@article { author = {اصغری, محمود}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {3-28}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش ایمان در تحقق همدلی دولت و ملت و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در صدد تبیین «نقش ایمان در تحقق همدلی دولت و ملت و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی» است؛ تا از این طریق گامی هر چند کوتاه در جهت تحقق برخی از ابعاد اقتصاد مقاومتی و عوامل تأثیرگذار بر آن و گفتمان­سازی آن به ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی که در بند بیست و یکم ابلاغیة سیاست­های اقتصاد مقاومتی آمده بردارد. آنچه مسلم است دین و ایمان به واسطة رابطة قلبی که بین انسان‌ها ایجاد می­کند، نوعی همدلی و همبستگی را در بین آنها به ارمغان می‌آورد. نقش اجتماعی دین و ایمان در همدلی و هم­اندیشی و انسجام اجتماعی انسان­ها ظهور و بروز دارد، زیرا ارزش‌هایی که زیربنای  الزامات اجتماعی هستند، در بین دینداران‌ مشترک‌اند. از جمله این ارزش­ها همدلی و انسجام اجتماعی در بین دولت و ملت است که از یک سو لازمة زندگی مؤمنانة همدلی و هم­سویی در زندگی اجتماعی و نظام دینی است که به بیان قرآن کریم: مؤمنان حقیقی کسانی هستند که به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر9 اعتقاد قلبی دارند و چون با او بر سر امری از امور عمومی اجتماع و اتفاق کنند، استوار خواهند ماند (نور/62). از دیگر سو به برکت این همدلی و انسجام اجتماعی است که می­توان تغییر و تحولات اقتصادی اجتماعی را به وجود آورد که از جمله این تحولات تغییر و تحول در سیستم اقتصادی کشور در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی است. پژوهش حاضر با به کارگیری روش توصیفی و تحلیل محتوی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای به بررسی این مسأله پرداخته است.}, keywords_fa = {ایمان,همدلی,اقتصاد مقاومتی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_579.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_579_7879ebc186b5377ae7ba51cb4340f502.pdf} } @article { author = {خیاط, علی and جانفزا, علی}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {29-54}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازدارنده‌های ارتباط در گفتار و رفتار امام رضا علیه السلام}, abstract_fa = {معصومان: به عنوان تبیین کنندگان وحی وظیفه داشتند با گفتار و رفتار خود، پیروان دین مبین اسلام را با بایدها و نبایدهای زیستن آشنا نمایند. انسان به عنوان موجودی اجتماعی چاره­ای جز ایجاد ارتباط با هم­نوعان ندارد و در این راستا اگر بخواهد ارتباطی اثربخش با هم­نوعان برقرار نماید، باید از پاره­ای عوامل مؤثر بهره­گیری کند و از بخشی بازدارنده­های ارتباط دوری گزیند. این نوشتار با هدف استخراج و دسته­بندی پاره­ای از موانع و بازدارنده­های ارتباط اثربخش در گفتار و رفتار امام رضا7 تدوین شده است. این بازدارنده­ها در ابواب مختلف حدیثی و نه فقط در ابواب اخلاقی احادیث ایشان به چشم می­خورد. تنوع سه دورة مختلف در دوران امامت ایشان و نگاه ویژه از حیث ارتباطی به احادیث آن امام همام می­تواند الگویی ویژه برای شیوة رفتاری مدیران و بلکه همة علاقه­مندان به خاندان اهل­بیت: باشد. در این نوشتار، که به شیوة کتابخانه­ای سامان یافته است، بازدارنده­ها در دو گروه کلی درونی و بیرونی تقسیم شده که اجمالاً بازدارنده­هایی همچون شیطان و نفس اماره، تحقیر، حسد، دروغ، بخل، فخر فروشی، بهتان، تکبر، غیبت، کینه و عداوت، ترس و بدزبانی به عنوان موانع ارتباط آورده شده است. شوخی بیش از حد، مشاجره، نسبت ناروا، خشم، مجادله، محدود نمودن ارتباط، بی­توجهی به احساسات طرف مقابل، تفاوت برخورد، هم­نشینی با بدان، پیام­های غیر کلامی نامناسب، ستایش افراطی مخاطب و نصیحت از دیگر بازدارنده­های ارتباط است که شواهد آن را در احادیث امام رضا7 یافته­ایم.}, keywords_fa = {بازدارنده‌ها,مخاطب,امام رضاعلیه السلام}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_580.