دانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521اقتصاد مقاومتی و رابطة آن با ارزشها و هنجارهای اقتصادی ـ اجتماعی (با رویکردآسیبشناسانه به نگاه ارزشی و هنجاری به مصرفگرایی)330590FAمحموداصغریپژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200629نویسنده در این مقاله در پی تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی رابطة اقتصاد مقاومتی با ارزشها و هنجارهای اقتصادی ـ اجتماعی (با رویکرد<br /> آسیبشناسانه به نگاه ارزشی و هنجاری به مصرفگرایی) است؛ زیرا مسلم است نظام اسلامی برای تداوم حیات اقتصادی خود همراه با استقلال و عزت اجتماعی، لازم است در گام اول، نیازهای اساسی و حیاتی جامعة خود را با استفاده از منابع و عوامل تولید، با بهترین و اثربخشترین شیوه و پرهیز از اتلاف و تضییع منابع تأمین کند. هر چه منابع و عوامل تولید در جهت رسیدن به رشد و توسعة اقتصادی بهتر استفاده شود و کمتر معطل و راکد بماند یا اتلاف و تضییع شود، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی شتاب بیشتری خواهد گرفت. بیتردید این امر مهم زمانی میسر است که بستر اجتماعی آن نیز فراهم باشد. آنچه که این بستر را آماده میسازد ارزشها و هنجارهای مناسب با این تحول عظیم در زمینة اقتصادی است. بنابراین، فرض ما در این مقاله بر این است که رابطة تنگاتنگی بین ارزشها و هنجارهای اقتصادی ـ اجتماعی با اقتصاد مقاومتی وجود دارد که بدون وجود این ارزشها و هنجارها دستیابی به اقتصاد مقاومتی با چالشی جدی روبرو است.https://iss.razavi.ac.ir/article_590_81fb6378f592024930bccb9aefa56314.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521عوامل موفقیت با رویکرد علمی ـ دینی3154591FAعلی احمدپناهیهیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200629عوامل موفقیت در زندگی دنیوی و اخروی از موضوعاتی است که در مکاتب و آئینهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. در هر کدام از آنها متناسب با جهانبینی و نوع نگاهی که به زندگی و هدف آن دارند، توصیهها و دستوراتی در رابطه با عوامل موفقیت و سعادت بیان کردهاند، که البته بسیاری از آن توصیهها با مبانی اعتقادی اسلام هماهنگی ندارد و یکجانبهنگری شده و از جامعیت لازم برخوردار نیست. در آموزههای دینی و تربیتی اسلام، نکات ارزشمندی در رابطه با زمینههای موفقیت و بالندگی بیان گردیده است. در این نوشتار سعی شده با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی، به عوامل موفقیت از نگاه دینی و با تحلیل علمی ـ روانشناختی، پرداخته شود. با تتبع و دقت در آموزههای دینی میتوان نتیجه گرفت که عوامل مختلفی، از جمله هدفمندی، پشتکار، اعتماد به نفس، خداباوری، دوری از گناه، ارادة قوی و...، از عوامل مهم موفقیت در زندگی هستند.https://iss.razavi.ac.ir/article_591_a8048c3562b0ba98e97b1ffdc44acd90.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521اسلام و راهکارهای کنترلی گزینش عقلانی5590592FAابراهیمعباس پوردانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی مؤسسة امام خمینیJournal Article20200629پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخهای قرآن کریم و روایات اهلبیت: به پرسشهایی است که در روایتهای گوناگون رویکرد گزینش عقلانی، پیرامون متغیرهای اثرگذار در کنترل کجروی مطرح است. لذا محورها و پرسشهای اساسی مورد نظر در این روایتها را گردآورده و آنها را در فهرستی موضوعی دستهبندی کردهایم. برای این کار، گزینش عقلانی را در نظریههای مختلف که به