TY - JOUR ID - 734 TI - خانواده و نقش آن در اقتصاد مقاومتی JO - پژوهش های اجتماعی اسلامی JA - ISS LA - fa SN - 1029-0117 AU - اصغری, محمود AD - پژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 20 IS - 102 SP - 79 EP - 96 KW - خانواده KW - اقتصاد مقاومتی KW - مصرف بهینه KW - پس‌انداز DO - N2 - خانواده به عنوان واحد کوچکی از اجتماع در توسعه و رشد اقتصادی جامعه نقشی اساسی ایفا می­کند. در نتیجه میزان، چگونگی و شیوة مصرف و پس­انداز او در عملکرد و چرخه­های اقتصاد کشور تأثیر به سزایی دارد. مصرف علاوه بر آن که به عنوان هدف تولید و توزیع مورد توجه قرار می­گیرد، هرگونه تغییر در آن، می­تواند تأثیر به سزایی بر دیگر متغیرهای کلان اقتصادی، از جمله پس­انداز و سرمایه­گذاری داشته باشد. مؤلفه­های اصلی مصرف که عبارتند از سطح مصرف، ترکیب کالاهای مصرفی و چگونگی مصرف، در بستر فرهنگ خانواده شکل می­گیرد؛ زیرا خانواده اولین پایگاه تربیت و پرورش منابع انسانی است و از آنجا که فرهنگ مصرفی در خانوارهای کشور ما با اسراف و تبذیر همراه است، اصلاح الگوی مصرف خانوار به دلیل فاصلة آن با الگوی مصرف مطلوب اقتصاد مقاومتی و ناهمگونی آن با الزام­های الگوی مصرف مورد نظر جامعة اسلامی، ضرورتی گریز ناپذیر است. در این پژوهش در پی اثبات این فرضیه هستیم که بین الگوی مصرف و پس­انداز خانواده و اقتصاد مقاومتی رابطة معناداری وجود دارد. یافته­های مقاله بیان­گر آن است که: ـ الگوی مصرف خانوار اگر منطبق بر الگوی تولید کشور باشد با اقتصاد مقاومتی سازگار است و اگر منطبق بر الگوی تولید داخلی نباشد به عنصر ضد اقتصاد مقاومتی تبدیل خواهد شد. ـ به دلیل این که وضعیت موجود الگوی مصرف خانوار، و رسیدن به وضعیت مطلوب الگوی مصرف خانواده، هر دو در بستر باورها و ارزش­ها می­گیرند، تقویت باورهای دینی و بهره­گیری از آموزه­های اسلامی در رابطه با مصرف می­تواند از کارامدی بالایی برخوردار باشد. ـ در کوتاه مدت نیز می­توان از طریق تقویت فرصت­هاى سرمایه­گذارى جهت جذب پس­اندازهای کم همراه با تبلیغ آثار مثبت آن در اقتصاد، راه را برای کاهش مصرف و افزایش پس­انداز هموار نمود. UR - https://iss.razavi.ac.ir/article_734.html L1 - https://iss.razavi.ac.ir/article_734_a8a023b6a2fe34317b6a0ec02250c622.pdf ER -