دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822نقش ایمان در تحقق همدلی دولت و ملت و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی328579FAمحموداصغریپژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200629پژوهش حاضر در صدد تبیین «نقش ایمان در تحقق همدلی دولت و ملت و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی» است؛ تا از این طریق گامی هر چند کوتاه در جهت تحقق برخی از ابعاد اقتصاد مقاومتی و عوامل تأثیرگذار بر آن و گفتمانسازی آن به ویژه در محیطهای علمی، آموزشی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی که در بند بیست و یکم ابلاغیة سیاستهای اقتصاد مقاومتی آمده بردارد.
آنچه مسلم است دین و ایمان به واسطة رابطة قلبی که بین انسانها ایجاد<br /> میکند، نوعی همدلی و همبستگی را در بین آنها به ارمغان میآورد. نقش اجتماعی دین و ایمان در همدلی و هماندیشی و انسجام اجتماعی انسانها ظهور و بروز دارد، زیرا ارزشهایی که زیربنای الزامات اجتماعی هستند، در بین دینداران مشترکاند. از جمله این ارزشها همدلی و انسجام اجتماعی در بین دولت و ملت است که از یک سو لازمة زندگی مؤمنانة همدلی و<br /> همسویی در زندگی اجتماعی و نظام دینی است که به بیان قرآن کریم: مؤمنان حقیقی کسانی هستند که به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر9 اعتقاد قلبی دارند و چون با او بر سر امری از امور عمومی اجتماع و اتفاق کنند، استوار خواهند ماند (نور/62). از دیگر سو به برکت این همدلی و انسجام اجتماعی است که میتوان تغییر و تحولات اقتصادی اجتماعی را به وجود آورد که از جمله این تحولات تغییر و تحول در سیستم اقتصادی کشور در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.
پژوهش حاضر با به کارگیری روش توصیفی و تحلیل محتوی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی این مسأله پرداخته است.دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822بازدارندههای ارتباط در گفتار و رفتار امام رضا علیه السلام2954580FAعلیخیاطعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویعلیجانفزاJournal Article20200629معصومان: به عنوان تبیین کنندگان وحی وظیفه داشتند با گفتار و رفتار خود، پیروان دین مبین اسلام را با بایدها و نبایدهای زیستن آشنا نمایند. انسان به عنوان موجودی اجتماعی چارهای جز ایجاد ارتباط با همنوعان ندارد و در این راستا اگر بخواهد ارتباطی اثربخش با همنوعان برقرار نماید، باید از<br /> پارهای عوامل مؤثر بهرهگیری کند و از بخشی بازدارندههای ارتباط دوری گزیند.
این نوشتار با هدف استخراج و دستهبندی پارهای از موانع و بازدارندههای ارتباط اثربخش در گفتار و رفتار امام رضا7 تدوین شده است. این بازدارندهها در ابواب مختلف حدیثی و نه فقط در ابواب اخلاقی احادیث ایشان به چشم میخورد.
تنوع سه دورة مختلف در دوران امامت ایشان و نگاه ویژه از حیث ارتباطی به احادیث آن امام همام میتواند الگویی ویژه برای شیوة رفتاری مدیران و بلکه همة علاقهمندان به خاندان اهلبیت: باشد.
در این نوشتار، که به شیوة کتابخانهای سامان یافته است، بازدارندهها در دو گروه کلی درونی و بیرونی تقسیم شده که اجمالاً بازدارندههایی همچون شیطان و نفس اماره، تحقیر، حسد، دروغ، بخل، فخر فروشی، بهتان، تکبر، غیبت، کینه و عداوت، ترس و بدزبانی به عنوان موانع ارتباط آورده شده است.