نحوی مرتبط با بحث گزینش و عقلانیت بود بررسی کردیم؛ نظریههایی که نقش انسان را در گزینشهای او مورد بررسی قرار دادهاند و با وجود اثرگذاری ساختارها و عوامل دیگر،گزینشگری و تأثیر ارادة انسان در محاسبة سود و زیان را خاطر نشان کردهاند. در چارچوب نظری این پژوهش، برای به دست آوردن مقولههای کنترلی مورد نیاز که بتوان آنها را به آیات و روایات عرضه کرد، به الگوهای کنترلی مطرح در نظریة گزینش عقلانی پرداختهایم. در نهایت محورهای این نظریه را در قالب چند مقولة اصلی مشخص نمودهایم. دستهبندی مقولهها براساس رویکرد کنترلی انجام گرفته و به سه راهکار پیشگیری موقعیتی و مجازات و طرد در این مورد اکتفا کردهایم. مقولهها به شکل پرسش بر قرآن کریم و منابع حدیثی شیعه، عرضه و محصول در قالب توصیف دیدگاههای قرآنی و حدیثی ناظر به آنها<br /> ساماندهی شده است. تحقیق از نوع «تحلیل محتوای توصیفی و کیفی» و هدف جزئی پژوهش «تحلیل محتوای قرآن و منابع روایی و تفسیری» است. موضوع نیز عبارت است از: «توصیف نگاه قرآن و احادیث شیعه پیرامون ابعاد نقشآفرینی «گزینش عقلانی» در کنترل کجروی.https://iss.razavi.ac.ir/article_592_e084fc5333f4d11771aaacf08ef9651b.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521بیانیههای محیط زیستی ریو و کیوتو از منظر منابع فقه اسلامی91110593FAرخشادحجازیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گروه محیط زیست (نویسندة مسؤول)Journal Article20200629امروزه یکی از مهمترین چالشهای جهانی در محیط زیست، تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیتهای انسانی میباشد. بیانیههای ریو و کیوتو به منظور مشارکت جهانی در کاهش تولید انتشار گازهای گلخانهای که سبب تغییرات اقلیمی در جهان شدهاند، ارائه گردیده است. دین مبین اسلام همواره انسان را به حفاظت و بهرهبرداری پایدار از منابع طبیعی فراخوانده است. احکام کلی و عام، احکام خاص و صریح دربارة محیط زیست در مبانی فقه اسلام آمده است. هدف از انجام این مقاله مروری بر بیانیههای ریو و کیوتو از منظر فقهی و انطباق شباهتهای موجود در اصول فصل تغییر اقلیم در بیانیههای ریو و کیوتو<br /> میباشد. دوری از مادیگرایی، اصلاح الگوی مصرف با تأکید بر منابع فقهی اسلام، همبستگی ملی و مشارکت عمومی و استفاده از فناوریهای سازگار با محیط زیست از جمله راهکارهایی است که در این مقاله ارائه گردیده است.https://iss.razavi.ac.ir/article_593_587de55867547529e03b36b64e4ef2c2.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521نگاهی علمی ـ دینی به اوقات فراغت111136594FAعلیحیدریدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثعلی اصغرهادیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثمجتبینوروزیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهدJournal Article20200629در گذشته تمدنها و اقوام مختلف نسبت به اوقات فراغت و نحوة استفاده از آن توجه نموده و برای آن برنامههای متفاوتی داشتند، که نمونههای آن را در بازیها، ورزشهای قهرمانی و هنرهایی همچون نقاشی و نقالی میتوان مشاهده نمود. در عصر جدید و با به وجود آمدن زندگی مدرن شهری و پیدایش امکانات و تکنولوژیهای جدید، اوقات فراغت و چگونگی استفاده از آن مورد توجه خاص قرار گرفت؛ چرا که در این دوران کار از زندگی خصوصی جدا شد و به ادارات و کارخانهها انتقال یافت و در نتیجه زمان فراغت و زمان کار از یکدیگر تفکیک گردید، به گونهای که به عقیدة برخی از کارشناسان، اوقات فراغت به معنای امروزی، مولود جوامع صنعتی است.
