@article { author = {موسویان, سیده مریم}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {3-38}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی نهادها، ابزارها و تکنیک‌های تبلیغی پیامبر}, abstract_fa = {برای رساندن پیام الهی اولین و اصلی­ترین هدف پیامبران به ویژه پیامبر اسلام9، تبلیغ بوده است. مقالة حاضر می­کوشد تا با استفاده از روش اسنادی به این سؤال پاسخ دهد که چگونه پیامبر توانست در فرصتی محدود و با امکانات ارتباطی ناچیز چنان تحولی در مردم به وجود آورد که پس از مدتی جامعه­ای کاملاً متفاوت با آنچه پیش از آن بوده به وجود آید. فرضیة پژوهش این است که پیامبر با استفاده از راه­کارهای خاص تبلیغی و استفاده از تکنیک­های ارتباط اثربخش توانست به این مهم نایل گردد. در واقع فرضیة پژوهش به این امر می­پردازد که استفاده از شیوه­های تبلیغی کارامد و مؤثر در امر تبلیغ، مهم­ترین رمز پیروزی یک جریان تبلیغی است؛ به طوری که می­توان میزان و درجة موفقیت یک مبلغ را از روی شیوه­های تبلیغی استفاده شده از طرف او تعیین کرد. پیامبر9 نیز در سیرة تبلیغی­شان از روش­های متنوعی بهره برده­اند که می­توان گفت تأثیر ژرف و گستردة حضرت در امر هدایت بشر، رابطة مستقیم با این گونه شیوه­ها دارد. ضرورت پرداختن به این پژوهش نیز مطالعة نظام ارتباطی و تبلیغی پیامبر9، جهت تبلیغ صحیح دین اسلام است، به این معنا که حضرت رسول9 به لحاظ مقتضیات زمان و مکان، چه روش­های تبلیغی و شیوههای ارتباطی مؤثری برای پیشبرد اهداف اسلام در پیش می­گرفتند.}, keywords_fa = {ارتباطات,تبلیغات,ارتباطات اسلامی,پیامبر}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_697.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_697_59c819e4d790dce2c24721fd2db875d3.pdf} } @article { author = {نوایی, علی اکبر}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {39-68}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رسالت حوزه علمیه در تبیین فلسفه سیاسی اسلام}, abstract_fa = {فلسفة سیاسی اسلام در چهرة عام خود به تبیین عقلانی و فلسفی پرسش­های بنیادی دربارة حکومت، حکمرانی، نقش مردم، مقولة قدرت و فلسفة آن، ادارة جامعه و مسائل متعلق به آن می­پردازد. فیلسوفان و حکیمان نام آور اسلامی در قالب ارائة تئوری­ها و نظریه­های فلسفی ملهم از دین، دربارة حکومت و قدرت و ادارة جامعه پرداخته و به پرسش­های بنیادین و اساسی این مقوله در قالب نظام شهرهای اسلامی نظیر مدینة فاضلة اسلامی فارابی و شهر حکمت و حکیمان سهروردی و حکومت اسلامی امام خمینی1 و نظایر آن پرداخته­اند. روح نوشتار این است که اسلام دارای فلسفة برجسته و روشنی است و بدون آن، اسلام در حد یک نام فروکاسته خواهد شد و دیگر اثری عملی از آن نمایان نخواهد شد. بدین روی حوزه­های علمیه که رسالت تبیین اسلام را برعهده دارند، باید به عمق این فلسفه دست یازند، زیرا در غیر این صورت، حوزه­ها قادر نخواهند بود که رسالت عظیم و جامعه ساز خود را به انجام رسانند. حوزه­های علمیه باید پشتوانة فکری و تئوریک نظام اسلامی باشد. لذا تبیین این فلسفة سیاسی ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را چند اصل مهم توضیح می­دهد. اصل نیاز انقلاب اسلامی به پشتوانة نظری و نرم افزاری، ضرورت تمدن سازی دینی و اسلامی که با فقاهت تمدن ساز باید شکل یابد. اصل ابهام زدایی از چهرة اسلام، تقابل با سلطه­های استعماری، اصل عزت و شوکت مسلمین و... که مصادیقی از این ضرورتند.}, keywords_fa = {فلسفة سیاسی,حکومت,قدرت,جامعه,تمدن,فقاهت,روحانیت}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_698.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_698_18b6835cd02479b01293b89bc5039cab.pdf} } @article { author = {پژوهنده, محمدحسین}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {69-94}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی بایسته‌های امر به معروف و نهی از منکر در فضای حقیقی و مجازی}, abstract_fa = {امر به معروف و نهی از منکر دو باب مهم از فروع دین هستند که نسبت به سایر فروع از التفات کم­تری برخوردارند و علت آن به نظر نگارندة این متن مسائل کلیدی فراموش شده­ای است همچون ابهام در موقعیت و ماهیت آن دو؛  همچنین شرایط خاص و متفاوت بسیاری که این دو را از جمله