دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
واکاوی مفهوم مهندسی فرهنگی با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری
3
22
FA
زهره
صمدیان
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی (نویسندة مسؤول)
samadiyan89@yahoo.com
علی
شفیعی فینی
کارشناس ارشد فیزیک
shafieeali2000@gmail.com
مهندسی فرهنگی ضرورتی است اجتنابناپذیر که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره فرموده و آن را از وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی شمردهاند. این امر مهم، مستلزم بررسی همه جانبة ابعاد و مسائل مطرح در مهندسی فرهنگی است. بر این اساس مقالة حاضر به واکاوی مفهوم مهندسی فرهنگی میپردازد. در این مقاله ابتدا ضرورت و اهمیت موضوع بیان میشود، سپس مفاهیم اساسی از جمله فرهنگ، مهندسی و مهندسی فرهنگی تعریف میشود، همچنین به بررسی سطوح فرهنگ و مهندسی فرهنگی پرداخته میشود. علاوه بر این، تلاش شده است با بهرهگیری از کلام رهبر معظم انقلاب اصول حاکم بر مهندسی فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.
فرهنگ,مهندسی,مهندسی فرهنگی,مقام معظم رهبری
https://iss.razavi.ac.ir/article_739.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_739_ce97c2b3a685e315fdad89c6177956ce.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
رابطة فرهنگ و اقتصاد از منظر اسلام
23
54
FA
عباسعلی
محمدی
کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام
mohammadiabbasali_3168@yahoo.com
در مسیر رشد و شکوفایی یک ملت، تغییر نگاه مردم به چگونگی<br /> توانمندیهای خود و استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و اعتقادی، زمینة<br /> دستیابی به اقتصادی کارامد و مترقی را فراهم خواهد ساخت. لذا «فرهنگ» به عنوان یک اصل بسیار مهم و ضروری، نقش خود را در کنار «اقتصاد»، بیش از بیش آشکار خواهد ساخت.
رهبر معظم انقلاب، به عنوان بهترین دیدبان نظام اسلامی، با درک صحیح از شرایط و نیاز کنونی کشور، سال جاری را نیز به نام سال «اقتصاد و فرهنگ همراه با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری نمودند و بهانه شد تا با توجه به اهمیت موضوع، مقالهای تحت عنوان «رابطة فرهنگ و اقتصاد از منظر اسلام» نگارش نموده و رابطه و تأثیر آن را بر «اقتصاد و فرهنگ» مورد تحلیل و بازنگری قرار دهیم، زیرا به نظر میرسد این امر بتواند کمک شایانی را به عنوان بازوان فرهنگی در بخش مدیریت جهادی و اقتصاد سالم و متعالی، ایفا نماید.
در این نوشتار سعی شده است تا با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی، به روش تحلیلی توصیفی به سؤال اصلی تحقیق مبنی بر این که «آیا اساساً از دیدگاه اسلام میان فرهنگ دینی، کار و اقتصاد، رابطهای برقرار میباشد؟»، با ارائة مطالبی همچون فرهنگ کار و تلاش از دیدگاه آیات و روایات، آثار و برکات کار، نگاه اسلام به مقولة عافیت طلبی، جایگاه تعطیلی در اسلام و... پاسخ داده و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
فرهنگ,کار,اسلام,کارگر,تعطیلی
https://iss.razavi.ac.ir/article_740.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_740_6d869f2e542591ea952fc9cf28a778ab.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
مبانی و مصادیق تعلیم و تربیت اقتصادی فرزندان در خانوادة اسلامی
55
82
FA
مرضیه
محصص
دکترای علوم قرآن و حدیث و استاد دانشکدة الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
mohases2012@yahoo.com
جهانبینی اسلامی، تأمین سعادت فردی و اجتماعی انسان را مقصد قرار داده و در مسیر نیل بدین مقصود الگوهای رفتاری متعددی در حوزههای مرتبط با حیات وی ارائه نموده است. اقتصاد یکی از رموز بقای خانواده و بالتبع جامعة اسلامی میباشد. تأکید قرآن کریم بر اخلاق محوری، آخرت گرایی، زمینه سازی جهت تولید و توزیع، لزوم اتخاذالگوی صحیح مصرف وعدالت مداری، لزوم اهتمام والدین به تعلیم و تربیت اقتصادی را مبرهن میسازد.
