@article { author = {سجادی پور, سید محمد and ابراهیمی, مهدی}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {23}, number = {113}, pages = {3-31}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصول و شیوه‌های تربیت کودکان}, abstract_fa = {در این مقاله پس از بیان معنای اصطلاحات (تربیت، تربیت دینی وآموزش) مجموعه‌ای از مهم‌ترین اصول و مبانی تربیت و آموزش مسائل دینی بررسی شده است. اصول استخراج شده و معرفی شده عبارت‌اند از: فطری بودن مسائل دینی، اختیاری بودن مسائل دینی، آموزش تدریجی مسائل دینی، نظارت و مراقبت، راستی و صداقت، پرهیز از امر و نهی، پرهیز از عیب جویی و سرزنش. سپس به بیان روش‌ها و شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی به کودکان پرداخته شده است. از مهمترین این شیوه‌ها عبارت‌اند از: روش الگوپذیری، روش تشویق، شیوۀ احترام و تکریم شخصیت فرزند، داستان و قصه‌گویی، روش محبّت، روش تذکّر، روش موعظه، ذکر امثال و تشبیه، روش عبرت، روش یادآوری نعمت‌های الهی، تکرار و تلقین، مشاهده، تجربه و تعقل، برقراری ثواب و عقاب برای اعمال. از سوی دیگر به بررسی آسیب‌شناسی در تربیت دینی پرداخته شده است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: اکراه، اجبار، تحمیل، تحکّم، تحقیر و اهانت، جدال و مراء، ناهماهنگی در گفتار و رفتار، تنبیه و...}, keywords_fa = {کودک,تربیت دینی,شیوه و روش,روایات}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_340.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_340_faa625707ae38c16af1fe5a11283e381.pdf} } @article { author = {میرزاپوری, جابر}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {23}, number = {113}, pages = {33-56}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر دینداری اسلامی بر شکل‌گیری فرهنگ نوع دوستی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دینداریِ اسلامی بر شکل­گیری فرهنگ نوع‌دوستی در جامعۀ ایران تدوین شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که چرا و چگونه، دینداری اسلامی بر شکل­گیری فرهنگ نوع­دوستی تأثیر می‌گذارد؟ از روش اسنادی و پیمایش[1]، با ابزار فیش­برداری و پرسشنامه برای جمع‌آوری داده­ها و تحلیل موضوع استفاده شده است. تحلیل و بررسی یافته‎ها نشان می­دهد که اسلام با قابلیت تولید فرهنگ مبتنی بر ارزش­ها و هنجارهای انسان­دوستانه، موجب افزایش هنجارمندی، اعتماد اجتماعی، اثربخشی، مسئولیت­پذیری و نهایتاً رفتار انسان­دوستانه نسبت به هم­نوعان می­گردد. یافته­ها بیانگر آن است که میان میزان دینداری و نوع‌دوستی، رابطۀ معنادار و مستقیمی وجود دارد، به این معنا که با افزایش(یا کاهش) دینداری، میزان نوع­دوستی در افراد، افزایش(یا کاهش) می­یابد. همچنین میان دینداری با دو بُعد نگرشی و رفتاری نوع‌­دوستانه نیز، رابطۀ معنادار و مستقیمی وجود دارد. براین‌اساس، همراه با افزایش و گسترش دینداریِ اسلامی، فرهنگ نوع­دوستانه در جامعۀ اسلامی گسترش خواهد یافت. [1]. Survey.}, keywords_fa = {دینداری,اسلام,نوع دوستی,مسئولیت‌پذیری,انسان‌دوستانه}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_341.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_341_7e4b5ea65897c2d41f0d291073ad0327.pdf} } @article { author = {احمدپناهی, علی}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {23}, number = {113}, pages = {57-80}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {. تأثیر آموزه‌های اخلاقی در ارتقاء نگرش دینی افراد جامعه}, abstract_fa = {بهره‌مندی از نگرش ایمانی و دینی از مهم‌ترین اهداف تربیت دینی است. سؤال اساسی این است که مهم‌ترین مؤلّفه‌های تأثیرگذار در تحول نگرش دینی و ایمانی چیست؟ پژوهش حاضر با هدف تبیین اساسی‌ترین مؤلّفه‌ها در شکل‌گیری نگرش دینی با تأکید بر جایگاه آموزه‌های اخلاقی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و استنباطی است. از تتبع و دقّت در آموزه‌های دینی به دست می‌آید که مؤلّفه‌های شناختی، گرایشی و رفتاری از ارکان اصلی تشکیل دهندۀ نگرش دینی است و مؤلّفه‌های شناختی و گرایشی و رفتاری، تأثیر و تأثر متقابلی دارند. همچنین در آموزه‌های دینی به اهمیت و جایگاه مؤلّفه‌های شناختی و معرفتی و رفتاری در تحقق تربیت دینی، تأکید فراوان شده است. مؤلفۀ شناختی شامل شناخت خداوند، رسالت، امامت و معاد و معرفت دینی است و برخی از نمودهای مؤلّفۀ گرایشی عبارتند از: احساس محبت و عشق به خداوند، خوش‌گمانی و امیدواری، رضایتمندی از خداوند، احساس خضوع در مقابل او، احساس فقر و بندگی در مقابل پروردگار و شرمساری از نافرمانی‌ها در مقابل خالق متعال، ایمان به خدا و رسالت، ایمان و اعتقاد به معاد و روز واپسین، التزام عملی به فرمایش خداوند و اولیاء الهی و تعهد اخلاقی و انجام رفتارهای اخلاقی، از مهمترین نمودهای مؤلّفه رفتاری و کارکردی است.