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_580_ef813c40465e18982b61b8e5ae4106ac.pdf} } @article { author = {رمضانی, فاطمه}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {55-74}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فرزندخواهی در سبک‌های زندگی دنیا گرایانه، دنیا گریزانه و اسلامی}, abstract_fa = {تاریخ اندیشة اجتماعی از وجود سه گونة کلی از سبک زندگی حکایت دارد؛ سبک زندگی دنیاگرایانه، دنیاگریزانه و اسلامی. پاسخ این سؤالات که «سبک زندگی دنیاگرایان و دنیاگریزان، و نگاه آنان به فرزندآوری چگونه است و آیا سبک زندگی آنان با سبک زندگی اسلامی، و نگاه اسلام به فرزند و فرزندآوری تطابق دارد یا خیر؟»، هدفی است که مقالة حاضر با روش توصیفی ـ استنباطی، دنبال می­کند. نتایج حاصل از این تحقیق بیان­گر آن است که در سبک زندگی دنیاگرایانه لذت و بهره­مندی­های دنیایی برای فرد ملاک است، بنابراین در بحث فرزندخواهی نیز وقتی فرزند با لذت و خوشی و بهره­مندی­های وی هماهنگ بوده و در تعارض نباشد مورد اقبال قرار می­گیرد. در سبک زندگی دنیاگریزانه نیز چون تعالی روحی و آخرت منهای دنیا، مد نظر قائلان بدان است، و فرزند نیز بخشی از خوشی­ها و لذت­های دنیایی محسوب می­شود، فرزندخواهی و فرزندداری مورد توجه و اقبال نیست، اما در نظر اسلام دو سبک زندگی فوق و متناسب با آن، دیدگاه این عده به فرزند و فرزندخواهی مورد نقد و تردید است. دیدگاه اسلامی دنیا و آخرت را توأمان مد نظر دارد، و فرزند و فرزندخواهی را با نظر به منافع دنیوی و اخروی آن مورد توجه و تشویق قرار می­دهد.}, keywords_fa = {اسلام,دنیاگرایی,دنیاگریزی,سبک زندگی,فرزندخواهی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_581.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_581_3408df0e0c8a7d6e3594fac9508b43b8.pdf} } @article { author = {آقامحمدی, جواد and اسدی, سیداحسن}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {75-102}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شایستگی‌های مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {در فرایند تربیت، مربیان که به لحاظ کسب شایستگی­های فردی و جمعی و وصول به مرتبة شایسته­ای از حیات طیبه مسؤولیت کمک به هدایت متربیان را به عهده گرفته­اند، نقش اصلی را در طراحی و انجام تدابیر و اقدامات زمینه­ساز تکوین و تعالی پیوستة هویت متربیان به عهده دارند و گام نخست و محوری در این فرایند را با فراهم آوردن شایستة مقتضیات رشد متربیان و رفع و دفع موانع آن برمی­دارند. این مقاله با هدف بررسی شایستگی­ها و صلاحیت­های مورد نیاز معلمان در تربیت اجتماعی و سیاسی دانش­آموزان مبتنی بر آموزه­های اسلامی تدوین شده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. از منابع و متون کتابخانه­ای جهت گردآوری و بررسی اطلاعات استفاده شده است. مبنای نظری تحقیق حاضر، آموزه­های اسلامی و متون و منابع معتبر بوده است. یافته­های تحقیق حاضر در زمینة کسب شایستگی­ها مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی که مستخرج از متون معتبر و اسناد ارزش­مندی همچون قرآن کریم و نهج­البلاغه بوده است، عبارتند از: داشتن تربیت اخلاقی و ایمانی، مسؤولیت­پذیری، عدالت تربیتی، داشتن بصیرت و آینده­نگری، ظلم­ستیزی و نفی استکبار، آراستگی باطنی و ظاهری، اعتدال و میانه­روی و قانون­مندی و پرهیز از خودمحوری و قانون­گریزی.}, keywords_fa = {شایستگی,تربیت اسلامی,تربیت سیاسی و اجتماعی,معلمان,دانش‌آموزان,آموزه‌های اسلامی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_582.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_582_2e5b2fed6050d62b0c1ba47c02d99a88.pdf} } @article { author = {نساج, حمید and پوررنجبر, مهدیه and نظری, مینا}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {103-130}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه آزادی در منظومة فکری شهید بهشتی}, abstract_fa = {در میان مؤلفه­هایی که مقوم معنایی دنیای مدرن هستند، بی­تردید مفهوم آزادی، اگر در رتبة نخست نباشد، در نخستین مرتبه­ها جای دارد. نسبت اسلام و آزادی همواره محل بحث صاحب­نظران بوده و نظریات متعدد و گاه متضادی طرح شده است. انقلاب اسلامی ایران از جدی­ترین مجال­هایی بود که نسبت اسلام و آزادی را در عمل به آزمون گذارد. این نوشتار متکفل بحث نسبت اسلام و آزادی از دیدگاه یکی از برجسته­ترین اندیشمندان انقلاب اسلامی است که نقشی بی­بدیل در تدوین قانون اساسی داشت. شهید بهشتی; به خلاف روی­کردهای مطلق­نگر و انکاری، نگاهی منصفانه و نقادانه به لیبرالیسم داشته و کوشیده است با تمیز سره از ناسره، ارزیابی علمی و دقیقی از این مکتب فکری ارائه دهد و در نهایت پس از تبیین نظری نسبت اسلام و آزادی با ارائة راه­کارهای عملی نسبت آزادی در نظام نوپای اسلامی را بیان کند. روش تحقیق این نوشتار هرمنوتیک مضاعف می­باشد و آثار و تألیفات شهید بهشتی; مورد خوانش مضاعف نویسندگان قرار گرفته است.