماید.
نگارنده در بخش اول بر این مدعاست که این دو فریضه از ماهیتهای مختلف و متعددی برخوردارند. مواردی ماهیت جهادی دارند، شماری داخل در باب نقد و انتقاد هستند، پارهای هم از جنس دعوت به خیر و نصیحت محسوب میشوند، و همة اینها سوای نوع فرهنگی معروف و منکر هستند. همچنین ارائة راهبردهایی برای خروج از آنچه که موجب مهجوریت این دو گردیده، عنوان «فریضة فراموش شده» را به آنها بخشیده است.
وی سپس در بخش دوم به گونهای دیگر از معروف و منکر در فضای مجازی میپردازد و پرده از رازهای نهفتة آن برمیدارد.
نوع پژوهش در بحث حاضر بنیادی ـ راهبردی است، و سبک آن توصیفی، با شیوة اسنادی کتابخانهای/آرشیوی میباشد.
فریضه
امر به معروف
نهی از منکر
نقد سازنده
هنجار و ناهنجار فرهنگی
ارزشهای دینی
2015
08
23
69
94
https://iss.razavi.ac.ir/article_699_7ec8a606f03d2ef38d466b32c3280f78.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
هوش معنوی از نگاه اسلام و مکاتب غربی
میکائیل
زارعی
از جمله موضوعاتی که امروزه به طور وسیعی، در پاسخ به محیطهای متلاطم و پیچیده در سازمانها به آن توجه میشود معنویت و اخلاق است. هوش معنوی خاص انسان بوده و از طریق آگاهی از یک بعد متعالی میآید، هوشی تحولپذیر است که به انسان قدرت میبخشد تا خلاق باشد و قوانین و نقشها را دستخوش تغییرات خود نماید، قادر به انجام اصلاحات بیشمار گردد و بتواند شرایط را به بهترین شکل متحول کند. بروز خود تمام عیار کارکنان و رفتارهای برتر در کار با ورود معنویت به سازمان میسر خواهد بود.
در این مقاله پس از ارائة تعریف هوش و معنویت، به نظرات مختلفی که در مورد هوش معنوی وجود دارند، پرداخته شده است. ابعاد و ویژگیهای هر یک از آنها از نگاه اسلام و غرب مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است تا مدلی با توجه به این دو دیدگاه ارائه شود.
همچنین در این تحقیق مؤلفههای موجود در هوش معنوی از نگاه اسلام و غرب با هم مقایسه شدهاند که در نهایت به این نتیجه رسیده شد که مؤلفههای موجود در هوش معنوی اندیشمندان غربی همگی به نوعی در مؤلفههای اسلامی موجود هستند و چه بسا از دیدگاه اسلام هوش معنوی کاملتر و عمیقتر بیان شده که میتواند راحتتر به حل مسائل موجود بپردازد.
هوش
معنویت
هوش معنوی
مؤلفههای هوش معنوی غرب
مؤلفههای هوش معنوی اسلام
2015
08
23
95
128
https://iss.razavi.ac.ir/article_700_573275b98a6e141d2317fe2e7f18a74e.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
حمایت از تولیدات ملی و قاعده نفی سبیل
علی
جلائیان اکبر نیا
قاسم
جعفری
علیرضا
پوربافرانی
فهیمه
یزدانی
مفهوم تولید ملی، در حقیقت یکی از ابعاد مهم انقلاب اسلامی در موضوع استقلال است. استقلال به مفهوم واقعیاش، ترجمان قاعدة «نفی سبیل» است. این قاعدة فقهی برگرفته از آیة شریفة قرآن )لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً(است و معنی آن این است که خداوند اجازة هیچگونه وابستگی در جامعة اسلامی نمیدهد. توجه به تولید ملی و افزایش آن، به معنای خودکفایی در آن زمینه و دست یافتن به استقلال اقتصادی است. البته توجه به این نکته ضروری است که پذیرش اندیشة نفی سبیل به معنای قطع ارتباط با دیگر کشورها نیست. در نگارش حاضر، نگارنده با بررسی قاعدة نفی سبیل و حمایت از تولیدات ملی، به ارتباطی بدیع بین این دو موضوع رسیده است که عبارت است از حمایت از تولیدات ملی یکی از مقدمات واجب قاعدة نفی سبیل است.
