@article { author = {نوایی, علی اکبر}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {3-40}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {خانواده ی الگو در اسلام}, abstract_fa = {نوع تعاملات در نهاد خانوده، معرف ساختار و جهت و سبک زندگی است. خانواده­ی فضیلت­گرا، بستر رویش نسلی اثرگذار است و در چنین خانواده­ای شخصیت­های بزرگ تاریخی به ظهور می­رسند که هر کدام از آنان، الگوی عملی و رفتاری در گذر تاریخ قرار می­گیرند. الگوگیری از چنین خانواده­ای، سازنده و تحول­آفرین است و سبک و ساختار زندگی را جهتی تکاملی می­دهد. چنین الگوی تحول­بخشی، در تاریخ اسلامی درمحضر پیامبر اکرم9، شکل یافت. آن الگو، کانون خانواده­ی علی و زهرا: است که جامعه­ی اسلامی، بنابر اصل گزینش الگو و مقتدا باید به آنان اقتدا نماید. در این کانون مقدس، تقرب به خدا، به عنوان اصلی محوری و اساسی، مورد توجه واقع گردید و ازدواج آنان با همین هدف والا و متعالی شکل یافت. ازدواجی که در عالم ملکوت رقم خورد. در ازدواج این دو نمونه­ی عالم هستی، توجه به نیازهای جسمی و روحی همراه با همتایی و هم­شأنی، سادگی و سهولت، عشق و صمیمیت مشهود و نمایان گردید. آنان، داری اهدافی متعالی بودند. اهداف والای آنان در چهار حوزه­ی رفتاری متجلی گردید. 1 ) در ارتباط با یکدیگر: که در این مقوله، همدلی و وفاق، قناعت، مقاومت در سختی­های معیشتی و... الگویی کامل را نشان داد. 2 ) پیوند با خدا: که در سه مقوله­ی مهم معرفت، عشق به خدا و عبودیت و معرفت الهی سرآمد تاریخ اسلامی شدند. 3 ) در ارتباط با فرزندان: ایجاد کلاس عالی تربیتی و برآوردن شخصیت­های بزرگ تاریخی ثمره­ی این پیوند مبارک بود. این مهم، با روش­های محبت، تکریم شخصیت و روش الگویی، مورد توجه آنان واقع گردید. 4 ) در خصوص پیوندها و تلاش در حوزه­ی اجتماعی، در شبکه­های اعضای خانواده، زنان مدینه، صاحب نفوذان و خواص جامعه­ی آن روز، با پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم، پیوندهای مؤثر و روشن­گری را ارائه نمودند.}, keywords_fa = {زندگی,الگو,هدف,معنویت,همدلی,وفاق,محبت}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_849.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_849_bf493dc0498665fb20ff3a6d8f6b664b.pdf} } @article { author = {ایروانی, جواد and جلائیان اکبر نیا, علی}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {41-68}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سبک زندگی اقتصادی در جامعه‌ی قرآنی و جامعه‌ی غربی}, abstract_fa = {سبک زندگی در جامعه­ی قرآنی، از نظر اهداف، مبانی جهان­بینی و انسان­شناختی تفاوت­هایی بنیادین با سبک زندگی غربی دارد. تمایز در اهداف و مبانی، در سبک زندگی اقتصادی نیز تأثیر مستقیم خود را بر رفتارهای افراد برجای می­نهد، به گونه­ای که دو سبک متمایز از یکدیگر را در فعالیت­های تولیدی، تجاری و نیز مصرف شکل می­دهد. در سبک زندگی غربی و متأثر از مکتب سرمایه­داری، کمال مطلوب انسان در ارضای هرچه بیشتر خواسته‌های مادی بوده هدف از فعالیت­های اقتصادی، دست­یابی به حداکثر مطلوبیت (در مصرف) و حداکثر سود (در تولید و سرمایه‌گذاری) تلقی می­شود. در حالی که در سبک زندگی قرآنی، مطلوب نهایی انسان، در نزدیک شدن هرچه بیشتر به سرچشمه­ی کمال هستی، یعنی قرب الهی و هدف متعالی‌اش، تکامل اختیاری است. در این دیدگاه، برای دست­یابی به هدف نهایی یاد شده، اهداف میانی، و به تعبیر بهتر، راه­کارهای تحقق هدف نهایی و رسیدن به کمال مطلوب نیز مطرح می­گردد، به گونه­ای که انجام فعالیت­های اقتصادی به هدف کسب سود و نیز رفاه اقتصادی، اگر در جهت هدف نهایی صورت پذیرد، با آرمان تعریف شده و کمال آدمی منافاتی پیدا نخواهد