}, keywords_fa = {نگرش دینی,تربیت دینی,تعهدات اخلاقی,مؤلّفۀ شناختی,مؤلّفۀ گرایشی,مؤلّفۀ رفتاری و سعادتمندی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_342.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_342_b6c21dd0a679ecfad7dd3cc3a95ab114.pdf} } @article { author = {سعیدیان جزی, مریم}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {23}, number = {113}, pages = {81-114}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دستاوردهای نماز برای سلامت معنوی و توسعۀ اجتماعی}, abstract_fa = {مصلحت­نگری و جامعیت دین اسلام و مطابقت آن با نظام تکوین و فطرت، سبب شده تا اوامر و نواهی الهی از پایداری و واقع­گرایی برخوردار باشد. کنکاش دربارۀ کارکرد­های اجتماعی فریضۀ نماز و پیامدهای آن از مسائل جدی این تحقیق است. سؤال این است که نماز به عنوان یک فریضۀ الهی، چه آثار وضعی در حوزۀ اجتماعی دارد؟ می­توان گفت نماز با ایجاد رابطۀ حقیقی میان ارکان و اجزاء عالم، به مثابۀ یک اهرم هدایتی، نظارتی، حمایتی عمل نموده و از یک سو با تربیت انسان اجتماعی، مانع انحراف جامعه شده و از سوی دیگر، با ترسیم اهداف کلی و جایگاه انسان در نظام خلقت، زمینۀ پیوستگی و همراهی او را با خالق و ارادۀ او فراهم می­آورد. بنای تحقیق آن است تا با روشی توصیفی- تحلیلی، براساس آموزه­های دینی برگرفته از نصوص دینی، این موضوع را دنبال کند و مدعی است، این تحقیق از جهت زاویۀ نگرش به موضوعات دینی و تقریر مطالب با ایجاد فرصت تأمل برای صاحب‌نظران و مدیران و آحاد جامعه، توفیق اقامۀ نماز و پاسداشت آن را بیش از پیش فراهم خواهد آورد}, keywords_fa = {نماز,اجتماع,مسجد,اعتماد,امنیت,اتحاد}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_343.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_343_3368ef861b11be58689d6d09bf991c9b.pdf} } @article { author = {ابراهیمی نژاد, مهدی and عسکری باقرآبادی, محبوبه}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {23}, number = {113}, pages = {115-142}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی موازین ارزشی اسلام، یهود و مسیحیت در باب اخلاق حرفه‌ای (رویکردی تطبیقی)}, abstract_fa = {بیان آموزه‌های اخلاقی از اساسی‌ترین ارکان شرایع آسمانی برای رساندن انسان به کمال نهایی است و این آموزه‌ها همواره راهنمای جهانیان در کسب‌وکار بوده است. پیشوایان ادیان نیز با گفتار و عمل، پیروان خود را به تلاش برای آراسته شدن به زیور اخلاق تشویق کرده‌اند. دین مبین اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی چه از طریق آیات و چه با احادیث و روایات، به رعایت اصول اخلاقی تأکید می‌نماید. درک درست و دقیق ارزش‌های بنیادی اخلاقی می‌تواند اولین گام در جهت رسیدن به جامعه‌ای سالم و مطلوب باشد. آنچه به ‌عنوان گام بعدی و اساسی‌ترین گام در نظر گرفته می‌شود عمل به این ارزش‌ها در تمام ابعاد زندگی است. با توجه به وظیفۀ خطیر سازمان‌های فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروهای ماهر و کارآزموده، فرصتی فراهم آمده تا ضمن آموزش مهارت، اخلاق حرفه‌ای نیز ارتقا یابد و عرصۀ خدمتگزاری با فرهنگ الهی احیا شود. در مقالۀ حاضر، با تأکید بر اهمیت این موضوع، در رویکردی تطبیقی گزیده‌ای از دستورات دین اسلام، یهود و مسیحیت پیرامون اخلاق حرفه‌ای مورد مطالعه قرارگرفته و در این راستا، ابتدا به چیستی مفهوم اخلاق، اخلاق حرفه‌ای و ارتباط اخلاق با دین و تاریخچۀ مختصری از پیدایش آن اشاره شده است. در ادامه، برخی آیات قرآنی پیرامون اخلاق آورده شده و در نهایت موازین ارزشی دین اسلام، یهود و مسیحیت در بابِ اخلاق حرفه‌ای مقایسه و سازگاری مفاهیم پایه‌ای ارزش‌های اخلاقی در این ادیان جمع‌بندی شده است. در انتها، توصیه‌هایی برای اجرای این مهم ارائه شده است.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‌ای,اسلام,مسیحیت,یهود}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_344.