عناوین تخصصی پرگستره قرار داده است، به گونه­ای که هر کس با اندک بضاعت علمی نمی­تواند اقدام به انجام این دو فریضه نماید. نگارنده در بخش اول بر این مدعاست که این دو فریضه از ماهیت­های مختلف و متعددی برخوردارند. مواردی ماهیت جهادی دارند، شماری داخل در باب نقد و انتقاد هستند، پاره­ای هم از جنس دعوت به خیر و نصیحت محسوب می­شوند، و همة این­ها سوای نوع فرهنگی معروف و منکر هستند. همچنین ارائة راهبردهایی برای خروج از آنچه که موجب مهجوریت این دو گردیده، عنوان «فریضة فراموش شده» را به آنها بخشیده است. وی سپس در بخش دوم به گونه­ای دیگر از معروف و منکر در فضای مجازی می­پردازد و پرده از رازهای نهفتة آن برمی­دارد. نوع پژوهش در بحث حاضر بنیادی ـ راهبردی است، و سبک آن توصیفی، با شیوة اسنادی کتابخانه­ای/آرشیوی می­باشد.}, keywords_fa = {فریضه,امر به معروف,نهی از منکر,نقد سازنده,هنجار و ناهنجار فرهنگی,ارزش‌های دینی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_699.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_699_7ec8a606f03d2ef38d466b32c3280f78.pdf} } @article { author = {زارعی, میکائیل}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {95-128}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هوش معنوی از نگاه اسلام و مکاتب غربی}, abstract_fa = {از جمله موضوعاتی که امروزه به طور وسیعی، در پاسخ به محیط­های متلاطم و پیچیده در سازمان­ها به آن توجه می­شود معنویت و اخلاق است. هوش معنوی خاص انسان بوده و از طریق آگاهی از یک بعد متعالی می­آید، هوشی تحول­پذیر است که به انسان قدرت می­بخشد تا خلاق باشد و قوانین و نقش­ها را دست­خوش تغییرات خود نماید، قادر به انجام اصلاحات بی­شمار گردد و بتواند شرایط را به بهترین شکل متحول کند. بروز خود تمام عیار کارکنان و رفتارهای برتر در کار با ورود معنویت به سازمان میسر خواهد بود. در این مقاله پس از ارائة تعریف هوش و معنویت، به نظرات مختلفی که در مورد هوش معنوی وجود دارند، پرداخته شده است. ابعاد و ویژگی­های هر یک از آنها از نگاه اسلام و غرب مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است تا مدلی با توجه به این دو دیدگاه ارائه شود. همچنین در این تحقیق مؤلفه­های موجود در هوش معنوی از نگاه اسلام و غرب با هم مقایسه شده­اند که در نهایت به این نتیجه رسیده شد که مؤلفه­های موجود در هوش معنوی اندیشمندان غربی همگی به نوعی در مؤلفه­های اسلامی موجود هستند و چه بسا از دیدگاه اسلام هوش معنوی کامل­تر و عمیق­تر بیان شده که می­تواند راحت­تر به حل مسائل موجود بپردازد.}, keywords_fa = {هوش,معنویت,هوش معنوی,مؤلفه‌های هوش معنوی غرب,مؤلفه‌های هوش معنوی اسلام}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_700.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_700_573275b98a6e141d2317fe2e7f18a74e.pdf} } @article { author = {جلائیان اکبر نیا, علی and جعفری, قاسم and پوربافرانی, علیرضا and یزدانی, فهیمه}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {129-148}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حمایت از تولیدات ملی و قاعده نفی سبیل}, abstract_fa = {مفهوم تولید ملی، در حقیقت یکی از ابعاد مهم انقلاب اسلامی در موضوع استقلال است. استقلال به مفهوم واقعی‌اش، ترجمان قاعدة «نفی سبیل» است. این قاعدة فقهی برگرفته از آیة شریفة قرآن )لَنْ‏ یَجْعَلَ‏ اللهُ‏ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً(است و معنی آن این است که خداوند اجازة هیچ‌گونه وابستگی در جامعة اسلامی نمی‌دهد. توجه به تولید ملی و افزایش آن، به معنای خودکفایی در آن زمینه و دست یافتن به استقلال اقتصادی است. البته توجه به این نکته ضروری است که پذیرش اندیشة نفی سبیل به معنای قطع ارتباط با دیگر کشورها نیست. در نگارش حاضر، نگارنده با بررسی قاعدة نفی سبیل و حمایت از تولیدات ملی، به ارتباطی بدیع بین این  دو موضوع رسیده است که عبارت است از حمایت از تولیدات ملی یکی از مقدمات واجب قاعدة نفی سبیل است.}, keywords_fa = {قاعدة نفی سبیل,استقلال اقتصادی,حمایت از تولیدات ملی,خود‌کفایی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_701.