کرد. در مورد مبانی جهان­بینی و انسان­شناختی نیز، مکتب سرمایه­داری براساس اصولی همچون دئیسم، ناتورالیسم و اومانیسم استوار گشته که نتیجه­ی آنها، اتکا به خرد انسانی به جای وحی، نفی ارتباط خدا با عالم طبیعت پس از خلقت، جدا شدن انسان از آموزه‌های انسان‌ساز ادیان الهی، لیبرالیسم اقتصادی، رهایی از تمام قیود محدودکننده­ی فرد، سکولاریزم و جدایی اقتصاد از اخلاق متعالی و ارزش­های والای انسانی بوده است. اما از دیدگاه قرآن رابطه­ی خداوند با انسان، رابطه­ی خالقیت، ربوبیت و مالکیت است و نتیجه­ی آن، حق حاکمیت الهی و نقش او در تشریع قانون برای انسان می­باشد که سبک زندگی اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر دین و وحی را شکل می­دهد. از این منظر، انسان جانشین خدا در زمین و دارای ویژگی­هایی همچون هدفداری، مسؤولیت الهی و هویت فردی و اجتماعی بوده از زندگی جاوید برخوردار است. روشن است که این دو نگاه در مبانی و اهداف، دو نوع سبک زندگی متمایز از یکدیگر را موجب می­گردد. این نوشتار با تمرکز بر آیات قرآن در این رابطه و بهره­گیری از پژوهش­های مرتبط، به مقایسه­ی دو نوع سبک زندگی قرآنی و غربی با تأکید بر اهداف و مبانی در عرصه­ی اقتصادی پرداخته است.}, keywords_fa = {سبک زندگی قرآنی,سبک زندگی غربی,اهداف و مبانی سبک زندگی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_850.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_850_ce74fc52ad2c9fc8fc40f3050e4d2507.pdf} } @article { author = {اصغری, محمود}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {69-92}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دین، وجدان کاری و رابطه‌ی آن با سبک زندگی}, abstract_fa = {دین از طریق ایجاد ارتباط میان وجدان کاری و سبک زندگی رابطه­ی دو سویه­ای را بین آن دو برقرار می­کند. در واقع دین، با پدید آوردن یک فرهنگ همگانی، فراگیر و پایدار در فضای جامعه، و بهره­گیری کاربردی از آن در تمامی لحظات زندگی فردی و اجتماعی می­تواند وجدان کاری را به یک سنت حسنه و نیکو تبدیل کرده و به صورت یک عادت روزمره در زندگی تک تک افراد جامعه درآورد؛ عادتی که ترک آن مساوی با دشواری و رنج فکری و عملی در وجود هر یک از افراد اجتماع می­باشد. عواملی که دین از طریق آنها به طور مستقیم و یا با واسطه می­تواند بر روی وجدان کاری و سبک زندگی تأثیر گذاشته و از آن طریق وجدان کاری در افراد را فعال، و سبک زندگی را بر محور دین قرار دهد و بین آن دو تعامل جدی ایجاد نماید عبارتند از اهمیت دادن دین به عنصر کار و تلاش و تقدس دادن به آن و توجه به درآمد حلال است که دین می­تواند به وسیله­ی این عوامل نقش بی­بدیل خود را در نهادینه کردن وجدان کاری در سبک زندگی دینی به کار گیرد. از طرفی سبک زندگی دینی که بر مبنای باورهای دینی شکل می­گیرد از مؤلفه­های مهم و کارامد در ایجاد و تقویت وجدان کاری است. مقاله­ی پیش رو، در پی اثبات چنین رابطه­ای برخواهد آمد.}, keywords_fa = {دین,وجدان کاری,سبک زندگی,تقدس کار}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_851.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_851_1d6fb746fed1a2bada4593a314969eb9.pdf} } @article { author = {حسینی, سید ابوذر}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {93-146}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روش‌های تأمین بهداشت روان فردی}, abstract_fa = {یکی از دغدغه­های مهم و همیشگی بشر، سلامت روانی است. انسان همواره به دنبال راه­کارها و روش­هایی برای درمان بیماری­های روانی ـ اخلاقی و تأمین بهداشت روانی بوده است. این نوشتار بر آن است تا راه­کارها و روش­های تأمین بهداشت روانِ فردی را