@article { author = {عربی آیسک, علی and ایروانی, جواد and روشن ضمیر, محمد ابراهیم}, title = {Assessing the Allegations of Irresponsibility of Religious Rulers}, journal = {Islamic social studies}, volume = {26}, number = {122}, pages = {3-22}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {10.30513/iss.2021.1154.1074}, abstract = {Throughout history the governance of prophets, saints and religious leaders of society has faced all kinds of a opposition from power seekers. but in the contemporary period especially after the victory of the Islamic revolution some dissidents have put the Republican government against the Divine government and believe that these two are two political systems and two types of government that have a different nature. By rejecting religious sovereignty they’ve accepted the Republican government because in the Republican government the ruler considers himself responsible to the people in the accountability of the ruler for the sake of the people is obvious, but in the religiousgovernment, since he has wilayah over the people and believes that his government is Divine, he doesn’t feel any responsibility toward the people and is not accountable to them. In other word, he’s not on there their control and the people cannot control his power. This article considering some experiences and reviewing library resources and descriptive analytical method seeks to examine weather the nature of religious government is such that its rulers do not what is consider themselves accountable to the people and therefore religious government must be abandoned or when the government is a religious one it considers itself obliged to carry out the religious orders and most of the people have accepted it and consider themselves accountable to the people. Right is the second view and it’s most important evidence, in addition to the manners of the wise, is the narrations and statements of great religious men.}, keywords = {Denying the Religious Government,Infallibility of the Rulers,unaccountability of the Rulers}, title_fa = {ادعای پاسخ گو نبودن حاکمان دینی در بوته نقد}, abstract_fa = {در طول تاریخ، حاکمیت انبیا، اولیاء و رهبران دینی بر جامعه، با انواع مخالفت قدرت طلبان روبرو بوده است. اما در دوره معاصر بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از دگراندیشان، حکومت جمهوری را در مقابل حکومت الهی قرار داده و بر این باورند این دو، دو نظام سیاسی و دو نوع حکومت هستند که ماهیتی متفاوت دارند. اینان با نفی حاکمیت دینی، حکومت جمهوری را پذیرفته‌اند؛ چون معتقدند در حکومت جمهوری، زمامدار خود را مسئول در مقابل مردم می‌داند و پاسـخگویی حـاکمان بـه مطالبات مردم، امری مسلم و روشن است لیکن در حکومت دینی و ولایـی، از آن رو که حاکم ولایت بر مردم دارد و قدرت خود را متصف به دین و منشأ حکومت خود را الهی می‌داند در برابر آن‌ها مسؤولیتی ندارد و پاسخگو نیست، و تحت نظارت آن‌ها هم نیست و مردم نمی‌توانند قدرت او را مهار یا او را عزل کنند. این نوشتار با در نظرگرفتن برخی تجربه‌ها و بررسی منابع کتابخانه‌ای و با روش توصیفی – تحلیلی در پی آن است که بررسی کند آیا واقعا ذات حکومت دینی این گونه است که حاکمان خود را پاسخگوی مردم نمی‌داند و به همین خاطر باید عطای حاکمیت دینی را به لقای آن بخشید!}, keywords_fa = {نفی حاکمیت دینی,قدسی شدن حاکمان,پاسخگو نبودن حاکمان}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1288.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1288_968332036e95d735bea0d9824d9b71f7.pdf} } @article { author = {سدیدپور, سمانه سادات and زندیه, بهناز}, title = {A comparative study of the examples of ignoring society in the period of the holy prophet and modern society}, journal = {Islamic social studies}, volume = {26}, number = {122}, pages = {23-42}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {10.30513/iss.2021.709.1043}, abstract = {Any nature in which there is no true faith in God is ignorance. This descriptive and comparative study examines the common examples of ignorance during the Islaime of the holy prophet and modern ignorance. For this purpose first the contemporaneous ignorance of the time of the holy prophet peace be upon him with the use of reliable sources in the four forms of simultaneous denial of monotheism and Resurrection; denial of Resurrection; denial of prophet and denial of divine attributes were introduced and then adapted to the modern society’s (materialism, capitalism; secularism; liberalism