@article { author = {}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {1-2}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست}, abstract_fa = {فهرست}, keywords_fa = {فهرست}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_655.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_655_d5f07ef9191babe31a49cefa1464afd3.pdf} } @article { author = {فضل الهی قمشی, سیف الله and امیدی, محمود and نجفی, حسن}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {3-26}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسة مبانی فلسفی و آراء تربیتی فارابی با روسو}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی مبانی هستی­شناسی، معرفت­شناسی، انسان­شناسی و ارزش­شناسی فلسفة تربیتی فارابی و روسو است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیل اسنادی، و ابزار گردآوری اطلاعات فرم­های فیش­برداری بوده است. نتایج پژوهش نشان داد یکپارچگی هستی، امکان شناخت و درک حقیقت و معرفت از طریق حواس،آفرینش پاک انسان و برخورداری انسان از ارزش مهم در جهان، فضائل اخلاقی راه دست­یابی به سعادت و استفاده از هنر و ذوق ابزاری برای کسب آرامش روحی از وجوه اشتراک به ترتیب در ابعاد هستی­شناسی، معرفت­شناسی، انسان­شناسی و ارزش­شناسی دو فیلسوف است. از سوی دیگر، تقسیم­بندی جهان به مراتب مختلف، تقسیم­بندی مختلف از علوم و معرفت، درجه­بندی نفس آدمی، روش تربیت منفی و اکتسابی و انتسابی بودن اخلاق آدمی از وجه افتراق به تربیت در ابعاد هستی­شناسی، معرفت­شناسی، انسان­شناسی و ارزش­شناسی دو فیلسوف می­باشد.}, keywords_fa = {مبانی فلسفی,مقایسه,فارابی,روسو}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_648.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_648_9a18c2812582267b82b1c7dd3ccd28f6.pdf} } @article { author = {ابول اولا, خدیجه}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {27-60}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شاخصه‌های هویت اسلامی و نقش خانواده در پدیداری آن (از منظر آیات و روایات)}, abstract_fa = {کانون خانواده نخستین محیط تربیتی و مهم‌ترین جایگاه پرورش استعدادهای فطری فرزندان است. والدین می­خواهند فرزندانشان به شایسته‌ترین نحو، تربیت دینی یافته و با خودشناسی بر مدار توحید حرکت کنند. خانواده‌ها برای بهبود روابط خود با فرزندان و تأثیرگذاری بر آنان باید مقتضیات عصر جدید را بشناسند و ضمن آگاهی‌بخشی، بسیار سنجیده و هدف‌مند گام بردارند. این مقالهبا روش تحلیلی و توصیفی نگاه ویژه‌ای به موضوع هویت داشته و با استمداد از آیات نورانی قرآن و کلام معصومین:، مؤلفه‌های برجسته هویت اسلامی را مورد تحلیل قرار داده است. ابتدا با بهره‌گیری از آموزه‌های اعتقادی و اخلاقی قرآن و معصومین: به بیان چیستی هویت و اقسام آن پرداخته و سپس بسترهای لازم جهت احراز هویت اسلامی در لوای اصل خدامحوری، اعتلاجویی و معادباوری تبیین شده است. در نهایت برخی شاخص‌های برجستة هویت اسلامی و راه­کارهای تأثیرگذار خانواده، از جمله پای‌بندی به ارزش‌ها، پرورش فضایل اخلاقی، معرفی الگوهای صالح، رعایت حقوق متقابل، تربیت جنسی، بصیرت‌افزایی، مدیریت زمان، مسؤولیت‌پذیری، انتظار و آرمان‌شهر مهدوی معرفی گردیده است}, keywords_fa = {انسان,تربیت دینی,خانواده,خودشناسی,هویت اسلامی}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_649.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_649_a7e36d0f814e1901cb95265e92ba75b7.pdf} } @article { author = {دره کی, علی رضا}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {61-94}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سیرة حکومتی امام علی در برخورد با مخالفان}, abstract_fa = {دوران پنج سالة خلافت امام علی7 دارای ویژگی­های خاصی است. وقوع حوادث بزرگ در پایان خلافت عثمان و چند سال خلافت امام علی7 باعث شده است از سوی بعضی از محققین به عنوان دوران فتنه نامیده شود. افراد و جریان­های تأثیرگذار در این حوادث هر یک با انگیزه­های خاصی وارد وقایع شده و نقش ویژه‌ای در آفرینش آن ایفا نموده‌اند. دسته­بندی مخالفان و عملکرد آنان در برابر حکومت امام علی7 علل و انگیزه­های مخالفت آنان که به طور عمده عدول از موازین و معیارهای اسلامی را نشان می­دهد و نیز رفتار امام7 در برابر آنان در این مقاله مورد توجه قرار گرفته و کوشش شده است با بررسی موارد مذکور زوایای جدیدی از حوادث دوران فتنه مورد ارزیابی قرار گیرد. اقدامات امام علی7 بیشتر شامل راهنمایی و توجیه مخالفان، عدم اجبارآنان، منزوی کردن و بی­اعتنایی به آنان است. در موارد خاص بسته به شرایط و نوع مخالفت­ها برخورد قهرآمیز صورت گرفته است}, keywords_fa = {امام علی,مخالفان,قاعدین,بیعت,کناره‌گیری}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_650.