در نظامی منسجم و کاربردی و با ارائه­ی طرحی تازه، با توجه به آموزه­های اسلامی بررسی کند. از این رو نگارنده، پس از مفهوم­شناسی و تبیین بیماری­های روانی ـ اخلاقیِ فردی، ابتدا روش­های تأمین بهداشت روانی ـ اخلاقیِ فردی را با دو محور درمان عمومی و درمان اختصاصی آغاز کرده و ذیل هر محور راه­کارهای پیش­گیرانه و درمانی را در سه سطح پیش­گیری­های اولیه، ثانویه و ثالثیه یا مقابله، در دوره­های مختلف زندگی قبل از تولد، کودکی، نوجوانی و جوانی، میانسالی و کهنسالی و نیز فراسنی، براساس آیات و روایات بررسی می­کند تا در نهایت نظامی غنی از روانشناسی اسلامی و اخلاقِ کاربردی اسلام را ارائه دهد. لازم به ذکر است به دلیل گستردگی و غنای روانشناسی اسلامی و اختصار این مقاله، نگارنده ناچار است تنها درآمدی کلی و طرح گونه و همراه با ذکر مثال­هایی از آیات و روایات ارائه دهد و نوآوری این مقاله در چینش و تقسیم­بندی و نیز برخی گزاره­های تازه از آیات و روایات در روانشناسی اسلامی می­باشد.}, keywords_fa = {قرآن,حدیث,بهداشت روان,بیماری روانی ـ اخلاقی فردی,پیش‌گیری و درمان}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_852.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_852_55d31a26b1c31adee1177fbcb36241ac.pdf} } @article { author = {مروتی, سهراب and دارابی, فرشته}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {147-174}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی بازدارنده‌های خلاقیت در سبک زندگی}, abstract_fa = {آنچه که باعث تمایز مفهوم سبک زندگی از مفاهیم مشابه، مانند فرهنگ یا پاره فرهنگ، هویت، شخصیت و محدودسازی آن می­شود؛ خلاقانه و گزینشی بودن اجزا و عناصر سبک زندگی است. سبک زندگی اسلامی، سبکی راکد، تکراری و ثابت نیست، بلکه سبکی است که در آن پویش و حرکت جریان دارد، که در نهایت منجر به خلاقیت و نوآوری می­شود. هر کدام از افراد در سبک زندگی اسلامی حتی با نازل­ترین درجه­ی خلاقیت قادرند، این جرقه­ی مقدس را شعله­ور ساخته و خلاقیت خفته را بیدار سازند. باید پذیرفت و باور داشت که این گوهر نفیس و گران­بها در وجود همه­ی ما از ابتدای خلقت تعبیه گردیده، چرا که خداوند انسان را نماینده­ی خود در روی زمین نامیده است. این فلسفه و ایمان، منشأ بیداری اندیشه، فکر و پیدایش خلاقیت است. خلاقیت نیاز عالیه­ی بشری در تمام ابعاد سبک زندگی اسلامی و جهشی در رشد فکر و اندیشه­ی انسان است. این نیاز نیز مانند دیگر نیازها و مسائل زندگی انسان در معرض تهدید موانعی است. این پژوهش با روش کتابخانه­ای و اسنادی مفهوم خلاقیت و نوآوری را با استناد به قرآن کریم و احادیث معصومین: بیان می­کند و سپس به تحلیل و بررسی موانع بروز و شکوفایی خلاقیت (فردی) در سبک زندگی اسلامی و ارائه­ی راه­حل­های این معضل با توجه به آموزه­های دینی می­پردازد.}, keywords_fa = {سبک زندگی,خلاقیت,نوآوری,قرآن کریم,احادیث,پیشرفت,شکوفایی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_853.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_853_534d36e5ad621f49db4a9dffd32e6333.pdf} } @article { author = {پروین, فرهاد}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {175-186}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {قانون گریزی، نقض متقابل حقوق شهروندی}, abstract_fa = {قانون‌گریزی از موانع مهم رشد و توسعه­ی جامعه است. انتظار رعایت موازین و مقررات از جانب دیگران و عدم پای‌بندی شخص به مقررات، تفسیر قانون به نفع منافع فردی و گروهی، تقلب نسبت به قانون و استفاده­ی ابزاری از مقررات، سوءاستفاده از مقررات برای اضرار به منافع عمومی یا خصوصی و نیز قانون‌شکنی، از جمله اَشکال متنوع و متعدد