@article { author = {اصغری, محمود}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {111}, pages = {3-32}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اقتصاد مقاومتی، گفتمان راهبرد تولید ثروت در بستر نظام دینی از منظر رهبری}, abstract_fa = {رشد پر شتاب اقتصادی، افزایش بهره­وری، اشتغال­زایی پایدار، سیاست­گذاری جهت تربیت نیروی انسانی ماهر، اصلاح ساختار اقتصادی کشور، فرهنگ­سازی در حوزة تولید ملی و مصرف داخلی، تحقق چشم­انداز بیست ساله با رویکرد دینی، تحقق و اعتلای عزت اسلامی، دست­یابی به عدالت اجتماعی، اثبات کارامدی نظام اقتصادی کشور، و... این­ها در واقع همان راهبردهای کلی و دکترین­های اقتصاد مقاومتی هستند که به اعتقاد رهبری در بستر نظام اسلامی که نظامی دینی است باید تحقق یابد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که «آیا اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد عملی تولید ثروت می­تواند در بستر دینی به تولید ثروت بپردازد؟». به عبارت دیگر این مقاله در پی تبیین این مسأله است که «آیا آموزه­های دینی با تولید ثروت و رونق اقتصادی در نظام اجتماعی هم­خوانی دارد یا خیر؟». مدعای پژوهش حاضر با تکیه بر یافته­های آن  این است که نه تنها آموزه­های دینی با تولید ثروت و رشد و توسعة اقتصادی هم­خوانی دارد، بلکه تنها در بستر دینی است که رشد و توسعة پایدار، که لازمۀ آن تولید ثروت است، تحقق می­یابد. از این رو، اقتصاد مقاومتی در گفتمان رهبری به عنوان الگویی از اقتصاد اسلامی تنها در این بستر است که باید به تولید ثروت بپردازد، چون در این بستر است که می­تواند اهداف نظام اسلامی را برآورده سازد. در راستای اثبات چنین ادعایی مقاله، به روش توصیفی ـ تحلیلی، کاوشی در آموزه­های قرآن کریم خواهد داشت.}, keywords_fa = {اقتصاد مقاومتی,تولید ثروت,قرآن کریم,گفتمان رهبری}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_356.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_356_5153205e1878d611e899ba841b0f12e3.pdf} } @article { author = {اسدپور, عهدیه}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {111}, pages = {33-70}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازنمایی هویت اسلامی ـ ایرانی در اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای}, abstract_fa = {پژوهش حاضر بر آن است تا با مروری اجمالی بر دیدگاه­ها و بیانات مقام معظم رهبریK، بازنمایی هویت اسلامی ـ ایرانی را در اندیشه­ها، به ویژه نظریات دفاعی ایشان، دست یازد. این پژوهش، از حیث هدف، تحقیقی کاربردی؛ از منظر سطح تحلیل، از ماهیتی توصیفی ـ استنباطی برخوردار است و روشی که برای پیشبرد مطالعه و دست­یابی به اهداف مورد نظر، اتخاذ گردیده، روش اسنادی ـ تحلیلی است. داده­های مورد نیاز نیز از راه مطالعات کتابخانه­ای و اسنادی و با استفاده از ابزار فیش­برداری گردآوری شده است. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که مقام معظم رهبریK، در فرمایشات خویش، اهمیت وافری برای هویت اسلامی ـ ایرانی قائل بوده و مؤلفه­هایی همچون وجود روحیة معنوی، یاد خداوند و توکل به او، دوری از دنیاطلبی و زبان و ادبیات فارسی را معرفی می­نمایند. همچنین ایشان، دفاع از هویت اسلامی ـ ایرانی را به واسطة افسران و نیروهای مسلح در دورة جنگ نرم دانسته و وجود استقلال، اعتقاد و اعتماد مردم به هویت­شان، شناسایی و درک عمیق روش­های مورد استفاده دشمنان سلطه­جو را به عنوان ملزومات نگه­داشت فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی در نظر دارند. در نهایت براساس نتایج به دست آمده در پژوهش باید اظهار کرد راه­حلی که باید برای مقابله با دشمن در دوران جنگ نرم به کار بست، مجهز شدن به علم و فناوری و تجهیزات مدرن و استفاده از استراتژی نرمش قهرمانانه برای رسیدن به مقصود است.}, keywords_fa = {بازنمایی,هویت اسلامی ـ ایرانی,جنگ نرم,اندیشه‌های دفاعی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_357.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_357_4b6d3a3c65b45bc09f3f990005925920.pdf} } @article { author = {پیروزفر, سهیلا and حسینی محمدآباد, سید علی اصغر}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {111}, pages = {71-94}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش خانواده در تکوین هویت فردی فرزندان با تأکید بر آموزه‌های دینی}, abstract_fa = {خودشناسی و دست­یابی به هویت صحیح، سبب شناخت اهداف حقیقی در زندگی، وسایلی و راه­های رسیدن به آن اهداف و رفع موانع رسیدن به آنهاست. این نوشتار به بررسی نقش خانواده در دست­یابی فرزندان به هویت صحیح پرداخته است. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که خانواده­ها می­توانند با انتخاب نام مناسب برای فرزندان، هدیه و امانت الهی دانستن فرزندان، محبت به فرزندان، احترام به شخصیت آنان، کمک به خداشناسی و پرورش ایمان در کودک، تفاهم و همیاری، توجه به کودک و بازی با او، پرورش صحیح توانایی­های فرزندان، الگوی مناسب بودن برای فرزندان، توجه به لقمة حلال و حلال زادگی و... فرزندان را در نیل به هویت مناسب، یاری رسانند.}, keywords_fa = {هویت,بحران هویت,خانواده,تربیت کودک,آموزه‌های دینی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_358.