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_650_2b1d6b7eafa38d978f76952d543a10f5.pdf} } @article { author = {پرچم, اعظم and عادل فر, نازیلا}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {95-124}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پیامدهای باور به شهود شاهدان و اشتیاق به دیدار خداوند در حیات بشر از منظر قرآن و زیارت امین‌الله}, abstract_fa = {خداوند بصیر، خود در همه حال شاهد تمام اعمال و افکار مخلوقاتش است؛ اما برای اتمام حجت بر بشر، شاهدان دیگری برایشان قرار­ داده است. برخی از آن شهود که دارای علم­­اند، اجازة شفاعت نیز دارند. از این رو باور به شهادت آنها در زندگی دنیوی و اخروی انسان­ها نقش بیشتری دارد. این نوشتار در صدد است ضمن معرفی اجمالی شاهدان قیامت، پیامدهای باور به آنها را در حیات بشر و تربیت دینی افراد به روش تحلیلی بیان ­نماید. از منظر قرآن و با استفاده از زیارت امین­الله ارتباطی بین باور به شهود، با کاهش گناه و افزایش اعمال صالح به دست می­آید. به تبع آن ازدیاد امید به ملاقات خدا با شادی نتیجه‌گیری می­شود. پیامدهای این افزایش امید عبارت است از رضایت به سرنوشت، شکرگزاری و صبوری. موارد یاد شده، به بهبود زندگی فردی و اجتماعی کمک می­کند؛ امید به زندگی را بالا برده و تحمل سختی­های آن را آسان می­نماید.}, keywords_fa = {امین‌الله,شاهد,شهود,عمل صالح,لقاء‌الله}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_651.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_651_c288bd71b0f07265af661e948e2868a8.pdf} } @article { author = {مرادی, محسن}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {125-158}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر رفتارهای مذهبی بر افزایش سرمایة اجتماعی}, abstract_fa = {سرمایة اجتماعی در هر گروه یا جامعه­ای نشان­دهندة کیفیت کارکرد نهادهای اجتماعی آن جامعه است. وجود میزان قابل قبولی از سرمایة اجتماعی موجب تسهیل کنش­های اجتماعی می­شود، به طوری که در مواقع بحرانی می­تواند به عنوان منبع اصلی حل مشکلات و فرآیندها به کار رود. سرمایة اجتماعی در پیشنهادهای علمی خود، برای حل معضلات اجتماعی و توسعة اجتماعی نهادهای مدنی، جهت­گیری­های ارزشی و دینی را به عنوان یک ضرورت قلمداد می­کند و بر نقش مذهب به عنوان یک مفهوم جامعه ساز بیش از پیش تأکید دارد. با توجه به نقش آموزه­های دینی و مذهب در شکل­گیری و توسعة سرمایة اجتماعی این پژوهش تلاش می­کند با واکاوی ادبیات و مبانی نظری سرمایة اجتماعی، جایگاه مذهب در ارتقای عناصر و مؤلفه­های آن را تبیین کند. نتایج حاکی از آن است که افزایش گرایش­های مذهبی و اعتقادات ایدئولوژیکی در جامعه، به افزایش سرمایة اجتماعی کمک می­کند. مذهب با ایجاد یک جهان­بینی واحد در میان افراد جامعه نوعی هماهنگی و همدلی ایجاد می­نماید و افراد با پیروی از دستورات دینی به فهم مشترک از مسائل مادی و اجتماعی اطراف خود می­رسند و زمینه برای اعتماد متقابل، انسجام اجتماعی و مشارکت پدید می­آید.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,رفتار مذهبی,اعتماد,مشارکت اجتماعی,دین}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_652.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_652_dccb91fdead81059f8bc73ccf9d41ba9.pdf} } @article { author = {قانع, امیررضا}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {159-184}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ادلة تفاوت دیة زن و مرد در فقه امامیه}, abstract_fa = {براساس فتوای مشهور فقیهان شیعه و برخی از فرَق اهل سنت (حنبلی­ها) میان دیة زن و مرد در بعضی موارد، تفاوت است و قانون مجازات اسلامی هم، که براساس فقه امامیه تدوین گردیده است، قائل به این نظریه می­باشد (ق م ا، مادة 300 سابق و مادة 550 لاحق)، اگرچه این نظریه درمیان فقها مخالفانی نیز دارد. از طرف دیگر در سال­های اخیر، با توجه به گسترش جریان­های فمنیستی سعی بر این می­گردد که بیان کنند اسلام و به ویژه فقه شیعه پویایی لازم را نداشته و منجر به تبعیض جنسیتی و در برخی موارد ترویج خشونت علیه زنان گردیده است. در این مقاله سعی داریم تا با بررسی تفاوت دیة زن و مرد از منظر فقه پویای امامیه و حقوق اسلامی، جامعیت احکام و فلسفه­مندی این تفاوت ­را به شیوة اسنادی مورد بررسی قرار دهیم، لذا پس از بازتاب مباحث فراوان انجام شده بین این دو نظریه، معلوم شد که براساس مبنای تشیع این احکام معتبر، مخالف با قرآن و سنت نیست، ­و این مسأله در نظام حقوقی اسلام با دیگر مقررات موجود در این نظام هماهنگ است؛ همچنین تفاوت­های جسمی و روحی زنان با مردان لازمة نظم آفرینش است و موجب تغییر احکام دین نمی­شود.}, keywords_fa = {فقه امامیه,دیه,تبعیض جنسیتی,ماهیت دیه,تفاوت زنان و مردان}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_653.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_653_31f9243edde8a227eac16e9b7ef01a82.pdf} } @article { author = {پژوهنده, محمد حسین}, title = {}, journal = {Islamic social studies}, volume = {21}, number = {106}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1029-0117}, eissn = {2783-5375}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسنامه}, abstract_fa = {شناسنامه}, keywords_fa = {شناسنامه}, url = {https://iss.razavi.ac.ir/article_654.html}, eprint = {https://iss.razavi.ac.ir/article_654_4d05c816b2c93c643cc80f30b0d4e3d1.pdf} }