قانون‌گریزی است. قانون‌گریزی یک خصیصه­ی منفی فرهنگی در برابر ویژگی مثبت فرهنگ قانون‌گرایی است. شهروندان، از حقوق متنوع و متعددی در زمینه‌های مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و قضایی برخوردار می­باشند. تأمین بهینه­ی حقوق شهروندی از اهداف همه­ی دولت‌هاست. قانون‌گریزی منحصر به شهروندان نیست. گاه ارگان‌های عمومی نیز با وضع مقررات تبعیض‌آمیز و یا اجرای تبعیض‌‌آمیز و غیر‌عادلانه­ی مقررات، دچار قانون‌گریزی می‌شوند. بررسی آثار قانون‌گریزی بر حقوق شهروندان در مقابل هم و نیز بر حقوق دولت و شهروندان در برابر یکدیگر و نیز قانون‌گریزی درون سازمانی بر حقوق شهروندان، اهداف مقاله را تشکیل می‌دهد.}, keywords_fa = {حقوق شهروندی,قانون‌گرایی,قانون‌گریزی,حقوق متقابل}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_854.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_854_ae54e565d233e74ecf5c7de9277a621d.pdf} } @article { author = {پژوهنده, هادی and پژوهنده, علی}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {187-216}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقدی بر هندسه‌ی شهری از دید اخلاق و حقوق اسلامی}, abstract_fa = {انسان­ها در شیوه­ی طبیعی زندگی با هم مشترک و هم­سان­اند و آن چه آنان را متمایز می­سازد روش­ها، سبک­ها و آیین­هایی است که برمی­گزینند؛ و طبعاً به تناسب حجم فعالیت­ها اشکالات و چالش­هایی نیز رخ می­نماید. لذا می­بینیم دستگاه تقنینی نظام برای حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی مقرر داشته است که پس از تصویب طرح­های کلان اقتصادی، عمرانی و فرهنگی و غیره نسبت به تهیه­ی پیوست فرهنگی اقدام شود. بر این اساس، نویسنده به نقد وضعیت هنر معماری شهر مدرن اسلامی پرداخته و معتقد است که در سبک زندگی معطوف به معماری گذشته، اخلاق و فرهنگ و حقوق، با داعی­های برخاسته از طبع سلیم انسانی و اسلامی متوازن بوده­اند؛ لیکن هم اکنون چنین همخوانی در میانه نیست. وی مهم­ترین علت آن را وام­گیری از دیگران بدون توجه به فارق­های ارزشی دینی می­داند، اما کنار نهادن این رویه را نیز به صلاح نمی­داند زیرا رویکرد به آن ما را با چالش دیگری روبرو می­سازد. نوشتاری که پیش رو دارید با تأکید بر پذیرش ضرورت رویکرد به ساخت و ساز مدرن شهری نگاهی به چالش­های فرهنگی و حقوقی آن با ارزش­های دینی دارد و هرگز مدعی نیست که نسخه­ی علاجی نیز به همراه دارد، زیرا اولاً میان کشف مسأله و ارائه­ی پاسخ استلزامی وجود ندارد؛ ثانیاً تهیه­ی چنان نسخه­ای نیازمند تشریک مساعی گروهی از کارشناسان زبده و مجرب معماری به علاوه دین ورزان ماهر و مسلط به مبانی دینی می­باشد. ساختار نوشتاری مقاله عبارت است از مقدمه و دو بخش عمده که در بخش نخست نگاهی به مؤلفه­های معماری اسلامی دارد و در بخش دوم با عطف توجه به عقلانیت دینی و ملی به شیوه­ی ساخت و ساز شهری در دو فاز عمومی و مذهبی نظری انتقادی می­افکند.}, keywords_fa = {شهر,معماری,سبک زندگی,مدرنیته,سنت,پیوست فرهنگی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_855.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_855_10a9bd745f097e5f128d3834f748e3cd.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {1-2}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_856.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_856_ee7ca67bf25122d5bdef8c38a712e0b9.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {19}, number = {97}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_857.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_857_231015f2b91800756da019ac9c1ee38e.pdf} }