per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
1
2
655
فهرست
فهرست
https://iss.razavi.ac.ir/article_655_d5f07ef9191babe31a49cefa1464afd3.pdf
فهرست
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
3
26
648
مقایسة مبانی فلسفی و آراء تربیتی فارابی با روسو
سیف الله فضل الهی قمشی
fazlollahigh@yahoo.com
1
محمود امیدی
mahmoudomidi@yahoo.com
2
حسن نجفی
hnajafih@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
کارشناس ارشد مطالعات برنامة درسی از دانشگاه شاهد (نویسندة مسؤول)
دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی فلسفة تربیتی فارابی و روسو است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیل اسنادی، و ابزار گردآوری اطلاعات فرمهای فیشبرداری بوده است. نتایج پژوهش نشان داد یکپارچگی هستی، امکان شناخت و درک حقیقت و معرفت از طریق حواس،آفرینش پاک انسان و برخورداری انسان از ارزش مهم در جهان، فضائل اخلاقی راه دستیابی به سعادت و استفاده از هنر و ذوق ابزاری برای کسب آرامش روحی از وجوه اشتراک به ترتیب در ابعاد هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی دو فیلسوف است. از سوی دیگر، تقسیمبندی جهان به مراتب مختلف، تقسیمبندی مختلف از علوم و معرفت، درجهبندی نفس آدمی، روش تربیت منفی و اکتسابی و انتسابی بودن اخلاق آدمی از وجه افتراق به تربیت در ابعاد هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی دو فیلسوف میباشد.
https://iss.razavi.ac.ir/article_648_9a18c2812582267b82b1c7dd3ccd28f6.pdf
مبانی فلسفی
مقایسه
فارابی
روسو
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
27
60
649
شاخصههای هویت اسلامی و نقش خانواده در پدیداری آن (از منظر آیات و روایات)
خدیجه ابول اولا
abolola2000@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث گرایش تفسیر اثری؛ دانش آموختة جامعة الزهرا
کانون خانواده نخستین محیط تربیتی و مهمترین جایگاه پرورش استعدادهای فطری فرزندان است. والدین میخواهند فرزندانشان به شایستهترین نحو، تربیت دینی یافته و با خودشناسی بر مدار توحید حرکت کنند. خانوادهها برای بهبود روابط خود با فرزندان و تأثیرگذاری بر آنان باید مقتضیات عصر جدید را بشناسند و ضمن آگاهیبخشی، بسیار سنجیده و هدفمند گام بردارند. این مقالهبا روش تحلیلی و توصیفی نگاه ویژهای به موضوع هویت داشته و با استمداد از آیات نورانی قرآن و کلام معصومین:، مؤلفههای برجسته هویت اسلامی را مورد تحلیل قرار داده است. ابتدا با بهرهگیری از آموزههای اعتقادی و اخلاقی قرآن و معصومین: به بیان چیستی هویت و اقسام آن پرداخته و سپس بسترهای لازم جهت احراز هویت اسلامی در لوای اصل خدامحوری، اعتلاجویی و معادباوری تبیین شده است. در نهایت برخی شاخصهای برجستة هویت اسلامی و راهکارهای تأثیرگذار خانواده، از جمله پایبندی به ارزشها، پرورش فضایل اخلاقی، معرفی الگوهای صالح، رعایت حقوق متقابل، تربیت جنسی، بصیرتافزایی، مدیریت زمان، مسؤولیتپذیری، انتظار و آرمانشهر مهدوی معرفی گردیده است
https://iss.razavi.ac.ir/article_649_a7e36d0f814e1901cb95265e92ba75b7.pdf
انسان
تربیت دینی
خانواده
خودشناسی
هویت اسلامی
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
61
94
650
سیرة حکومتی امام علی در برخورد با مخالفان
علی رضا دره کی
alirezadoraki@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد نهج البلاغه دانشگاه بیرجند
دوران پنج سالة خلافت امام علی7 دارای ویژگیهای خاصی است. وقوع حوادث بزرگ در پایان خلافت عثمان و چند سال خلافت امام علی7 باعث شده است از سوی بعضی از محققین به عنوان دوران فتنه نامیده شود. افراد و جریانهای تأثیرگذار در این حوادث هر یک با انگیزههای خاصی وارد وقایع شده و نقش ویژهای در آفرینش آن ایفا نمودهاند. دستهبندی مخالفان و عملکرد آنان در برابر حکومت امام علی7 علل و انگیزههای مخالفت آنان که به طور عمده عدول از موازین و معیارهای اسلامی را نشان میدهد و نیز رفتار امام7 در برابر آنان در این مقاله مورد توجه قرار گرفته و کوشش شده است با بررسی موارد مذکور زوایای جدیدی از حوادث دوران فتنه مورد ارزیابی قرار گیرد. اقدامات امام علی7 بیشتر شامل راهنمایی و توجیه مخالفان، عدم اجبارآنان، منزوی کردن و بیاعتنایی به آنان است. در موارد خاص بسته به شرایط و نوع مخالفتها برخورد قهرآمیز صورت گرفته است
https://iss.razavi.ac.ir/article_650_2b1d6b7eafa38d978f76952d543a10f5.pdf
امام علی
مخالفان
قاعدین
بیعت
کنارهگیری
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
95
124
651
پیامدهای باور به شهود شاهدان و اشتیاق به دیدار خداوند در حیات بشر از منظر قرآن و زیارت امینالله
اعظم پرچم
azamparcham@gmail.com
1
نازیلا عادل فر
adelfar@yahoo.com
2
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان (نویسندة مسؤول)
خداوند بصیر، خود در همه حال شاهد تمام اعمال و افکار مخلوقاتش است؛ اما برای اتمام حجت بر بشر، شاهدان دیگری برایشان قرار داده است. برخی از آن شهود که دارای علماند، اجازة شفاعت نیز دارند. از این رو باور به شهادت آنها در زندگی دنیوی و اخروی انسانها نقش بیشتری دارد. این نوشتار در صدد است ضمن معرفی اجمالی شاهدان قیامت، پیامدهای باور به آنها را در حیات بشر و تربیت دینی افراد به روش تحلیلی بیان نماید. از منظر قرآن و با استفاده از زیارت امینالله ارتباطی بین باور به شهود، با کاهش گناه و افزایش اعمال صالح به دست میآید. به تبع آن ازدیاد امید به ملاقات خدا با شادی نتیجهگیری میشود. پیامدهای این افزایش امید عبارت است از رضایت به سرنوشت، شکرگزاری و صبوری. موارد یاد شده، به بهبود زندگی فردی و اجتماعی کمک میکند؛ امید به زندگی را بالا برده و تحمل سختیهای آن را آسان مینماید.
