TY - JOUR ID - 1640 TI - تأثیر انگاره آزادی دانشجویان در تمدن اسلامی با تأکید بر نگرۀ استاد مطهری JO - پژوهش های اجتماعی اسلامی JA - ISS LA - fa SN - 1029-0117 AU - مستقیمی, مهدیه سادات AU - مرتضوی, نسیم سادات AD - دانشیار گروه کلام وفلسفه دانشگاه قم AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 27 IS - 124 SP - 3 EP - 24 KW - آزادی KW - قدرت انگاره KW - استادمطهری KW - دانشجویان KW - تمدن سازی DO - 10.30513/iss.2022.3416.1182 N2 - چکیدهاز اصول اساسی گفتمان تمدنی در دانشگاه‌های اسلامی،اصل آزادی است. جاذبۀ آزادی سبب شد که انقلاب اسلامی آغازگر تحول اجتماعی عظیمی در عصر جدید برای همۀ اقشار به‌ویژه نسل جوان ودانشگاهیان شود.انگارۀ آزادی وقدرت این انگاره، هم در پیروزی و هم در تداوم این انقلاب و هم در نقش تمدن‌سازی آن بسیار تأثیرگذار است. در این‌مقاله با روش توصیفی تحلیلی و بر اساس آراء و دیدگاه‌های شهید مطهری سعی شده تصویری از تأثیر نقش تمدنی وجامعه‌سازی قدرت انگارۀ آزادی دانشجویان به تصویر کشیده شود. آزادی تفکر،آزادی عقیده،آزادی معنوی ،آزادی اجتماعی وآزادی فرهنگی اقسام مهم آزادی‌هایی هستند که بستر نقش آفرینی را فراهم می‌کنند. در مجموعۀ نظام فکری استاد مطهری، آزادی تفکر با آزادی عقیده که بر مبنای دل‌بستگی پایه ریزی می‌شود، متفاوت است و از دیگر تصویر‌های ذهنی تمدن‌ساز، آزادی معنوی است که روشن‌بینی و بصیرت از آثار مهم آن تلقی می‌شود همان‌گونه که آزادی اجتماعی و آزادی فرهنگی، از جلوه‌های مهم آزادی هستند که در ساختن شبکه ها و سیستم‌های تمدن و بازخوانی و بازسازی اجتماع نقش بسیار نافذی دارند. در این‌مقاله براساس چشم اندازهای شهید مطهری به بررسی انگارۀ آزادی و بیان دستاوردهای آن پرداخته شده است. UR - https://iss.razavi.ac.ir/article_1640.html L1 - https://iss.razavi.ac.ir/article_1640_f07bd4683234ba04d0cf377ce2e2ca88.pdf ER -