این نوشتار با هدف شناخت انواع اوقات فراغت از دیدگاه جامعهشناسی در جوامع کنونی با روش توصیفیتحلیلی به بررسی فواید و آسیبهای آن پرداخته سپس با بهرهگیری از کلام و سیرة معصومان:، اهمیت وقت و ضرورت استفاده از اوقات فراغت را در فرهنگ اسلامی به لحاظ جنبة فردی آن تبیین نموده و راهکارهایی جهت تنظیم صحیح اوقات شبانهروز، به منظور دستیابی به سبک زندگی اسلامی ارائه مینماید. بخش پایانی به جنبة اجتماعی اوقات فراغت پرداخته و پیشنهاداتی در آن زمینه ارائه گردیده که امید است مورد توجه مسؤولان و بهرهبرداری ایشان قرار گیرد.https://iss.razavi.ac.ir/article_594_82fbc7b8aee32aa8b3414552741aa1e0.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521اعجاز علمی قرآن در ارتباط با حرمت شرابخواری137160595FAحسیناسماعیلی. استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نورJournal Article20200629موضوع این مقاله، تحقیق دربارة اعجاز علمی قرآن در ارتباط با حرمت شرابخواری میباشد. ابتدا خمر معنا شده سپس به مراحل حرمت شراب پرداخته شده است. با توجه به این که شرابخواری در دوران جاهلیت رواج فراوان داشته است، حرمت آن به تدریج و مرحله به مرحله بیان شده است. همچنین به حکمتها و اسرار علمی حرمت آن و آثار شرابخواری در روایات و از نظر علوم پزشکی اشاره شده است. در پایان نتیجهگیری شده جلوگیری از نوشیدن شراب و حکم به پلید بودن آن یکی از معجزات علمی قرآن کریم است.https://iss.razavi.ac.ir/article_595_5b2e1e95630fd33244cfcb0a8302d86f.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521بررسی مقایسهای آسیبهای اجتماعی در بین دانشجویان با توجه به سبکهای زندگی غربی و اسلامی161181596FAمهدیهعبداللهیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزJournal Article20200629مهمترین مسألهای که امروزه جامعة ایران با آن روبرو است، سبکهای زندگی متفاوت در جامعه است که سبب سر درگمی جوانان و زمینة انحراف و آسیبهای اجتماعی آنان را فراهم میکند.
پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسهای آسیبهای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با توجه به سبکهای زندگی غربی و اسلامی انجام شده است.
روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع عِلِّی مقایسهای است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است که در سال تحصیلی 93ـ1392 مشغول به تحصیل میباشند. تعداد آنها برابر 22543 نفر برآورد شده است، که از این تعداد 12734 نفر دانشجوی مرد و 9809 نفر دانشجوی زن است. با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق برای بررسی آسیبهای اجتماعی از شاخصهای سرقت، اعتیاد به مواد، انحرافات جنسی، خودکشی، خشونت و فرار از خانه و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. از آزمون مانوا برای آزمون فرضیهها استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان داد که آسیبهای اجتماعی افراد دارای سبک زندگی اسلامی با افراد دارای سبک زندگی غربی متفاوت است.
با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود سبکهای زندگی اسلامی و غربی و آسیبهای ناشی از این دو به مردم آموزش داده شوند تا مردم سبک زندگی مناسب را انتخاب نمایند.https://iss.razavi.ac.ir/article_596_5e39cd9668e89e125f0744adc79921e5.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521فهرست12597FAJournal Article20200629فهرست مجلهhttps://iss.razavi.ac.ir/article_597_2fdad152eb14d3af2fa70cf11f68f5f9.pdfدانشگاه علوم اسلامی رضویپژوهش های اجتماعی اسلامی1029-01172210820160521شناسنامه598FAJournal Article20200629شناسنامهhttps://iss.razavi.ac.ir/article_598_42c61d65c539946f4e1b4f7cca427006.pdf