and feminism).Recognizing the common instances of ignorance with it’s modern form is important to prevent Islamic societies from re-experiencing the consequences of ignorant life. The premise of this study is that modern society, when it gets far from believing in God, has in fact returned to the nature of ignorance. Islam has battled false traditions, but once again, ignorant believes have emerged under the guise of modernity. Few studies showed that any kind of denial of religion, whether it is denial of monotheism, resurrection, prophecy or denial of the attributes of God, is ignorance. The difference between these two ignoring nature is not in deviation from the line of true faith, in the excess or deficiency that takes place. Deviation appears once as excess and again as deficiency.}, keywords = {the Holy Prophet,Ignorance,Modern,Islamic societies,Modern Ignorance}, title_fa = {بررسی تطبیقی مصادیق جامعه جاهلی مقارن دوره پیامبر اکرم (ص) و جامعه مدرن}, abstract_fa = {هر سرشتی که در آن ایمان واقعی به خداوند نباشد، جاهلیت است. این مطالعه با روش توصیفی و تطبیقی بررسی مصادیق مشترک جاهلیت مقارن دوران نبی اکرم (ص) و جاهلیت مدرن است. بدین منظور، ابتدا جاهلیت مقارن دوره پیامبر اکرم (ص) با بهره‌مندی از منابع معتبر در چهار قالب نفی هم‌زمان توحید، معاد و قیامت؛ نفی معاد و قیامت؛ نفی نبوت و نفی صفات الهی معرفی‌شده و سپس با جامعه مدرن (ماتریالیسم،کاپیتالیسم؛ سکولاریسم؛ لیبرالیسم و فمینیسم) تطبیق داده شد. شناخت مصادیق مشترک جاهلیت با جاهلیت مدرن آن برای پیشگیری از ابتلا دوباره جوامع اسلامی به پیامدهای زندگی جاهلانه اهمیت دارد. فرض مطالعه این بود که جامعه مدرن آنجا که از ایمان به خداوند دور می‌شود در حقیقت به سرشت جاهلیت برگشته است. دستاورد اسلام با سنن غلط به مبارزه برخاست اما بار دیگر باورهای جاهلی در پوشش مدرنیته ظاهر شده است. مطالعه نشان داد هر نوع نفی دین اعم از نفی توحید، قیامت، نبوت یا نفی صفات خداوند جاهلیت است تفاوت این دو سرشت جاهلی نه در انحراف از خط ایمان واقعی که در افراط یا تفریطی است که صورت می گیرد انحراف یک بار به صورت افراط و بار دیگر به صورت تفریط ظاهر می شود.}, keywords_fa = {پیامبر اکرم (ص),جاهلیت,جوامع اسلامی,جاهلیت مدرن}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1289.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1289_4c2a0d58e5f673c7e2adac63777d9096.pdf} } @article { author = {کاظمی اسفه, نگار and طالب پور, فریده and یاقوتی, سپیده}, title = {Investigating the position of clothing manufacturers in shaping Iranian-Islamic culture (with cultural diamond approach(}, journal = {Islamic social studies}, volume = {26}, number = {122}, pages = {43-74}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {10.30513/iss.2021.685.1041}, abstract = {In the decades after the Islamic Revolution of Iran, fashion and clothing, despite their historical background, faced economic logic on one hand and special social and political considerations on the other, which has made them face many challenges. Accordingly, social institutions decided to direct the identity and culture of the society through propagation and cultural activities. The purpose of this study is to answer the basic question to what extent clothing manufacturers as an influential social institution play a role in creating and maintaining the culture of Iranian-Islamic clothing in society? The method of this research is qualitative, descriptive-analytical and consists of two documentary and field techniques. The results show that with the acceleration of changes and developments in today's world, along with the development and increase of technologies related to fashion and clothing, many opportunities have been provided for related and influencing factors on clothing, including manufacturers, and they are able to direct the culture and identity of the society by changing the production methods and designs. Achieving a value-based process in the intervention of underlying factors is the final result of the research, based on which it is necessary to use all available potentials to change the culture of using Iranian-Islamic clothing.