TY - JOUR ID - 702 TI - عزت نفس و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و احادیث JO - پژوهش های اجتماعی اسلامی JA - ISS LA - fa SN - 1029-0117 AU - موسوی, ستاره AD - دانشجوی دکتری برنامة درسی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه پیام نور (نویسندة مسؤول) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 21 IS - 105 SP - 149 EP - 176 KW - عزت نفس KW - کرامت KW - انسان KW - قرآن KW - حدیث KW - آثار تربیتی DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر ماهیت شناسی عزت نفس و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و احادیث بوده، که در این رابطه به بیان مفهوم عزت نفس و جایگاه آن، آثار فردی و اجتماعی عزت نفس از دیدگاه قرآن و احادیث پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی می­باشد که با توجه به ماهیت موضوع، روش مروری ـ تحلیلی بوده که از طریق بررسی اسناد و مدارک به گردآوری اطلاعات از کتابخانه­ها، مراکز اسناد و مدارک علمی­، مقاله­ها و سایر پژوهش­های انجام گرفته در این زمینه پرداخته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. پس از تحلیل یافته­های پژوهش، نتایج نشان می­دهد که عزت نفس به معنای احساس ارزش­مند بودن است که منجر به نفوذ ناپذیری انسان شده و مانع از مغلوب شدن وی می­گردد. احساس ارزش­مندی، تن ندادن به ذلت و خواری، پرورش شخصیت مستحکم و موفق، تقویت اراده و خودباوری، آراستگی به کمالات اخلاقی و استقلال و خود اعتمادی، از آثار فردی عزت نفس و طاغوت ستیزی و ستم گریزی، هنجاریابی اخلاقی وتقویت هنجارهای اخلاقی از آثار اجتماعی عزت نفس از دیدگاه قرآن و احادیث می­باشد. UR - https://iss.razavi.ac.ir/article_702.html L1 - https://iss.razavi.ac.ir/article_702_cbda11d15bcc5af94743a1b40c3db54d.pdf ER -