https://iss.razavi.ac.ir/article_651_c288bd71b0f07265af661e948e2868a8.pdf
امینالله
شاهد
شهود
عمل صالح
لقاءالله
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
125
158
652
بررسی تأثیر رفتارهای مذهبی بر افزایش سرمایة اجتماعی
محسن مرادی
momoradi2010@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا
سرمایة اجتماعی در هر گروه یا جامعهای نشاندهندة کیفیت کارکرد نهادهای اجتماعی آن جامعه است. وجود میزان قابل قبولی از سرمایة اجتماعی موجب تسهیل کنشهای اجتماعی میشود، به طوری که در مواقع بحرانی میتواند به عنوان منبع اصلی حل مشکلات و فرآیندها به کار رود. سرمایة اجتماعی در پیشنهادهای علمی خود، برای حل معضلات اجتماعی و توسعة اجتماعی نهادهای مدنی، جهتگیریهای ارزشی و دینی را به عنوان یک ضرورت قلمداد میکند و بر نقش مذهب به عنوان یک مفهوم جامعه ساز بیش از پیش تأکید دارد. با توجه به نقش آموزههای دینی و مذهب در شکلگیری و توسعة سرمایة اجتماعی این پژوهش تلاش میکند با واکاوی ادبیات و مبانی نظری سرمایة اجتماعی، جایگاه مذهب در ارتقای عناصر و مؤلفههای آن را تبیین کند. نتایج حاکی از آن است که افزایش گرایشهای مذهبی و اعتقادات ایدئولوژیکی در جامعه، به افزایش سرمایة اجتماعی کمک میکند. مذهب با ایجاد یک جهانبینی واحد در میان افراد جامعه نوعی هماهنگی و همدلی ایجاد مینماید و افراد با پیروی از دستورات دینی به فهم مشترک از مسائل مادی و اجتماعی اطراف خود میرسند و زمینه برای اعتماد متقابل، انسجام اجتماعی و مشارکت پدید میآید.
https://iss.razavi.ac.ir/article_652_dccb91fdead81059f8bc73ccf9d41ba9.pdf
سرمایه اجتماعی
رفتار مذهبی
اعتماد
مشارکت اجتماعی
دین
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
159
184
653
بررسی ادلة تفاوت دیة زن و مرد در فقه امامیه
امیررضا قانع
amirrezaghane@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی (نویسندة مسؤول)
براساس فتوای مشهور فقیهان شیعه و برخی از فرَق اهل سنت (حنبلیها) میان دیة زن و مرد در بعضی موارد، تفاوت است و قانون مجازات اسلامی هم، که براساس فقه امامیه تدوین گردیده است، قائل به این نظریه میباشد (ق م ا، مادة 300 سابق و مادة 550 لاحق)، اگرچه این نظریه درمیان فقها مخالفانی نیز دارد.
از طرف دیگر در سالهای اخیر، با توجه به گسترش جریانهای فمنیستی سعی بر این میگردد که بیان کنند اسلام و به ویژه فقه شیعه پویایی لازم را نداشته و منجر به تبعیض جنسیتی و در برخی موارد ترویج خشونت علیه زنان گردیده است.
در این مقاله سعی داریم تا با بررسی تفاوت دیة زن و مرد از منظر فقه پویای امامیه و حقوق اسلامی، جامعیت احکام و فلسفهمندی این تفاوت را به شیوة اسنادی مورد بررسی قرار دهیم، لذا پس از بازتاب مباحث فراوان انجام شده بین این دو نظریه، معلوم شد که براساس مبنای تشیع این احکام معتبر، مخالف با قرآن و سنت نیست، و این مسأله در نظام حقوقی اسلام با دیگر مقررات موجود در این نظام هماهنگ است؛ همچنین تفاوتهای جسمی و روحی زنان با مردان لازمة نظم آفرینش است و موجب تغییر احکام دین نمیشود.
https://iss.razavi.ac.ir/article_653_31f9243edde8a227eac16e9b7ef01a82.pdf
فقه امامیه
دیه
تبعیض جنسیتی
ماهیت دیه
تفاوت زنان و مردان
per
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
پژوهش های اجتماعی اسلامی
1029-0117
2783-5375
2015-11-22
21
106
654
شناسنامه
محمد حسین پژوهنده
pajoohandeh@razavi.ac.ir
1
عضو پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
شناسنامه
https://iss.razavi.ac.ir/article_654_4d05c816b2c93c643cc80f30b0d4e3d1.pdf
شناسنامه