}, keywords = {Production,Clothing,Iranian-Islamic Culture,Cultural Diamond Approach}, title_fa = {بررسی جایگاه تولیدکنندگان پوشاک در شکل‌دهی به فرهنگ ایرانی-اسلامی (با رویکرد الماس فرهنگی)}, abstract_fa = {در دهه‌های پس از انقلاب اسلامی ‌ایران، مد لباس و پوشش علی‌رغم پیشینه تاریخی، از یک‌سو با منطق اقتصادی و از سوی دیگر با ملاحظات اجتماعی و سیاسی ویژه‌ای روبرو بوده که آن‌را با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است. براین اساس، نهادهای اجتماعی بر آن شدند تا با فعالیت‌های تبلیغاتی و فرهنگی، به هویت و فرهنگ جامعه سمت و سو بخشند. هدف از تدوین پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اساسی است که تولیدکنندگان پوشاک به‌عنوان یک نهاد اجتماعی تأثیرگذار تا چه حد در ایجاد و حفظ فرهنگ پوشش ایرانی-اسلامی در جامعه نقش دارند؟. روش این پژوهش کیفی، توصیفی- تحلیلی و متشکل از دو تکنیک اسنادی و میدانی است. نتایج حاکی از این است که با سرعت گرفتن تغییر و تحولات دنیای امروز، در کنار پیشرفت و افزایش فناوری‌های مرتبط با مد و پوشاک فرصت‌های زیادی برای عوامل مرتبط و اثرگذار بر پوشاک از جمله تولیدکنندگان فراهم شده است و آن‌ها می‌توانند با تغییر در شیوه‌های تولید و طرح‌ها، به فرهنگ و هویت جامعه سمت و سو بخشند. دست‌یابی به فرآیند ارزش‌محور در مداخله عوامل زمینه-ساز نتیجه نهائی پژوهش است که برمبنای آن بکارگیری تمامی پتانسیل‌های موجود برای تغییر فرهنگ استفاده از پوشاک ایرانی-اسلامی ضروری است.}, keywords_fa = {تولید,پوشاک,فرهنگ ایرانی-اسلامی,رویکرد الماس فرهنگی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1290.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1290_59ce1357081d4e5d950b13a0f107c48d.pdf} } @article { author = {ولی زاده, محمدمهدی and ولی زاده, ابوالقاسم}, title = {A reflection on the social principles of the Twelve Steps Associations}, journal = {Islamic social studies}, volume = {26}, number = {122}, pages = {75-100}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {10.30513/iss.2021.1129.1072}, abstract = {The Twelve-Step Anonymous Associations are one of the branches of therapeutic spirituality, which, based on moral and spiritual principles, attracts and spiritualizes people with social ills, including behavioral and consumption addiction. The purpose of this study is to critically examine four important traditions of the laws of these associations as four social principles. The present research with a descriptive-critical approach, while trying to explain the principle of unity, the principle of desire, the principle of external issues and the principle of anonymity, critique and evaluate them with the method of critique of the intellectual system and underlying principles. He acts among the traditions - which have a collective nature - and divides them into two categories, sociable and elusive, and then tries to compare and compare them with the moral and social teachings of Islam in order to confuse the seemingly morally desirable themes. And prevent the clergy of the association with genuine religious teachings. He then seeks to identify and analyze the pluralistic and anti-religious goals behind the association with a pathological perspective and with the help of the association's published texts. The findings of this study indicate that these associations, although they are national social organizations, but their mentioned social principles are harmful and have angles with the social foundations of Islam.}, keywords = {Anonymous Associations,Social Principles,Twelve Traditions,Anonymous,NA}, title_fa = {تأملی در اصول اجتماعی انجمن های دوازده قدمی}, abstract_fa = {انجمن‌های دوازده قدمی گمنام یک شاخه از معنویت‌های درمانگرا محسوب می شوند که بر پایه اصول اخلاقی و روحانی به جذب و درمان افراد مبتلا به بیماری‌های اجتماعی از جمله اعتیاد رفتاری و مصرفی می‌پردازند. هدف از تحقیق پیش رو، بررسی انتقادی اصول اجتماعی مهم از قوانین این انجمن‌هاست. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی – انتقادی، در گام نخست به استخراج چهار اصل اجتماعی از میان سنت‌ها که ماهیت جمعی دارند اقدام کرده سپس کوشیده تا ضمن تبیین این اصول و دسته‌بندی آنها در دو گروه اجتماع‌پذیر و اجتماع‌گریز، آنها را با روش نقد نظام فکری و مبانی زیربنایی، نقد و ارزیابی کند. هم چنین آنها را با آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی اسلام مقایسه و نسبت‌سنجی نموده تا از خلط مضامین به ظاهر پسندیده اخلاقی و روحانی انجمن با آموزه‌های اصیل دینی جلوگیری شود. نیز در صدد برآمده تا با نگاه آسیب-شناسانه و به کمک متون نشر‌یافته انجمن، اهداف پلورالیسمی و ضد دینی پشت پرده انجمن را نمایان ساخته و تحلیل کند. یافته های این تحقیق حاکی است که این انجمن‌ها با اینکه از سازمان‌های اجتماعی ملّی هستند ولی اصول اجتماعی یاد شده آنها، آسیب‌زا بوده و مفهومی انحراف‌یافته از خط مبانی اجتماعی اسلام است.