TY - JOUR ID - 340 TI - اصول و شیوه‌های تربیت کودکان JO - پژوهش های اجتماعی اسلامی JA - ISS LA - fa SN - 1029-0117 AU - سجادی پور, سید محمد AU - ابراهیمی, مهدی AD - دانشجو AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 23 IS - 113 SP - 3 EP - 31 KW - کودک KW - تربیت دینی KW - شیوه و روش KW - روایات DO - N2 - در این مقاله پس از بیان معنای اصطلاحات (تربیت، تربیت دینی وآموزش) مجموعه‌ای از مهم‌ترین اصول و مبانی تربیت و آموزش مسائل دینی بررسی شده است. اصول استخراج شده و معرفی شده عبارت‌اند از: فطری بودن مسائل دینی، اختیاری بودن مسائل دینی، آموزش تدریجی مسائل دینی، نظارت و مراقبت، راستی و صداقت، پرهیز از امر و نهی، پرهیز از عیب جویی و سرزنش. سپس به بیان روش‌ها و شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی به کودکان پرداخته شده است. از مهمترین این شیوه‌ها عبارت‌اند از: روش الگوپذیری، روش تشویق، شیوۀ احترام و تکریم شخصیت فرزند، داستان و قصه‌گویی، روش محبّت، روش تذکّر، روش موعظه، ذکر امثال و تشبیه، روش عبرت، روش یادآوری نعمت‌های الهی، تکرار و تلقین، مشاهده، تجربه و تعقل، برقراری ثواب و عقاب برای اعمال. از سوی دیگر به بررسی آسیب‌شناسی در تربیت دینی پرداخته شده است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: اکراه، اجبار، تحمیل، تحکّم، تحقیر و اهانت، جدال و مراء، ناهماهنگی در گفتار و رفتار، تنبیه و... UR - https://iss.razavi.ac.ir/article_340.html L1 - https://iss.razavi.ac.ir/article_340_faa625707ae38c16af1fe5a11283e381.pdf ER -