خانواده به عنوان کانون تعالی انسان، از طریق آموزش فرزندان نسبت به التزام به اصول ارزشمند اخلاقی در حوزة اقتصاد سبب خواهد شد ، افراد از عنفوان جوانی با برخورداری از حُسن رفتار و تدبیر در عرصههای اقتصادی خانواده، توانمندی لازم نسبت به عهدهداری مسؤولیتهای کلان در تحولات اقتصادی جوامع را کسب نمایند. بدین سان نظارت مستمر والدین، رفتارهای مدبرانة اقتصادی را نهادینه خواهد ساخت. بر این مبنا ، پایبند نمودن فرزندان به اصل میانهروی، تقریب مفهوم «مدارا» با «اقتصاد » در اندیشة فرزندان، بیان<br /> انگیزههای انجام فعالیتهای اقتصادی برای فرزندان، تلقین مطلوبیت کار و نکوهش راحتطلبی و سوقدهی فرزندان به ارتقاء تعهد، تخصص و نوآوری از جمله مصادیق تعلیم و تربیت اقتصادی فرزندان محسوب میشوند.
تعلیم و تربیت,اقتصاد اسلامی,فرزندان,خانواده
https://iss.razavi.ac.ir/article_741.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_741_4e2ea67da71fef7d1d8c8a4332d60abb.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
واکاوی ویژگیهای مربی، در خطابات مستقیم قرآن کریم به پیامبر اکرم
83
106
FA
فاطمه
رمضانی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان (نویسندة مسؤول)
framezani.1390@yahoo.com
خداوند متعال در قرآن کریم تعلیم و تربیت را از وظایف پیامبرگرامی اسلام9 برمیشمرد و ایشان را در جایگاه معلمی و مربیگری امت قرار<br /> میدهد و در این جایگاه بر برخورداری پیامبر9 از برخی ویژگیها برای توفیق در کار، به شکل خطاب مستقیم، تأکید میورزد. استخراج و تبیین این ویژگیها جهت بهرهبرداری دستاندرکاران تعلیم و تربیت، خصوصاً مربیان دینی، هدفی است که پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی دنبال میکند.
پیامبر,خطابات مستقیم,قرآن,ویژگیهای مربی
https://iss.razavi.ac.ir/article_742.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_742_77b1980e2d19be0641175c292224ed22.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
نقش شادی و نشاط در سبک زندگی اسلامی
107
126
FA
اسماعیل
خارستانی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت- دانشگاه علامه طباطبائی
kharestani57@yahoo.com
یکی از نیازهای انسان در زندگی داشتن شادی است. انسانی که شادی نداشته باشد در انجام کارهای خود دچار مشکل میشود. شادی یک نیروی مضاعف درونی است که انسان را در انجام دادن فعالیتهایش کمک میکند و سبب میشود که با نشاط بیشتر به موفقیت برسد. انسانهایی که شادترند از نظر روحی و جسمی هم سالمتر هستند، یعنی شادی در سیستم بدنی افراد تأثیر دارد و سبب میشود که اعضای بدن بهتر به فعالیت خود برسند. اسلام که دینی فطری و تأمین کنندة نیازها و صلاح دنیا و آخرت انسان است، نه تنها مخالف شادی و فرح نیست، بلکه حامی و پشتیبان آن نیز میباشد. آیات متعدد در قرآنکریم، سخنانپیامبر9 و احادیث و روایات منقول از<br /> اهلبیت: حاکی از اهمیت این موضوع در اسلام است.
در این تحقیق اهمیت و ضرورت شادی و نشاط در اسلام، راههای دینی و اعتقادی، اجتماعی، عاطفی و روانی، علمی و فرهنگی و بهداشتی به دست آوردن شادی و نشاط در اسلام و آثار دنیوی و اخروی که شادی و نشاط برای یک انسان مؤمن به همراه دارد، بر مبنای سیره و آموزههای اهلبیت: مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
نتیجة تحقیق نشان میدهد که دین اسلام کاملترین دینی است که به تمامی امور زندگی بشر توجه کرده است. بسیاری از آموزههای اسلامی با موارد مطرح شدة روانشناسان و پژوهشگران در زمینة شادی همسو و هماهنگ است. در آموزههای دینی به جایگاه و اهمیت شادی در زندگی و علل و آثار آن توجه ویژهای شده است؛ تا آنجا که مکرر در دستورات اسلامی و احادیث و روایات اهلبیت: شادیهای مثبت و هدفمند بسیار توصیه و سفارش شده است.