}, keywords_fa = {انجمن های گمنام,اصول اجتماعی,سنت های دوازده گانه,گمنامی,NA}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1291.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1291_cd59f3d255cc9f84ec747b1875ea2cbd.pdf} } @article { author = {مطلبی, سید محمد موسی}, title = {behavioral analysis of waqf (psychology - economics)}, journal = {Islamic social studies}, volume = {26}, number = {122}, pages = {101-136}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {10.30513/iss.2021.1668.1103}, abstract = {This paper prepuose to identify the behaviors of waqf in the context of conventional economics, psychology and behavioral economics to facilitate the management of the quantitative and qualitative expansion of waqf. The method is descriptive and analytical. In this research, it is shown that: firstly, the behavioral insentive of waqf are due to divine and otherworldly motives. Behavioral motivations can also arise from needs such as physiological and security needs, needs related to belonging, the need to respect and love others, and the need to realize oneself, which in turn is due to human psychological and social needs. All these needs can cause the waqf to dedicate his property. According to economic analysis, endowment behavior can be associated with personal gain in the context of conventional economics. In the context of behavioral economics, waqf is justified by the motives of utilitarianism and otherness, confrontation, preference of moral beliefs, fairness and preference of equality}, keywords = {endowment(Waqf ),incentive in (waqf),Endowment,economics of endowment (waqf)}, title_fa = {تجزیه و تحلیل رفتاری وقف (روانشناسی، اقتصاد)}, abstract_fa = {این مقاله با هدف شناخت رفتاری وقف کنندگان در چارچوب اقتصاد متعارف، روانشناسی و اقتصاد رفتاری به منظور تسهیل مدیریت گسترش کمی و کیفی وقف است. مطالعه در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش نشان داده می‌شود که اولا انگیزه های رفتاری وقف ناشی از انگیزه های الهی و آخرتی است. همچنین انگیزه های رفتاری می تواند ناشی از نیازهایی مانند نیازهای فیزیولوژیک و نیازهای امنیتی، نیازهای مرتبط با تعلق، نیاز به احترام و محبت دیگران و نیاز به تحقق خویشتن است که این خود ناشی از نیاز های روانی و اجتماعی انسان است. تمامی این نیازهای می تواند موجب شود تا واقف اقدام به وقف مال خود کند. بر اساس تحلیل اقتصادی نیز رفتارهای وقف می تواند در چارچوب اقتصاد مرسوم با منفعت طلبی شخصی همراه شود. در چارچوب اقتصاد رفتاری وقف با انگیزه های منفعت طلبی و دیگر خواهی، تقابل، ترجیح باورهای اخلاقی، انصاف و ترجیح برابری توجیه پذیر می شود}, keywords_fa = {وقف,انگیزه در وقف,اقتصاد وقف}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1292.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1292_b600ad28e68cf28f05e426a1280eca8a.pdf} } @article { author = {موسوی نیا, سیدمهدی and Ahmadi Tabatabaei, Seyed Mohammad Reza}, title = {Effective contexts on the relationship between ethics and politics in Suhrawardi thought}, journal = {Islamic social studies}, volume = {26}, number = {122}, pages = {137-162}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {10.30513/iss.2021.1122.1071}, abstract = {The moral virtues have had great credit in human social life from the past based on the date of formation and evolution of social and civil thought. Specifically on the relationship between ethics and politics, varies scholars in the East and West of the world have spoken that Suhrawardi is one of these thinkers. In this article due to the important of social context on thoughts, this question will be answered that:"according to the effective social context on Suhrawardi's thought, the relationship between ethics and politics, what parts will be reveal in his thought?" For this purpose by analyzing major theories in regarding to the role of social context in thoughts, we have used Skinner's integration method that it was including qualitative and interpretive methods which there are interest of both text and context. These areas are including influence of Suhrawardi's mystical ways, Iranian thought, peripatetic philosophy, and the teaching of Islam to him at the crosswords between ethics and politics, statement that include the theologian, the primacy of ethics over politics, the role of intuition in politics, light as the elixir of power and also it has created a balance between courage and kindness.