قاعدة نفی سبیل
استقلال اقتصادی
حمایت از تولیدات ملی
خودکفایی
2015
08
23
129
148
https://iss.razavi.ac.ir/article_701_8b02d945fee303e2bafaa194d8abd0e8.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
عزت نفس و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و احادیث
ستاره
موسوی
هدف از پژوهش حاضر ماهیت شناسی عزت نفس و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و احادیث بوده، که در این رابطه به بیان مفهوم عزت نفس و جایگاه آن، آثار فردی و اجتماعی عزت نفس از دیدگاه قرآن و احادیث پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی میباشد که با توجه به ماهیت موضوع، روش مروری ـ تحلیلی بوده که از طریق بررسی اسناد و مدارک به گردآوری اطلاعات از کتابخانهها، مراکز اسناد و مدارک علمی، مقالهها و سایر پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه پرداخته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. پس از تحلیل یافتههای پژوهش، نتایج نشان میدهد که عزت نفس به معنای احساس ارزشمند بودن است که منجر به نفوذ ناپذیری انسان شده و مانع از مغلوب شدن وی میگردد.
احساس ارزشمندی، تن ندادن به ذلت و خواری، پرورش شخصیت مستحکم و موفق، تقویت اراده و خودباوری، آراستگی به کمالات اخلاقی و استقلال و خود اعتمادی، از آثار فردی عزت نفس و طاغوت ستیزی و ستم گریزی، هنجاریابی اخلاقی وتقویت هنجارهای اخلاقی از آثار اجتماعی عزت نفس از دیدگاه قرآن و احادیث میباشد.
عزت نفس
کرامت
انسان
قرآن
حدیث
آثار تربیتی
2015
08
23
149
176
https://iss.razavi.ac.ir/article_702_cbda11d15bcc5af94743a1b40c3db54d.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
ریشهیابی گرایش به تنوعطلبی در جامعه اسلامی و غربی
علی
عطافر
احسان
نامدارجویمی
در این تحقیق به دنبال این هستیم که سیاستمداران و مدیران غربی با توجه به کدام نیازها و کدام سرمایههای انسانی، میل به تنوعگرایی مبتنی بر الگوی غربی را نهادینه کردهاند تا بتوان به کمک این مهم و مهندسی معکوس این فرایند الگوهای مبتنی بر فرهنگ، اجتماع و اقتصاد غربی را در هم شکست و بتوان برای آن جایگزین و یا الگوهایی متناسب با الگوی ایرانی ـ اسلامی پرورید و در جامعه اشاعه داد و حتی به کشورهای دیگر صادر کرد. تحقیق از جهت هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش به صورت مروری و تحلیلی صورت گرفته است، تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل انتزاعی و محتواست. تنوعگرایی و تنوعطلبی در جواب نمادهای اقتصادی ـ اجتماعی ـ فرهنگی به وجودآمده است و برای ارضای نیازهای ثانویه، تبیین شده که ابتدا در نیازهای اولیه و در نهایت در نیازهای ثانویه تجلی مییابد. به طور کلی تنوع طلبی در راستای الگوی مبتنی بر مادیگرایی غربی و لذتطلبی صرف به وجود آمده است و از این رو میتوانست به جای این تنوعطلبی، الگوهای دیگری طراحی و تبیین شود، اما با الگوی مادیگرایانه و غربی تناقض دارد وگرنه میتوانست سادگی به جای تنوع صرف و یا تنوع نسبی به جای تنوع صرف معرفی و نمادسازی شود.
الگوی غربی
الگوی ایرانی و اسلامی
تنوعگرایی
سرمایة اقتصادی
سرمایة فرهنگی
سرمایة اجتماعی
2015
08
23
177
228
https://iss.razavi.ac.ir/article_703_347c93293cb2d274584ee6ffc4b28809.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
فهرست
فهرست
فهرست
2015
08
23
1
2
https://iss.razavi.ac.ir/article_704_6512230e7f397f4e5f21308af95ff8cb.pdf
پژوهش های اجتماعی اسلامی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
1029-0117
1394
21
105
شناسنامه
شناسنامه
2015
08
23
https://iss.razavi.ac.ir/article_705_34f6820c77d367d848e567ab02d14ac0.pdf