}, keywords_fa = {سید محمد حسینی بهشتی,، آزادی، لیبرالیسم، اسلام، اندیشة اسلامی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_583.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_583_b36888d821ad34c679c7985d3909a609.pdf} } @article { author = {زمانی محجوب, حبیب and گرامیان دهدشت, اعظم السادات}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {131-150}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {موانع برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در مؤسسات آموزش عالی}, abstract_fa = {برگزاری کرسی­های آزاداندیشی یکی از جدی­ترین خواسته­های مقام معظم رهبری است که همواره در دیدارهایشان با دانشجویان و اساتید مطرح فرموده­اند. با وجود این هنوز این مطالبه و دغدغه از سوی مؤسسات آموزش عالی کشور مورد توجه قرار نگرفته است و چنان که باید و شاید اجرایی نشده است. مسألة این نوشتار این است که «چرا با وجود تأکید مقام معظم رهبری، کرسی‌های آزاداندیشی در مؤسسات آموزش عالی کشور برگزار نمی‌شود؟». در پژوهش حاضر که پژوهشی میان­رشته­ای است، اطلاعات مورد نیاز مرتبط با کرسی­های آزاداندیشی، با روش کتابخانه­ای و مصاحبه، گردآوری و سپس موانع برگزاری کرسی­های آزاداندیشی و راه­کارهای برون­رفت از آن ارائه شده است.}, keywords_fa = {کرسی‌های آزاداندیشی,مؤسسات آموزش عالی,دانشگاه,دانشجو,مقام معظم رهبری}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_584.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_584_7a1f6f60145dccb30181a23ac2f5fe4b.pdf} } @article { author = {اخگر, مسعود and خلیلی, معصومه}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {151-181}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مؤلفه‌های تربیت شهروندی از منظر قرآن و سنت}, abstract_fa = {هدف این نوشتار، بازشناسی و بررسی مؤلفه­های تربیت شهروندی از منظر قرآن کریم و اهل­بیت: بوده است. در این راستا با بهره­گیری از رویکرد کیفی و با روش کتابخانه­ای و اسنادی، به اجمال پس از بازبینی منابع، مؤلفه­های تربیت شهروندی از دیدگاه قرآن کریم و اهل­بیت: توصیف و احصاء شده است. مؤلفه­های تربیت شهروندی مطابق با دیدگاه قرآن کریم و اهل­بیت: و در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری به شرح زیر است. بعد شناختی شامل دانایی­محوری، برابری، آزادی بیان و اندیشه، تفکر انتقادی، حقوق بشر، شور و مشورت؛ بعد عاطفی شامل احساس تعهد، وطن­دوستی، نوع­دوستی، مسؤولیت­پذیری، عزت و اعتماد به نفس و حسن ظن؛ بعد رفتاری شامل اطاعت از قانون، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، تحمل و سعة صدر، امانت­داری، احترام و حفظ کرامت انسانی می­باشد، که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است.}, keywords_fa = {تربیت شهروندی,بعد شناختی,بعد عاطفی,بعد رفتاری}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_585.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_585_599a4a8762ffd63b626ec585bc8c9537.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {1-2}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست مقالات}, abstract_fa = {فهرست مقالات مجله شماره 109}, keywords_fa = {فهرست,شماره}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_586.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_586_6a34b93313d9a61de9c87793ef40c93b.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {109}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه}, abstract_fa = {شناسنامه مجله 109}, keywords_fa = {شناسنامه}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_587.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_587_9954a3a85380a94b5e1041b6a67a4bb6.pdf} }