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_344_5f8f1e5d52ddb081b289d60fc77be39e.pdf} } @article { author = {حسین پور, جمیله and سعدی, احمد}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {23}, number = {113}, pages = {143-168}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {والدین و پیشگیری از انحرافات اجتماعی در سیرۀ امام صادق}, abstract_fa = {شخصیت افراد از همان دورۀ کودکى، تکوین می‌‌یابد و شیوه‌هاى گوناگونى جهت تربیت و پیشگیری از انحرافات آنان وجود دارد. در این میان، نقش خانواده در پیشگیری از انحرافات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، اما اینکه خانواده چه مؤلفه‌هایی را مد نظر داشته باشد تا بتواند نقش خود را در پیشگیری از انحرافات اجتماعی به خوبی ایفا کند، در پرتو سیرۀ امام صادق† مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است برخی از این شیوه‌های اصلاح رفتار به والدین عرضه شود. در این نوشتار، پس از بیان مفاهیم انحراف اجتماعی به بیان دیدگاه مکاتب مختلف در مورد علل انحرافات پرداخته شده است. سپس نظر اسلام در این مورد، مطرح و عواملی که می‌تواند در ایجاد انحرافات نقش داشته باشد بیان گردیده است. در ادامه، راهکارهای مناسب در پیشگیری از این انحرافات از بیانات امام صادق† استخراج گردیده و با توجه به ادوار و ابعاد مختلف تربیتی تنظیم شده است. هدف این نوشتار، بیان مؤلفه‌هایی برای والدین در پیشگیری از انحرافات اجتماعی از زبان شخصیتی است که سیره و سنت وی آزموده شده و بری از هرگونه خطا است. پژوهش حاضر، مبتنی بر روش کتابخانه­ای است که بر مبنای موضوع انتخابی از روش تحلیلی استفاده شده است.}, keywords_fa = {سیرۀ امام صادق,انحرافات اجتماعی,شیوۀ پیشگیری,والدین}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_345.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_345_245bc53c0f35d6f366301f9265fe88c1.pdf} } @article { author = {خارستانی, اسماعیل}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {23}, number = {113}, pages = {169-187}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مهارت‌های مددکاری‌ در توانمندسازی ایتام بر مبنای سیرۀ ائمۀ اطهار}, abstract_fa = {مددکاری در تعالیم همۀ ادیان آسمانی آمده است و همۀ رهبران الهی، مردم را بدان فرا خوانده‌اند. از این‌رو، خاستگاه مددکاری را باید در ادیان جستجو کرد، چراکه یکی از مهم‌ترین پندهای همه ادیان، کمک کردن و یاری رساندن به همدیگر و همنوع خود است. در آیات قرآن و روایات معصومین‰ نیز به مددکاری و یاری رساندن، به‌ویژه به یتیمان، توجه ویژه‌ای شده و دستورات صریح و اکیدی در این خصوص دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی و مهارت‌های مددکاری اسلامی در توانمندسازی ایتام بر مبنای سیرۀ ائمۀ اطهار‰ به‌ویژه امام رضا† می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی است. جامعۀ تحقیق شامل قرآن کریم و احادیث و روایات معصومین‰ و دیگر بزرگان است که در کتاب‌ها، نشریات و پژوهش‌ها و تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق می‌باشد. نمونه‌گیری به شیوۀ هدفمند انجام شده و بر این اساس، از منابع فوق الذکر استفاده گردیده است. در این تحقیق، ابتدا مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با تحقیق، تعریف و بیان شده است. سپس اهمیت و ضرورت مددکاری در جامعه بر مبنای سیرۀ ائمّه‰ ذکر گردیده و در پایان نیز، عوامل و مؤلّفه‌های مؤثر در توانمندسازی ایتام بر مبنای سیرۀ ائمۀ اطهار‰ به‌ویژه امام رضا† مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و به این نتیجه رسیده است که، مددکاری یک اصل مهم اجتماعی و همه‌جانبه است که علاوه بر امور مادی، ابعاد روحی و معنوی زندگی را نیز شامل می‏شود. ائمۀ اطهار‰ به‌ویژه امام رضا† در سیره و آموزه‌های خود همگان را به توجه و یاری رساندن به ایتام و توانمند ساختن آنها جهت عهده‌دار شدن امور زندگی خود سفارش نموده و مؤلّفه‌هایی برای آن معرفی نموده‌اند که با بهره‌گیری از این مؤلّفه‌ها می‌توان به ثمرات آن دست یافت.}, keywords_fa = {مددکاری,توانمندسازی,ایتام,ائمه اطهار‰,امام رضا†}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_346.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_346_14ab28532cb89ba2b3535096927f4348.pdf} }