}, keywords = {Ethics and politics,Suhrawardi,Islamic Thought,The Political Philosophy of Islam,School of Illumination}, title_fa = {زمینه‌های مؤثر بر نسبت اخلاق و سیاست در اندیشه سهروردی}, abstract_fa = {جایگاه فضایل اخلاقی در حیات اجتماعی بشر از دوران‌ گذشته و بر اساس تاریخ شکل‌گیری و تطور اندیشه‌های اجتماعی و مدنی از اعتبار فراوانی برخوردار بوده است. به‌طور خاص، در مورد پیوند میان اخلاق و سیاست، اندیشمندان مختلفی در شرق و غرب عالم، سخن به میان آورده‌اند که شیخ شهاب‌الدین سهروردی، یکی از این اندیشمندان است. در مقاله حاضر، با توجه به تأثیر زمینه‌های اجتماعی بر اندیشه‌ها، به این پرسش پاسخ داده است که: «با توجه به زمینه‌های اجتماعی مؤثر بر اندیشه سهروردی، نسبت اخلاق و سیاست، چه نقاطی را در اندیشه او آشکار می‌سازد؟» به این منظور با بررسی نظریات عمده مرتبط با نقش زمینه‌های اجتماعی در افکار، از روش تلفیقی اسکینر که ازجمله‌ روش‌های تفسیری و کیفی بوده و در آن، توجه توأمان بر متن و زمینه است، بهره گرفته شد. این زمینه‌ها که شامل تأثیر طریق عرفانی شیخ، اندیشه ایران‌شهری، فلاسفه مشایی و آموزه‌های اسلام بر شیخ اشراق است، در نقطه تلاقی میان اخلاق و سیاست، گزاره‌هایی شامل حکومت حکیم متأله، تقدم اخلاق بر سیاست، نقش شهود در سیاست، نور به‌عنوان اکسیر قدرت و همچنین، ایجاد تعادل میان شجاعت و محبت را به وجود آورده است.}, keywords_fa = {اخلاق و سیاست,سهروردی,فلسفه سیاسی اسلام,مکتب اشراق,اندیشه ایران شهری}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1294.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1294_288d91a0e4d107a2652b640a9100a40b.pdf} } @article { author = {Soltaniyeh, Mohammad and Zarghani, Ali}, title = {The social function of religion from the perspective of Allameh Tabatabai}, journal = {Islamic social studies}, volume = {26}, number = {122}, pages = {163-181}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {10.30513/iss.2021.663.1040}, abstract = {One of the most important discussions about sociology in recent decades is the discussion of the sociology of religion and the role of religion in society, which has been conflicted by Islamic thinkers and non-Islamic sociologists and has become a challenge among sociologists that should be assessed in their opinion. One of the Islamic thinkers in this field is Allameh Seyed Mohammad Hossein Tabatabai. The purpose of writing this article is to study his views in this field. The research method in this article is a library method based on the views of Allameh Tabatabai. The results show that Allameh does not view religion as a worldly phenomenon and, unlike some Western thinkers, does not consider it to be of material and worldly origin, but considers the origin of religion to be divine. He believes that religion has positive functions and considers the functions of religion in terms of social, strengthening the cohesion of society, the spirit of righteousness and combating oppression in society, establishing social justice in society, the capacity for civilization, the spirit of hope and continuity of society with regard to religion and society.}, keywords = {Allameh Tabatabai,Social Functions,Society,Religion}, title_fa = {کارکرد اجتماعی دین از منظر علامه طباطبائی (ره)}, abstract_fa = {یکی از مهمترین بحث های پیرامون جامعه شناسی در دهه های اخیر بحث در مورد جامعه شناسی دین و نقش دین در جامعه است که مورد تضارب آرای متفکران اسلامی و جامعه شناسان غیر اسلامی قرار گرفته است وتبدیل به یک چالش در میان جامعه شناسان شده که باید از نظر آنان مورد بررسی قرار گیرد. یکی از متفکران اسلامی در این زمینه علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است که هدف از نوشتن این مقاله بررسی نظرات ایشان در این زمینه است. روش تحقیق در این نوشتار روش کتابخانه‌ای بر مبنای نظرات علامه طباطبایی است. نتایج حاصله این را نشان می‌دهد که علامه، دین را به‌عنوان یک پدیده این‌دنیایی نگاه نمی‌کنند و برای آن برخلاف برخی از متفکران غربی، منشاء مادی و دنیایی قائل نیستند، بلکه منشا دین را الهی می‌دانند. ایشان معتقدند که دین دارای کارکرد‌های مثبتی است و کارکردهای دین را از حیث اجتماعی، قوام‌بخشیِ انسجام جامعه، روحیۀ حق‌طلبی و مبارزه با ظلم در جامعه، برقراری عدالت اجتماعی در جامعه، ظرفیت تمدن‌سازی، روحیۀ امید و استمراربخشی جامعه با توجه به پیوند دین وجامعه می‌دانند.}, keywords_fa = {علامه طباطبائی,کارکردهای اجتماعی,جامعه,دین}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1293.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_1293_83cdcb6aa5ecf8cde6396e30186f3821.pdf} }