شوخی بیش از حد، مشاجره، نسبت ناروا، خشم، مجادله، محدود نمودن ارتباط، بیتوجهی به احساسات طرف مقابل، تفاوت برخورد، همنشینی با بدان، پیامهای غیر کلامی نامناسب، ستایش افراطی مخاطب و نصیحت از دیگر بازدارندههای ارتباط است که شواهد آن را در احادیث امام رضا7 یافتهایم.دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822فرزندخواهی در سبکهای زندگی دنیا گرایانه، دنیا گریزانه و اسلامی5574581FAفاطمهرمضانیدانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه اصفهان (نویسندة مسؤول)Journal Article20200629تاریخ اندیشة اجتماعی از وجود سه گونة کلی از سبک زندگی حکایت دارد؛ سبک زندگی دنیاگرایانه، دنیاگریزانه و اسلامی. پاسخ این سؤالات که «سبک زندگی دنیاگرایان و دنیاگریزان، و نگاه آنان به فرزندآوری چگونه است و آیا سبک زندگی آنان با سبک زندگی اسلامی، و نگاه اسلام به فرزند و فرزندآوری تطابق دارد یا خیر؟»، هدفی است که مقالة حاضر با روش توصیفی ـ استنباطی، دنبال میکند.
نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که در سبک زندگی دنیاگرایانه لذت و بهرهمندیهای دنیایی برای فرد ملاک است، بنابراین در بحث فرزندخواهی نیز وقتی فرزند با لذت و خوشی و بهرهمندیهای وی هماهنگ بوده و در تعارض نباشد مورد اقبال قرار میگیرد. در سبک زندگی دنیاگریزانه نیز چون تعالی روحی و آخرت منهای دنیا، مد نظر قائلان بدان است، و فرزند نیز بخشی از خوشیها و لذتهای دنیایی محسوب میشود، فرزندخواهی و فرزندداری مورد توجه و اقبال نیست، اما در نظر اسلام دو سبک زندگی فوق و متناسب با آن، دیدگاه این عده به فرزند و فرزندخواهی مورد نقد و تردید است. دیدگاه اسلامی دنیا و آخرت را توأمان مد نظر دارد، و فرزند و فرزندخواهی را با نظر به منافع دنیوی و اخروی آن مورد توجه و تشویق قرار میدهد.دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822شایستگیهای مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان75102582FAجوادآقامحمدیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، آموزش و پرورش کردستانسیداحسناسدیکارشناس ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران ـ مدرس دانشگاه فرهنگیان سنندجJournal Article20200629در فرایند تربیت، مربیان که به لحاظ کسب شایستگیهای فردی و جمعی و وصول به مرتبة شایستهای از حیات طیبه مسؤولیت کمک به هدایت متربیان را به عهده گرفتهاند، نقش اصلی را در طراحی و انجام تدابیر و اقدامات زمینهساز تکوین و تعالی پیوستة هویت متربیان به عهده دارند و گام نخست و محوری در این فرایند را با فراهم آوردن شایستة مقتضیات رشد متربیان و رفع و دفع موانع آن برمیدارند. این مقاله با هدف بررسی شایستگیها و صلاحیتهای مورد نیاز معلمان در تربیت اجتماعی و سیاسی دانشآموزان مبتنی بر<br /> آموزههای اسلامی تدوین شده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. از منابع و متون کتابخانهای جهت گردآوری و بررسی اطلاعات استفاده شده است. مبنای نظری تحقیق حاضر، آموزههای اسلامی و متون و منابع معتبر بوده است. یافتههای تحقیق حاضر در زمینة کسب شایستگیها مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی که مستخرج از متون معتبر و اسناد ارزشمندی همچون قرآن کریم و نهجالبلاغه بوده است، عبارتند از: داشتن تربیت اخلاقی و ایمانی، مسؤولیتپذیری، عدالت تربیتی، داشتن بصیرت و آیندهنگری، ظلمستیزی و نفی استکبار، آراستگی باطنی و ظاهری، اعتدال و میانهروی و قانونمندی و پرهیز از خودمحوری و قانونگریزی.دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822جایگاه آزادی در منظومة فکری شهید بهشتی103130583FAحمیدنساجاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمهدیهپوررنجبردانشآموختة علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمینانظریدانشآموختة علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20200629در میان مؤلفههایی که مقوم معنایی دنیای مدرن هستند، بیتردید مفهوم آزادی، اگر در رتبة نخست نباشد، در نخستین مرتبهها جای دارد. نسبت اسلام و آزادی همواره محل بحث صاحبنظران بوده و نظریات متعدد و گاه متضادی طرح شده است. انقلاب اسلامی ایران از جدیترین مجالهایی بود که نسبت اسلام و آزادی را در عمل به آزمون گذارد. این نوشتار متکفل بحث نسبت اسلام و آزادی از دیدگاه یکی از برجستهترین اندیشمندان انقلاب اسلامی است که نقشی بیبدیل در تدوین قانون اساسی داشت. شهید بهشتی; به خلاف رویکردهای مطلقنگر و انکاری، نگاهی منصفانه و نقادانه به لیبرالیسم داشته و کوشیده است با تمیز سره از ناسره، ارزیابی علمی و دقیقی از این مکتب فکری ارائه دهد و در نهایت پس از تبیین نظری نسبت اسلام و آزادی با ارائة راهکارهای عملی نسبت آزادی در نظام نوپای اسلامی را بیان کند. روش تحقیق این نوشتار هرمنوتیک مضاعف میباشد و آثار و تألیفات شهید بهشتی; مورد خوانش مضاعف نویسندگان قرار گرفته است.دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822موانع برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در مؤسسات آموزش عالی131150584FAحبیبزمانی محجوباستادیار تاریخ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادقاعظم الساداتگرامیان دهدشتکارشناس علوم تربیتیJournal Article20200629برگزاری کرسیهای آزاداندیشی یکی از جدیترین خواستههای مقام معظم رهبری است که همواره در دیدارهایشان با دانشجویان و اساتید مطرح فرمودهاند. با وجود این هنوز این مطالبه و دغدغه از سوی مؤسسات آموزش عالی کشور مورد توجه قرار نگرفته است و چنان که باید و شاید اجرایی نشده است.
مسألة این نوشتار این است که «چرا با وجود تأکید مقام معظم رهبری، کرسیهای آزاداندیشی در مؤسسات آموزش عالی کشور برگزار نمیشود؟».
در پژوهش حاضر که پژوهشی میانرشتهای است، اطلاعات مورد نیاز مرتبط با کرسیهای آزاداندیشی، با روش کتابخانهای و مصاحبه، گردآوری و سپس موانع برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و راهکارهای برونرفت از آن ارائه شده است.دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822مؤلفههای تربیت شهروندی از منظر قرآن و سنت151181585FAمسعوداخگرکارشناس پیوسته رستة علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهانمعصومهخلیلیکارشناس ارشد تاریخ و فلسفة آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانJournal Article20200629هدف این نوشتار، بازشناسی و بررسی مؤلفههای تربیت شهروندی از منظر قرآن کریم و اهلبیت: بوده است. در این راستا با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش کتابخانهای و اسنادی، به اجمال پس از بازبینی منابع،<br /> مؤلفههای تربیت شهروندی از دیدگاه قرآن کریم و اهلبیت: توصیف و احصاء شده است. مؤلفههای تربیت شهروندی مطابق با دیدگاه قرآن کریم و اهلبیت: و در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری به شرح زیر است. بعد شناختی شامل داناییمحوری، برابری، آزادی بیان و اندیشه، تفکر انتقادی، حقوق بشر، شور و مشورت؛ بعد عاطفی شامل احساس تعهد، وطندوستی، نوعدوستی، مسؤولیتپذیری، عزت و اعتماد به نفس و حسن ظن؛ بعد رفتاری شامل اطاعت از قانون، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، تحمل و سعة صدر، امانتداری، احترام و حفظ کرامت انسانی میباشد، که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است.دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822فهرست مقالات12586FAJournal Article20200629فهرست مقالات مجله شماره 109دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210920160822شناسنامه587FAJournal Article20200629شناسنامه مجله 109