شادی و نشاط,سبک زندگی اسلامی,اهلبیت,راهها,آثار
https://iss.razavi.ac.ir/article_743.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_743_c5f8d4230d0bdc255091bc9572fdfec1.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
بررسی تعارض نقش اجتماعی زن با مسؤولیت مادری و راه حل آن
127
160
FA
محمد حسین
پژوهنده
عضو پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
pajoohandeh@razavi.ac.ir
اصالت نقش مادری همراه با عهدهداری مسؤولیتهای خاص برای زن و در پی آن، لزوم اتخاذ تدابیری برای تسهیل پرداختن به شأن مادری و همسری، نتیجهای است که نگارنده در این تحقیق به آن میرسد. همچنین در این نگاشته در صدد حل تعارض میان شأن همسری/ مادری و اشتغال بانوان<br /> میباشد.
آنچه بیشتر در این پژوهش مورد تأکید نگارنده در اثبات مدعاست، تکیه بر تفاوتها و در رأس آنها تفاوت جنسیتی است که زن را به عنوان حامل و مولد نسل بشر و مربی او مخصوص میگرداند و بر این اساس به شأن مادری نسبت به مسؤولیت اجتماعی وی اصالت و اولویت بالذات میدهد، به گونهای که هر مفروض دیگری را تحتالشعاع قرار میدهد. محور با اهمیت دیگر، ضرورت اجتماعی ـ دینی عصر حاضر بر تکثیر برای در امان ماندن از پیر نسلی در کشور ما ایران است که از چندی پیش رخ نموده است.
از سوی دیگر ایران اسلامی در یک مسابقة جهانی تمدنساز نمیتواند نیمی از نسل خود را عاطل و در امور اجتماعی و غیره غیرفعال بگذارد، زیرا اتخاذ چنین هدفی به واقع از نظر اسلام مصداق بارز اسراف در نیروی انسانی و نکوهیده است.
با این توصیف برای نیل به مقصود، به تدبیر کافی برای حل تعارض موجود نیاز داریم که نگارنده در فصل آخر به موارد راهبردی در این زمینه پرداخته است.
پژوهش حاضر در مایة بنیادی ـ راهبردی و با روش اسنادی (کتابخانهای/ آرشیوی) و به شیوة توصیفی در محدودة اجرایی ایران اسلامی فراهم آمده است.
تعارض,شأن مادری,نقش اجتماعی,ازدیاد نسل,پیر نسلی
https://iss.razavi.ac.ir/article_744.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_744_350463ad0b8fef003c3365a6f43e2599.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
آثار فردی و اجتماعی حجاب و نقش آن در امنیت اجتماعی زنان
161
189
FA
سعید
غیرتمند
دانشجوی دکتری رشتة الهیات (فقه و مبانی حقوق اسلامی) دانشگاه آزاد اسلامی بابل (نویسندة مسؤول)
saeed879766@yahoo.com
لزوم پوشیدگی و به اصطلاح حجاب زن در برابر مرد بیگانه یکی از احکام بدیهی در اسلام است و در قرآن کریم مکرر روی آن تأکید شده است. از مسائل مهمی که در این باب مطرح است این که «آثار فردی و اجتماعی عفاف و حجاب چه نقشی در تأمین امنیت اجتماعی زنان دارد؟». آیا احکام پوشش از مختصات اجتماعی است، یعنی ضرر و زیان آن مربوط به جامعه است یا علاوه بر آثار اجتماعی، آثار فردی نیز دارد که پیامدهای سوء ناشی از بدحجابی در وهلة اول متوجه خود زن میگردد و بعد به جامعه برمیگردد. اینها مسائلی است که در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد و لذا آن را در دو حیطة آثار فردی و اجتماعی آوردهایم و برای مخاطب این مطلب روشن خواهد شد که عفاف و حجاب با امنیت اجتماعی زنان رابطة مستقیمی دارد.
عفاف,حجاب,آثار فردی,آثار اجتماعی,امنیت,زنان
https://iss.razavi.ac.ir/article_745.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_745_9c3156353f75f94fddc10773ae8d96ef.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
فهرست
1
2
FA
فهرست
فهرست
https://iss.razavi.ac.ir/article_746.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_746_2bd9b51a63b2a86dc1c926a2f77f9c31.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
20
103
2015
02
20
شناسنامه
FA
شناسنامه
شناسنامه
https://iss.razavi.ac.ir/article_747.html
https://iss.razavi.ac.ir/article_747_545d563dbee0706dfa1dbb348512b83d.pdf