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_701_8b02d945fee303e2bafaa194d8abd0e8.pdf} } @article { author = {موسوی, ستاره}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {149-176}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عزت نفس و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و احادیث}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر ماهیت شناسی عزت نفس و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و احادیث بوده، که در این رابطه به بیان مفهوم عزت نفس و جایگاه آن، آثار فردی و اجتماعی عزت نفس از دیدگاه قرآن و احادیث پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی می­باشد که با توجه به ماهیت موضوع، روش مروری ـ تحلیلی بوده که از طریق بررسی اسناد و مدارک به گردآوری اطلاعات از کتابخانه­ها، مراکز اسناد و مدارک علمی­، مقاله­ها و سایر پژوهش­های انجام گرفته در این زمینه پرداخته است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. پس از تحلیل یافته­های پژوهش، نتایج نشان می­دهد که عزت نفس به معنای احساس ارزش­مند بودن است که منجر به نفوذ ناپذیری انسان شده و مانع از مغلوب شدن وی می­گردد. احساس ارزش­مندی، تن ندادن به ذلت و خواری، پرورش شخصیت مستحکم و موفق، تقویت اراده و خودباوری، آراستگی به کمالات اخلاقی و استقلال و خود اعتمادی، از آثار فردی عزت نفس و طاغوت ستیزی و ستم گریزی، هنجاریابی اخلاقی وتقویت هنجارهای اخلاقی از آثار اجتماعی عزت نفس از دیدگاه قرآن و احادیث می­باشد.}, keywords_fa = {عزت نفس,کرامت,انسان,قرآن,حدیث,آثار تربیتی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_702.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_702_cbda11d15bcc5af94743a1b40c3db54d.pdf} } @article { author = {عطافر, علی and نامدارجویمی, احسان}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {177-228}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ریشه‌یابی گرایش به تنوع‌طلبی در جامعه اسلامی و غربی}, abstract_fa = {در این تحقیق به دنبال این هستیم که سیاستمداران و مدیران غربی با توجه به کدام نیازها و کدام سرمایه­های انسانی، میل به تنوع­گرایی مبتنی بر الگوی غربی را نهادینه کرده­اند تا بتوان به کمک این مهم و مهندسی معکوس این فرایند الگوهای مبتنی بر فرهنگ، اجتماع و اقتصاد غربی را در هم شکست و بتوان برای آن جایگزین و یا الگوهایی متناسب با الگوی ایرانی ـ اسلامی پرورید و در جامعه اشاعه داد و حتی به کشورهای دیگر صادر کرد. تحقیق از جهت هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش به صورت مروری و تحلیلی صورت گرفته است، تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل انتزاعی و محتواست. تنوع­گرایی و تنوع­طلبی در جواب نمادهای اقتصادی ـ اجتماعی ـ فرهنگی به وجودآمده است و برای ارضای نیازهای ثانویه، تبیین شده که ابتدا در نیازهای اولیه و در نهایت در نیازهای ثانویه تجلی می­یابد. به طور کلی تنوع طلبی در راستای الگوی مبتنی بر مادی­گرایی غربی و لذت­طلبی صرف به وجود آمده است و از این رو می­توانست به جای این تنوع­طلبی، الگوهای دیگری طراحی و تبیین شود، اما با الگوی مادی­گرایانه و غربی تناقض دارد وگرنه می­توانست سادگی به جای تنوع صرف و یا تنوع نسبی به جای تنوع صرف معرفی و نمادسازی شود.}, keywords_fa = {الگوی غربی,الگوی ایرانی و اسلامی,تنوع‌گرایی,سرمایة اقتصادی,سرمایة فرهنگی,سرمایة اجتماعی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_703.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_703_347c93293cb2d274584ee6ffc4b28809.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {1-2}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست}, abstract_fa = {فهرست}, keywords_fa = {فهرست}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_704.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_704_6512230e7f397f4e5f21308af95ff8cb.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {105}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه}, abstract_fa = {شناسنامه}, keywords_fa = {}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_705.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_705_34f6820c77d367d848e567ab02d14ac0.pdf} }