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_358_25c7da1d24ab504a3fd5ffe1a1a6a047.pdf} } @article { author = {نجفی, محمد and نصرتی هشی, کمال}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {111}, pages = {95-126}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساده‌زیستی در آموزه‌های دینی و نقش آن در استحکام خانواده}, abstract_fa = {خانواده مناسب‌ترین جایگاه برای تأمین نیازهای انسانی و بهترین بستر برای ایجاد امنیت و آرامش روانی است، که بسیاری از نیازهای فردی و روان‌شناختی انسان در آن تأمین می‌گردد. در عصر حاضر، نظام خانواده دچار مشکلات و چالش‌های جدی شده است، که به تدریج آن را به سستی و تزلزل می‌کشاند، بنابراین تقویت این نهاد مقدس بیش از گذشته ضروری به نظر می‌رسد. همان طور که عیان است عوامل زیادی در تقویت این نهاد مؤثرند، که یکی از این عوامل ساده­زیستی است؛ بنابراین در این پژوهش با مراجعه به منابع دینی و به روش تحلیلی اسنادی، به تعریف ساده­زیستی و برخی اصطلاحات و واژه‌های مشابه آن اشاره شد، سپس اهمیت و  فلسفة ساده­زیستی در اسلام مورد تحلیل قرار گرفت و به آثار ساده­زیستی، همچون آسودگی، موفقیت در زندگی، سرمایه­گذاری، قدرت و آزادی اشاره و مشخص شد که در مقابل ساده­زیستی، تجمل­گرایی مطرح است که از آثار زیان­بار آن می­توان به زمینه­سازی برای گناهان، گسترش فقر در جامعه، تبدیل ارزش به ضد ارزش، اسراف، ناتوانی در انجام وظیفه و فراموشی یاد خدا و قیامت اشاره کرد و در نهایت با بررسی تأثیر ساده­زیستی بر استحکام خانواده­ها نقش اثرگذار آن آشکار گردید که در نهایت براساس متن راه­کارهایی برای پیاده­سازی ساده­زیستی در خانواده­ها ارائه شد.}, keywords_fa = {استحکام خانواده,ساده‌زیستی,زوجین,آموزه‌های دینی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_359.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_359_6c1568aa69adea70e88788037fea6239.pdf} } @article { author = {خانی مقدم, مهیار}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {111}, pages = {127-156}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بن مایه‌های اعتقادی نقش «مادری» زن در آموزه‌های وحیانی}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، بُن­مایه­های اعتقادیِ نقش «مادری»ِ زن در آموزه­های وحیانی بررسی و ساختار بینشی ارائه شده است که براساس آن، توانایی پاسخ­گویی به برخی از شبهات مرتبط به دست می­آید و بطلان برخی از نگرش­های انحرافی، آشکار می­گردد. بدین منظور، براساس سه شاخصة­ «هدایت» (ناظر به اصول توحید، نبوت و امامت)، «حکمت» (ناظر به اصول توحید و عدل) و «رضایت» (ناظر به اصول توحید و معاد) مطالب ساماندهی گردید که برجسته­­ترین نتایج به دست آمده از آن بدین قرار است: 1. شاخصه­های جسمی و روحی زن از یک سو و مجموعة حقوق و تکالیف مرتبط با نقش مادریِ او از سوی دیگر، بیان­گر هماهنگی هدایت تکوینی و تشریعی و نقش قرآن کریم و اهل­بیت: در فهم انسان نسبت به جایگاه و کارکرد نقش مادری است؛ 2. زن براساس حکمت الهی، مظهر تداوم و تربیت نسل انسان است و مدیریت او در برابر تزاحم­های درونی و بیرونی و عمل به فرامین الهی و اخلاص در انجام آن، ضمن فراهم آوردن موجبات رضایت زن از ایفای نقش مادری، رضایت الهی و سعادت اخروی را به ارمغان می­آورد.}, keywords_fa = {زن,مادری,اصول عقاید,فرهنگ اسلامی,قرآن}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_360.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_360_3999868ce816b66f4b9fdd5dac6ce90c.pdf} } @article { author = {پناهی, علی احمد}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {22}, number = {111}, pages = {157-183}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تربیت اجتماعی با تأکید بر آموزه‌های تربیتی ـ روان‌شناختی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای تأثیرگذار در تحقق و ایجاد تربیت اجتماعی است. سؤال اساسی این است که بایسته­ها و نبایسته­های تربیتی، اجتماعی و روان­شناختی در راستای نیل به تربیت اجتماعی افراد چیست؟ روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و روان­شناسی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و راهبردهای آموزشی، تربیتی و روان­شناختی مستفاد بیان گردید. نتایج نشان داد که شاخص­ترین راهبردهای تربیتی، اجتماعی و روان­شناختی که می­تواند در تحقق تربیت اجتماعی تأثیرگذار باشد و مربیان را در نیل به این هدف یاری رساند عبارتند از: آگاهی از محتوای تربیت اجتماعی، آگاهی از راه­کارهای انتقال پیام، ایجاد انگیزه و رغبت در متربی نسبت به تحقق جامعه­پذیری، توجه جدی به تفاوت­های فردی و جنسیتی در فرایند آموزش تربیت اجتماعی، بهره­گیری صحیح از روش یادگیری مشاهده­ای، بهره­گیری گسترده از ارتباط کلامی و غیر کلامی، و ساده­گویی و مدارا  با متربی.}, keywords_fa = {تربیت اجتماعی,تفاوت‌های فردی,ظرفیت‌های روانی,روابط کلامی,یادگیری مشاهده‌ای و انگیزش}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_361.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_361_1df9ccab7b16633591be101262f4d069.pdf} }